Klarar sig en tävlingshäst på enbart

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Estelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 759
E

Estelle

HAvre, betfor, hö och mineraler ? Altså är det tillräckligt.. eller borde man ge den kraft och/eller fibergi istället/oxå ?

Är höt tillräckligt bra så klarar sig hästen utmärkt på havre, betfor och mineraler utöver det. Man måste alltid utgå från höt. Skulle höt ha låga proteinvärden behöver man ändå inte ge något färdigfoder, utan det finns andra alternativ som t.ex soja.

Det beror helt på vad du har för hö.
Värdena på höt avgör vad du bör fodra med för kraftfoder.
Har du analys på höt?

En analys är nödvändig för att se vad som fattas och behöver täckas upp med :)
Gör en för att veta vad ditt hö innehåller.
www.analycen.se gör höanalyser.

Sedan kan du bara lägga ut resultatet här så kan duktiga foderkunnare hjälpa dig :)

Fick reda av en agronom att det fanns tävlande travhästar som enbart gick på ensilage, bra ensilage alltså och klarade sig utmärkt på det.

Cissi :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
802
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 936
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 063
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 209
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka