Klarar strupen??

N

neferra

Min 4-åriga vallack har sedan länge tillbaks hostat nån gång då och då. Aldrig vid ridning men oftast på väg till ridhuset/framskittning, har även sett honom hosta i hagen ngn enstaka gång. Hostar en eller två gånger och sen inget mer, ngn gång i veckan. Verkar inte ha samband med ngt speciellt. (varken årstid, väder, foder eller inne/utevistelse,"tävlingskondition" eller viloperiod). Låter helt normal i andningen vid både stillastående och arbete.
Förstklassigt, proffessionellt uppfödd, avmaskad efter ord.+träckprov, vaccinerad, blank, pigg och i bra hull.
Är gjord endroskopi på UA.

Är det så att han "klarar strupen" ; hhörrm? :confused:

Jag är en aning konfunderad. Veterinärerna (har rådfrågat ett par st nu och som sagt även gjort endroskopi pga detta)tycker det inte är nåt att bry sig om.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klarar strupen??

När en häst klarar strupen så sätter den ner huvudet och vad som närmast kan beskrivas som frustar. Det gör hästar otaliga gånger per dygn. Om man t ex står i ett stall på kvällen när det är lugnt och still så kan man höra hästarna då och då göra dessa frustningar medans de äter sitt kvällshö.

Min förra häst gjorde så första varvet i trav när man red i ridhus.
Jag upplevde det inte som dammigt men ngt måste ha triggat igång det.
Hade också UA på endroskopi och vetrinären förklarade det med att han gjorde en "lungöppnare" ?!

Min gamla tävlingshäst hostade alltid någon gång när man satte igång i trav i början av passen. Precis som din.
Han var UA på endoskopi och veterinären förklarade det som att han var känslig och reagerade på den ökade mängd luft som togs in i lungorna vid 'ökad ansträngning'.
Han syster som jag har nu gör precis samma sak...

Däremot hostade/hostar aldrig dessa hästar i box/hage. Men jag var/är extra noga med dammfria miljöer och foder.
Deras mamma hade dock kronisk bronkit och hade anmärkning på endoskopin pga långvarig luftrörsinfektion. Hos mig var hon dock symptomfri och jag behandlade henne inte annorlunda jämte de andra hästarna. Hon fungerade precis som en 'vanlig' häst.
Däremot hostade hon aldrig 'ur sig'.

Till TS;
Finns det ingen infektion i luftrören och inget annat att anmärka på vid endoskopin så skulle jag köra på som vanligt men självklart vara uppmärksam på om det förvärras.

Min förra häst gjorde så första varvet i trav när man red i ridhus.
Jag upplevde det inte som dammigt men ngt måste ha triggat igång det.
Hade också UA på endroskopi och vetrinären förklarade det med att han gjorde en "lungöppnare" ?!

precis som min. det kan inte vara pga damm då han även gjort så sommartid då han stått utomhus dygnet runt på enbart bete och ridits utomhus oxå.

"lungöppnare"? alltså att hästen sas förbereder lungorna för ansträngning??

När en häst klarar strupen så sätter den ner huvudet och vad som närmast kan beskrivas som frustar. Det gör hästar otaliga gånger per dygn. Om man t ex står i ett stall på kvällen när det är lugnt och still så kan man höra hästarna då och då göra dessa frustningar medans de äter sitt kvällshö.

okej, tack för svar.
att de frustar för att klara strupen vet jag om, men jag menade snarare som jag själv hostar till lite om jag, helt utan att vara förkyld eller nåt, vill klara strupen lite eller att det bara känns bra.

hmm, blev kanske lite luddigt.

Min gamla tävlingshäst hostade alltid någon gång när man satte igång i trav i början av passen. Precis som din.
Han var UA på endoskopi och veterinären förklarade det som att han var känslig och reagerade på den ökade mängd luft som togs in i lungorna vid 'ökad ansträngning'.
Han syster som jag har nu gör precis samma sak...

Däremot hostade/hostar aldrig dessa hästar i box/hage. Men jag var/är extra noga med dammfria miljöer och foder.
Deras mamma hade dock kronisk bronkit och hade anmärkning på endoskopin pga långvarig luftrörsinfektion. Hos mig var hon dock symptomfri och jag behandlade henne inte annorlunda jämte de andra hästarna. Hon fungerade precis som en 'vanlig' häst.
Däremot hostade hon aldrig 'ur sig'.

Till TS;
Finns det ingen infektion i luftrören och inget annat att anmärka på vid endoskopin så skulle jag köra på som vanligt men självklart vara uppmärksam på om det förvärras.

Det är just det jag upplever som konstigt, det är alltid innan den ökade ansträngningen han hostar! Alltså just på väg till ridhuset etc, typ som att han förbereder sig? Gör han kanske 3-4 gånger av 10.
Han har aldrig hittills hostat vid ansträngning, under eller efter ett pass. Hosta i hagen har jag sett kanske 2 ggr under ett år, så det r inget jag fäster mig vid.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka