T

trummex

Hej! :)
Har kollat runt lite olika trådar och har upptäckt att klasserna för ponny (eller gäller det stor häst oxå? :S) inte längre heter LD, LC, LB o.s.v...! :O
Heter det efter hur höga hindren är, eller vadå? :O

Sv: Klasser

Vad det gäller häst så är det nu ett ganska bra tag sen klasserna hette LC osv. Ponnyklasserna bytte namn till det här året och således har både häst- och ponnyklasser klassnamn utefter hinderhöjden.

Det var längesedan det hette så för stor hästar men det stämmer att man har ändrat för ponnyerna. Så numera heter ponnyklasserna den höjd det är. T.ex. 110.

aa, jag tror att det heter 0,80 m D-ponny 0,70 m C-ponny, osv...
Men jag tycker att det är lite synd, alla visste ju vad Lätt B, medelsvår... betydde.;)

man kan också rida +5.

Tex 100+5=105 och då är det ju exakt den höjden man tävlat.
Så antagligen ändrades det för att minska förvirringen över klassernas höjder.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka