MissFideli
Trådstartare
Vad skiljer egentligen den akademiska dressyren från den klassiska?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad skiljer egentligen den akademiska dressyren från den klassiska?
En portugisisk tränare som fick frågan (inte av mig) svarade att han aldrig skulle rida en häst utan stöd på yttertygeln.
Jag tycker de jag sett inom AR de senaste åren inte har någon kontakt alls...En portugisisk tränare som fick frågan (inte av mig) svarade att han aldrig skulle rida en häst utan stöd på yttertygeln.
Akademisk dressyr är Bent Branderups koncept. Det bygger på de gamla lärorna, de samma som den klassiska filosofin bygger på.
Den AR vi ser nu från Bent och hans adepter skiljer sig dock markant från hur han undervisade för 15 år sedan. Så AR har ändrats. Mycket!
Jag hittade inga nyare filmer, bara denna från 2014.
Det ser ungefär lika skumt ut som alltid i mina ögon. Hur menar du förändrats? Vore kul att se exempel om det blivit bättre? Eller du menade kanske tvärtom?
En okunnig fråga, men åtminstone fuxen på filmen ser ju inte ut att jobba med bakdelen alls? Eller?
Jag hittade inga nyare filmer, bara denna från 2014.
Det ser ungefär lika skumt ut som alltid i mina ögon. Hur menar du förändrats? Vore kul att se exempel om det blivit bättre? Eller du menade kanske tvärtom?
Det där är ju en häst med extremt tråkiga vinklar. Så den är nog svår att få att arbeta annat än i piaff och levad sas.
Sen rider han ju med mer kontakt i tygeln och lite mer energi där än de gör idag.
Personligen tycker inte jag om blank stång. Och munfipplet blir ju därefter.
Jag fattar heller inte riktigt vitsen med att sitta sådär.
Bent är en otroligt kunnig man. Det ska man inte tro annat än.
Men han är extremt, extremt intresserad av dåtiden.
Han har också lite svårt att se skillnad på avspänning och slapphet. Men det till trots är han en otrolig kunskapsbank och ingen man bör avfärda för att han verkar vara en kuf.
Han är väldigt speciell. Men inte helt borta.
Däremot har han valt att ändra fokus på undervisningen och det är nu ingen kontakt i tygeln och han släpper igenom betydligt sämre kvalitet under ridprover etc.
Jag tror det beror på att det ger mer pengar. Tyvärr..
Det kan nog eg vara runt 20 år sen det reds med mer kontakt i tygeln och mer energi. Och med högre krav öht på att hästen var på tygeln, följde hjälper etc.
Den har jättesvåra vinklar.
Så den är svår hur man än rider.
Så jäkla dåliga vinklar har den inte jämfört med hur många halvblod som helst.. Så nä det köper jag inte! Men just AR är ju förödande att rida eftersom dom inte kopplar ihop hästarna. Så tro Pelle att det blir svårt då.
Jag tror man måste vara medveten om att det är en del här i världen som är mer intresserade av pengar än vad de flesta är.
Ibland kan det genuina intresset skina igenom och ge engagemang nog att undervisa och lära ut det man kan. Men det är få som lyckas locka fram det engagemanget. Så undervisningen hålls på en kassako-nivå för det mesta.
Sen finns ju också behovet av total kontroll över intäkterna och utvecklingen av ridderskapets inriktning. Det har ju skrämt bort många av de som kunde något.
Det finns egentligen enormt mycket kunskap i den mannen.
Men det behöver i mina ögon blandas upp med mer energi för ihopkoppling.
Och man måste hålla sig i ledet OCH vara begåvad nog för att få riktigt bra undervisning. Jag tror inte någon svensk idag är där. De får halv-jobbet.
Jag förstår inte riktigt nu?
Har han kunskap menar du, men struntar i det för att det slappa energilösa ger mer inkomster? Eftersom alla kan göra det och gärna betalar för ett koncept de klarar av? (I motsats till vad han egentligen vet är bättre kvalitet?) menar du så?