Klarar man sköta hästen som gravid?

Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag passade på att vara höggravid på sommaren då hästarna gick på sommarbete :-) Dock så red jag fram till vecka 38. var ute och plockade blåbär ett par timmar innan förlossningen drog igång. Var väldigt långt ner till marken och de små usla bären;)
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Ja jag gjorde iaf allt det under mina graviditeter ända till slutet, o så länge man inte får ont av det så är det nog bara bra att hålla igång. Man kanske får ta saker i flera omgångar, o ta hjälp av skottkärror o så när man ska frakta tyngre saker men går gör det.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Vid mina två första graviditeter skötte jag allt själv (visst någon gång fick sambon, eller några tjejer i stallet rycka in) men annars skötte jag i stort sett allt själv, som mockning, fodringar in och utsläpp samt bärde vatten. Hade väl cirka 9 hästar i stallet då. red fram till och med sista mänaden då jag hade stora svårigheter att ta mig av hästen. :angel:

Vid min tredje graviditet fick jag blödningar i vecka 18 och var sedan sjukskriven med en del sjukhusvistelse, så då gjorde jag inte mycket i stallet. I stället fick min sambo samt några stalltjejer dra det tunga lasset... tur att det finns folk som ställer upp. :love:
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

jag har skött mina egna hästar fullt ut hemma under mina 3 graviditeter. inga problem alls, även om det i senare delen av graviditeten kan ta lite längre tid. jobbade även på stor anläggning med många hästar när jag väntade 1-an och 2-an. även där i mellan (lillkillen va med där under dagarna) när 2-an kom blev det inte så lätt att ha med dom längre.

under min första graviditet red jag i stortsett hela tiden, mellan 1-an och 2-an så fick jag ett missfall (runt v.15) pga. en otäck avfallning där hästen trampade mig illa. det blev mega störtblödning och akut till lassarettet för skrapning.

när jag väntade 2-an så red jag, fast bara på "utvalda" hästar och ingen direkt träning (hästarna fick så att säga "långledigt"). likadant blev det när jag väntade nr. 3

viktigt att tänka på är efter förlossningen, då ska man inte lyfta tungt under dom första veckorna för då riskerar man att få framfall.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

*knapp*

Uppdatering, var ut i stallet igår och hjälpte till med en vet.besiktning av unghingsten, longerade honom lite, men aj vad ont det gjorde när han drog iväg åt fel håll (första gången på lina, så duktig så). Idag har jag inte mer värk än förut. Var näääästan påväg att hoppa upp på min häst när kompisen red henne lite, men skippade det då jag inte vill att hon skall gå av på mitten.. :angel:

Jag hade en bra dag igår.. Dom är få men underbara!
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Kul att höra! :)

Jag kunde fått en mindre kul dag, hovslagaren var i stallet och hade en häst uppställd på gången. Jag stod utanför min hästs box en bit bakom och väntade, (Jag hade fastnat i min egen lilla värld, ni vet när man står där med tom blick och är långt borta från verkligheten :p) plötsligt kände jag något som strök till på överläppen, vaknade till och insåg av dom andras förskräckta blickar att det var hästen på gångens bakhov som svichat förbi i ansiktshöjd!
Första tanken var ju hur få tänder jag kunde haft kvar, hur ont et nästan gjort och hur dyr tandläkarräkning jag nästan fick ;)
Nästa tanke var - Tänk om hon träffat magen!!

Visst har jag fått sparkar på benen förut men ansiktet känns lite värre och jag är ju lite nojig över min stackars mage just nu!

Fast det gick ju bra :)
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Usch vad otäckt, men vilken tur i oturen...:o

vad var det som hände med hästen?
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Det finns ju mycket som är tungt, speciellt under vintern, som tex bära vattenhinkar, hö/spånbalar, mockning, blöta leriga täcken/hästar osv.
Hur har ni löst det?

Jag bär lika tungt även om jag är gravid. Fast allt går lite långsammare. Att bära tycker jag är ett utmärkt tillfälle att träna mag-, rygg- och bäckenbottenmusklerna. Viktigt att knipa samtidigt som man bär/tar i. Annars gör det mer skada än nytta.

Jag har ganska mycket foglossning, men att bära funkar ändå. Då är det värre med vridrörelser, som man t ex kan råka göra då man mockar, om man inte tänker sig för.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag skötte häst som vanligt fram tills dagen innan jag födde barn. Har stallplats i ett stall som sköts i stort sett kollektivt, så våra normala sysslor omfattar utsläpp och morgonfodring helger, alla fodringar utom morgon vardagar, insläpp och mockning (vi delar alltså på dessa jobb, så man gör inte allt varje dag - vissa dagar behöver man inte göra annat än att borsta och rida....). Jag fick mocka lite försiktigare (vridrörelser gjorde ont i bäckenfogarna), och det gick lite långsammare att bära, men jag avstod inte från några sysslor. Tror snarast att det är bra att hålla sig igång så mycket man kan och orkar - jag hade både en hyfsat "lätt" förlossning och återhämtade mig snabbt efteråt. Det tror jag absolut berodde på att jag var i god fysisk form (förutom stallsysslorna red jag t.o.m. v 34, och jag promenerade hunden åtminstone någon timma dagligen under hela graviditeten).
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag hade en vision om att jag skulle sköta pållan o rida fram till förlossningen..typ.

I vecka 16 fick jag foglossningar och det var otroligt smärtsamt att rida, så jag la det på hyllan.
Veckan efter gjorde det svinont att mocka, så nu mockar min skötare åt mig, hon är guld. :love:

Eftersom hästen nu är halt så lider ju inte hon speciellt mycket av att jag inte kan rida, men jag får väl promenera henne o tömköra sen när hon ska igång igen.

Känner mig ganska handikappad nu när det enda jag gör är att borsta, mäta upp foder och hö. :mad:
Men sånt är livet..
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

I vecka 16 fick jag foglossningar och det var otroligt smärtsamt att rida, så jag la det på hyllan.

Kan det komma så tidigt!? :eek:
Där är ju jag nu och jag har skjutit sådana problem lååångt framför mig! :crazy:
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Mår man bra så klarar man lika mycket som tidigare. Det gjorde i alla fall jag. Veckan innan bebisen kom mockade jag ut 6 ströbäddar (som legat några veckor) och samma dag som bebisen föddes stängslade jag alla sommarhagarne (reparerade, drog tråd, slog i stolpar mm)

Dessutom var jag tvungen att veckan innan förlossningen verka min unghingst som fått en hovböld, var blockhalt och hovslagaren kunde inte komma förrän om 2 veckor. Då var jag dessutom riktigt förbannad på hovslagaren så hingsten stod som ett ljus.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Då försöker jag nog satsa på din variant, det låter som vintern blir lättare då! ;) Nu vet ju inte jag riktigt vad foglossing innebär eftersom jag aldrig upplevt det men jag tror jag klarar mig utan den erfarenheten, det räcker med att ha hängt över toaletten i 9 veckor nu utan tecken på bättring...
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Kan det komma så tidigt!? :eek:
Där är ju jag nu och jag har skjutit sådana problem lååångt framför mig! :crazy:

Jag trodde inte heller att man kunde få det så tidigt men min mamma hde tydligen också foglossningar i v 16 när hon gick med mig i magen. För henne gick det dock över senare så jag håller väl tummarna att det ska bli likadant för mig.. :crazy:
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Kan det komma så tidigt!? :eek:
Där är ju jag nu och jag har skjutit sådana problem lååångt framför mig! :crazy:

Jag var sjukskriven 5 veckor på halvtid för foglossningar, v.14-21. Sen stabiliserade bäckenet upp sig igen.

Jag red ändå, sen tog jag en paus runt v.20 för så fort jag började trava fick jag förvärkar och de var så obehagligt att känna lill* guppa runt i magen. Sen började jag rida igen och nu får jag verkligen hålla mig för att inte hämta sadeln när jag är i stallet, för jag vet att dagen efter ridturen kommer jag inte kunna röra mig :angel:
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

KL

Det som faktiskt kan hända om man bär för tungt är att moderkakan lossnar eller börjar lossna och det är ju inte så himla bra. Jag fick instruktioner om att inte bära så tungt att jag fick anstränga mig. Dvs en halv vattenhink i taget, men en hel då får jag ta i lite mer och därmed undvika.

Jag trodde först att det ska väl en hel del till innan den lossnar men med lite otur så behövs det inte så mycket, så det kan ju vara värt att tänka på iallafall.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Kan det komma så tidigt!? :eek:
Där är ju jag nu och jag har skjutit sådana problem lååångt framför mig! :crazy:

Foglossningar är rena barnleken jämfört med hur det känns när isciasnerven inte vill vara med längre.AJ!:eek: Har varit fullständigt handikappad i fem dagar. Kan inte sitta, ite stå och inte ligga. Jo, ligga på en hyfsad hård säng med en kudde eller två mellan benen, men vem orkar det någon längre stund...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp