Klarhet gällande licenser

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej!

Jag har ingen koll på det här med licenser och ska start fälttävlan för första gången det här året. Således har jag lite funderingar.

Jag kommer ju starta 90cm/debutant.
Vad behöver jag för licens? Vissa tävlingar ligger ju som lokala och vissa som regionala.
Vad behöver hästen för licens?

Snäll hjälp mig för jag fattar absolut ingeting :D

Sv: Klarhet gällande licenser

Om du bara ska starta på 90 nivå och lokal tävling behöver du en lokal licens och hästen behöver ingen licens.

Om du ska starta på 90 nivå och tävlingen genomförs som regional tävling behöver du full licens som junior/senior och hästen behöver en hästlicens.

Lokal tävling = lokal licens, ingen hästlicens
Regional tävling = full licens och hästlicens

Många tävlingar har ju både 90 och 100 klass och då går ofta 90 klass som lokal tävling och 100 klassen (eller högre) som regional tävling, står i proppen inför tävlingen.

Men det kan ibland finnas arrangörer som kör hela tävlingen som regional och då är 90 klassen en regional tävling enligt ovan.

Hoppas du blev klokare :);) Finns även info på förbundets hemsida under tävling och meny licensguide

Tack! Jag har förstått att lokal licens räcker på de tävlingar som är lokala, det som va det störtsa frågetecknet va om man behövde det även på de regionala 90cm, men då gör man alltså det? iaf för det mesta? Om det inte står annat i proppen?? Blir ju en dyr debut känner jag:p hihi

Om tävlingen är regional och innehåller en 90-klass så brukar arrangören skriva ut att 90-klassen går som lokal. Då behöver bara du som ryttare lokal licens och hästen ingen.

Dock missar vissa att skriva ut att 90-klassen går som lokal. Då vet jag faktiskt inte vad som händer, alltså om man kan ringa och fråga dem och de muntligt kan säga att den går i lokal (eller kanske skriva ut det i PM/ryttarmeddelandet) eller om de MÅSTE stenhårt följa vad de skrev i sin propp. Jag tävlar inte för tillfället och vi har en nitisk proppskrivare i vår klubb så det har inte inträffa hos oss ;)

Och regional 90-klass som faktiskt är regional (även om man ringt och frågat tex) då gäller precis som du säger regional licens på dig och hästlicens på hästen. Hästlicensen är ju åtm en engångssumma men det är en stor skillnad ja!

*kl*

Jag tror att de allra flesta 90-klasser körs som lokala, har inte sett en reg 90 på lääänge. I TDB måste man ju skriva in vilken status varje klass har, så jag tror du klarar dig bra med lokal. Jag ska bara rida 90 i år och har bara lokal licens.

Tack för svaren allihop! Nu är jag lite klokare! ;) Jag satsar på att lösa lokal bara till en början, vet ju inte alls hur det kommer gå så lösa regional känns lite overkill:) Tack igen för svaren!!

Fast bekymret börjar när tävlingen är regional o klassen 90 cm lokal för då behöver HÄSTEN licens medan du rider på din lokal licens. Urlöjligt anser jag men jag har fått detta på mail från förbundet så jag vet att det är så.

Då kan det bli dyrt att starta debutant...

Fast bekymret börjar när tävlingen är regional o klassen 90 cm lokal för då behöver HÄSTEN licens medan du rider på din lokal licens. Urlöjligt anser jag men jag har fått detta på mail från förbundet så jag vet att det är så.

Då kan det bli dyrt att starta debutant...

Det tror jag inte stämmer även om du fått det svaret från förbundet.

Det finns inget som heter 90 lokal klass i regional tävling, då är det en 90 klass i den regionala tävlingen och pga av det krav på hästlicens. Har det stått så i en propp när du tävlat så har proppskrivaren skrivit fel och de som granskat proppen inte uppmärksammat det. Därför är det viktigt att arrangören skriver att 90 klass går som lokal tävling och de högre klasserna som regional tävling. :)

Shit nu blev det ju komplicerat:p

Hur ska man veta om hästen behöver licens eller ej då?

Fast det är ju så de gör, på tävlingar med säg 90, 100 och * är statusen lokal/regional.
Och sedan sätts en status på varje klass, där 90 (nästan) alltid är lokal.

Shit nu blev det ju komplicerat:p

Hur ska man veta om hästen behöver licens eller ej då?

Nä det är inte så komplicerat.

90 klass går nästan alltid som lokal tävling = ingen hästlicens

Men det är viktigt att titta i proppen så att arrangören har satt tävlingen som lokal/regional och 90 klass som lokal fälttävlan. Det är om arrangören har missat att status på tävlingen ska vara både lokal/regional som det kan bli problem. Känner inte till att det har hänt under 2010 i alla fall.

I TDB tävlingsterminen för 2011 står status på tävlingarna och där har jag sett att några står bara som regional trots att de även ska ha 90 klass, t.ex. Tågarp, Udden men det är inte säkert det stämmer, proppen har ju inte kommit ännu. :);)

Fast det är ju så de gör, på tävlingar med säg 90, 100 och * är statusen lokal/regional.
Och sedan sätts en status på varje klass, där 90 (nästan) alltid är lokal.

Det är ju det normala och inga problem. Men det jag tror Novali fått svar på är när tävlingen bara hade statusen regional, då finns det inget som heter lokal klass, då är per definition alla klasser regionala.

Ah okey! Det va bla Tågarp jag tänkte på, men då får man helt enkelt vänta till proppen kommer :) Tack för förklaringen!

Under 2010 vet jag inte för då tävlade inte jag men under 2009 kan jag garantera att det var så att tävlingen var regional, klassen lokal o hästlicen krävdes.

Förhoppningsvis är alla såna här bekymmer nu borta när TDB används rätt!:)

Kolla proppen för Styringe som har kommit ut nu (årets första ft-propp, jihu!) så ser du hur det troligtvis kommer att se ut på de tävlingar som har 90 & andra klasser. Längst upp står det regional, lokal tävling och sedan står det lokal vid 90-klassen och sedan reg vid CNC*.

Som jag fattar det då så är 90-klassen helt & hållet lokal, alltså både klassen & tävlingen.

Ja, förut har det ju stått att KLASSEN är lokal men tävlingen regional om man missat att fixa det...

Men som sagt, det blir nog bättre o mer rätt nu med hjälp av TDB.

Ja, förut har det ju stått att KLASSEN är lokal men tävlingen regional om man missat att fixa det...

Men som sagt, det blir nog bättre o mer rätt nu med hjälp av TDB.

Det fanns önskemål om att alla fälttävlan skulle vara regionala för att hästresultatet skulle registreras. Då gällde lokal licens på ryttare, hästlicens för en regional 90. Finns allt i TDB behövs ju inte det.

Att det ska bli "rätt" i TDB, bara pga TDB,är ett rent önsketänkande, kan bli men det är en bit dit. Kanske det blir bättre nu vad gäller just detta för när jag la in förra veckan så kunde jag bara välja regional på 90-klassen, fick ringa om det.

Annars har jag, som arrangör, en hel del "problem" med TDB och fälttävlan som jag tar efterhand med dem. :laugh:

Okey! Så då kan det alltså vara så att många arrangörer egentligen har för avsikt att låta 90cm vara lokal, men inte kan välja det i systemet?

Hoppas de kan lösa det, känns ju lite hoplöst att lösa häst-licens för att starta typ en dubutant... men men! Är lagen sådan, så får man ju foga sig efter det.

Sammanfattningsvis:
Står det att tävlingen är lokal behövs bara lokal ryttarlicens och ingen hästlicens.
Står klassen lokal men tävlingen som regional behövs lokal ryttarlicens och hästlicens?
Står klassen som regional i TDB kan den ändå vara lokal om annat anges i Proppen?
Står klassen som regional så är det regional ryttarlicens+hästlicens som gäller.

Har jag fattat det hela rätt nu? :p

Okey! Så då kan det alltså vara så att många arrangörer egentligen har för avsikt att låta 90cm vara lokal, men inte kan välja det i systemet?

Hoppas de kan lösa det, känns ju lite hoplöst att lösa häst-licens för att starta typ en dubutant... men men! Är lagen sådan, så får man ju foga sig efter det.

Sammanfattningsvis:
Står det att tävlingen är lokal behövs bara lokal ryttarlicens och ingen hästlicens.
Står klassen lokal men tävlingen som regional behövs lokal ryttarlicens och hästlicens?
Står klassen som regional i TDB kan den ändå vara lokal om annat anges i Proppen?
Står klassen som regional så är det regional ryttarlicens+hästlicens som gäller.

Har jag fattat det hela rätt nu? :p

Nja... utgå från att 90 klassen är lokal, om det är häst alltså.
Så får vi se.
Klassen kan inte stå som lokal på en regional tävling, då är tävlingen lokal/regional. :angel:
TDB ska rättas till.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 363
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 591
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka