Klarar man sköta hästen som gravid?

ÅDI

Trådstartare
Själva ridningen är jag inte speciellt orolig för, jag antar att man känner när det inte går längre men jag funderar över alla andra stallsysslor.
Det finns ju mycket som är tungt, speciellt under vintern, som tex bära vattenhinkar, hö/spånbalar, mockning, blöta leriga täcken/hästar osv.
Hur har ni löst det?
Jag kommer givetvis få hjälp framåt våren när bäbis förhoppningsvis kommer ut men jag vill ju inte ge mina stallkompisar massa extra jobb fram tills dess.
Fungerar det att utföra normala stallsysslor hela graviditeten?
Förutsatt att man inte drabbas av hemska foglossningar och dylikt.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Själva ridningen är jag inte speciellt orolig för, jag antar att man känner när det inte går längre men jag funderar över alla andra stallsysslor.
Det finns ju mycket som är tungt, speciellt under vintern, som tex bära vattenhinkar, hö/spånbalar, mockning, blöta leriga täcken/hästar osv.
Hur har ni löst det?
Jag kommer givetvis få hjälp framåt våren när bäbis förhoppningsvis kommer ut men jag vill ju inte ge mina stallkompisar massa extra jobb fram tills dess.
Fungerar det att utföra normala stallsysslor hela graviditeten?
Förutsatt att man inte drabbas av hemska foglossningar och dylikt.

Jag lät sambon bära vattenhinkar, höbalar, spånbalar osv under min graviditet.Mådde så illa så han fick även sköta mkt mockning intagning & utsläpp av hästarna.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

För mig gör det det.

Jag är i v.35 och sköter alla stallsysslor men lite försiktigare, typ använder pirran istället för å bära fodersäckarna från bilen ;)
Det är lite långt ner till hovarna bara.

Stallägaren fick sitt 2a barn i våras, hon skötte stallet (3 hästar) precis som vanligt med allt som hör till (vi inack. mockar och gör kraftfodermåltiderna själva), jag rykte ut och morgonfodrade och släppte ut hästarna när de var på bb.
Dessutom har de en son redan som då var 1-1½ år. (Nu 2½ år, dottern är ½ år)
Och hon jobbar som högstadielärare fram till 4veckor före BF.

Vi har vattendunkar på vintern. Vi brukade dock alltid så fort tiden fanns mocka åt varandra, och speciellt henne då, och fylla på vatten åt hennes häst om inte hennes medryttare var ut till stallet.


När slemproppen gick så tog hon sig ner till stallet ännu tidigare på morgonen för att putsa och knoppa sin häst som skulle iväg på tävling med medryttaren ;)


Jag strunar i att tömma kärran om den är jätte full, det är punka och rampen upp till dyngkärran är hal och jag är 400ggr snublbigare än vanligt ;)
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag tänker stalla in nu efter helgen och då har jag hjälp med alla tunga lyft. Jag behöver inte bära vattenhinkar och fodersäckarna bär sambon :)

Jag har god hjälp av den underbara familj som jag har mina hästar hos :love:
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Finns det någon i närheten så får denna hjälpa mig med det tunga.
Fick t.o.m hjälp på Granngården att hämta & lyfta in fodersäckarna i bilen (mycket trevlig personal)
Annars tycker jag att det funkar ganska bra.
Vattenhinkarna tar jag halva & bär två ggr el. så drar jag fram slangen & fyller på.
Hö/halm/spån tar jag i skottkärran el. säckkärran till.
Nu har vi ganska lätta höbalar så ska jag bara ha en så kan jag ta den i snörena & bära.

Dyngan fyller jag på det jag orkar i skottkärran, blir kanske en vända extra till dynghögen, men hellre det än att man råkar krysta ut ungen på dynghögen för att man är för envis & SKA ta allt på en gång :angel:

Det som är jobbigast just nu är att kratsa hovarna, dom sitter så nära golvet :)
och magen tar emot liiiite granna.
 
Senast ändrad:
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag har två inackorderingar som är guld värda. Jag har inte behövt mocka boxen en enda gång sedan jag blev gravid, och några säckar blir det inte tal om. Vattenhinkar har vi inga utan alla djur har automatisk vattenho. i hagen har vi badkar, bara att fylla med slangen. Nu till vintern ska vi byta till spån istället för halm eftersom jag inte vill ha det för tugnt, och jag hoppas att jag får/orkar mocka själv så att de andra stackarna kan ägna sig åt sina egna hästar. Jag har faktiskt inte ridit en enda gång som gravid eftersom jag hade komplikationer i början, men det ska väl egentligen inte vara något problem det heller.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Vad bra, det verkar ju som det mesta funkar för dom flesta! :)
Jag frågade BM och hon sa att jag kan leva precis som vanligt och göra allt jag gör i vanliga fall, ingenting jag gör kan skada barnet (inom rimliga gränser givetvis)
Jag frågade då om det alltså var ok att tex bära höbalar och fick då istället svaret: Nja det är nog bättre om du tar en säckkärra för säkerhets skull.

Därför blev jag lite fundersam, jag antar att man känner vad ens egen kropp klarar men jag vill ju inte göra något som kan skada din lill*.

Tack för era svar!
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Skiftar säkert från gradivitet till graviditet och från person till person. Min första gradivitet behövde jag hjälp, blev stor och otymplig. Min andra höll jag på som vanligt ända till slutet. Lastade av 60kg ensilagebalar i åttonde utan problem. Mådde superbt.
Man gör så mycket man kan och orkar och tar hjälp till resten. Och glömmer ffa inte att känna efter.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag tror nog det är större risk att du skadar din egen kropp än bebisen. T ex så luckrar hormonerna upp typ alla ligament i kroppen, även muskler o grejjer. Så jag tar det iaf lite lugnare nu när jag närmar mej sista trimestern. Har läst om så många som fått bestående men av foglossningar, det är det inte värt helt enkelt.
Tror jag läste igår att upp till tre månader efter förlossningen är dina leder fortfarande mjuka.

Men man får lov att leka lite hjälplös när man är gravid hihi och ta hjälp av stora starka män. (eller andra stalltjejer om männen inte är närvarande)
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag var för två veckor sedan ute och byggde hage till hästarna. Fick dock sota för det, foglossningarna satte igång på riktigt.

Hjälpte till med vattendunkar i den mån jag kan.
Hantera min häst gör jag själv i nuläget då hon är en riktigt subba (förmodligen dräktig) och jag vill inte riskera att hon skadar någon annan. Därför står hon i en hage tills dess att jag kan ta tag i hennes attityd.

Men annars undviker jag mycket i stallet, mocka kan jag nog göra om jag tar för mig det, undviker tunga saker som att bära saker, gör inget hö osv.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag har ingen häst nu men jag hade nog pallat att både rida och sköta stall fram till vecka 27-28.

Nu får jag foglossning och sammandragningar för minsta lilla känns det som. Är i vecka 30!
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Är i 7:e månaden och sköter fortfarande allt runt hästarna själv.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

det beror ju helt på hur du och bebis mår.

Jag mådde väldigt bra hela min graviditet.
Spån och tunga fodersäckar fick sambon bära in i stallet.
Men mockning och vattenbärande skötte jag själv.
Bar vatten i mindre hinkar bara, tills att jag började gå på övertid. Då bar jag en 20-liters i varje hand. Och det skyndade då inte på något.:mad:

När värkarna satte igång och vi tillslut betsämde oss för att åka in till förlossningen kom jag på att jag inte hade mockat ännu.
Så medan sambon stod i duschen så smet jag ner till stallet och mockade två boxar, fyllde vatten och la fram mat.
Behöver jag säga att jag fick arga blickar från samboon när han hittade mig:angel:
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag är i v.36 nu och sköter fortfarande allt kring mina hästar själv, var tom ute och red en sväng i förrgår. :D MEN då har jag turen att må bra & inte ha några krämpor/känningar alls. Mer än sammandragningar då, men dom får jag mest då jag är ute och går. Känner inte av det så mkt då jag gör stall/hem sysslor osv, tack & lov. Sedan är jag ju ledig (hp) sedan 1 månad tbx så man har ju hela dagarna på sig att fixa i stallet och behöver inte stressa. Har stallet på gården så det är bara att gå ut när jag vill. ;)

Skulle jag inte orka så har jag sambon som ställer upp, men jag vill ju gärna göra allt själv. ;) Dock har han fått bära hö/spånbalar åt mig några ggr. Visst orkar jag, men jag tycker det är onödigt att jag ska hålla på med sådannt nu då det bara är 1 månad kvar till BF...

Så jag är inte speciellt orolig över att hinna/orka med stallet/hästarna innan bebisen har anlänt. Annat lär det nog bli då den väl kommit ut... Då räknar jag med att det inte alls kommer att finnas samma ork och tid som nu. Lika bra att vara inställd på det, så kan man bara bli glatt överrraskad om man kanske hinner/orkar med mer än vanligt i stallet redan på en gång. ;)

Längtar dock som en tok efter bebisen och vill att den ska komma ut NUUUUUUUUUU. :love::D
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

E del kan å en del kan inte. Min gamla jobbarkopis jobbade fram tills 1 månad innan hennes dotter kom. Vi jobbade på en ridskola med alla sorters sysslor. hon lyfte torvbalar, ledde bråkiga hästar osv utan problem. jag skulle dock aldrig orkat det.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag tycker också att det går rätt bra. Nu har ju vi fortfarande hästarna ute och jag är i v 37 så det blir ju ingen mockning mm för mig. Hovarna är väldigt långt ner det måste jag erkänna men jag har löst det genom en pall som jag sitter på med hoven i knät, det går ganska bra. Bära tunga saker går inte alls för mig eftersom jag får helt galet ont i ryggen då men går det inte att gå flera ggr så får någon annan göra jobbet.
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Om du mår bra så borde det gå. Själv gjorde jag allt i mitt stall under graviditeten (har dock bara två hästar). Det tar lite längre tid än normalt, men tänk bara på att lyssna på kroppen. Fast lite sammandragningar brydde jag mig aldrig om. För det fick jag bara jag tex körde en tom skottkärra. Sista månaden hade det nog varit svårt att hålla på och mocka och så, men själv hade jag tur och släppte hästarna på bete i maj och min lille kille är född 27 juni!
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Skönt att höra att ni klarar så mycket ändå.
Jag är bara i vecka 15 så jag känner ju inte av det så mycket än. (förutom att jag är illamående dygnet runt men det dör man ju inte av ;)) Men det låter ju på er som man känner vad kroppen orkar eller inte, får jag ont i ryggen av att bära hinkar får jag hitta på någon lösning, jag var mest orolig över att det kan skada barnet på något sätt men det verkar ju inte vara någon fara.
Igår hämtade jag hö så det borde räcka det mesta av vintern så då har jag ett problem mindre när(om) magen börjar vara i vägen.

Tack igen för dom lugnande beskeden! :)
 
Sv: Klarar man sköta hästen som gravid?

Jag hade en period runt v.20 då blev jag helt handikappad typ ;) Gick inte år rida för bebisen bara skumpade runt i magen och gav förvärkar så fort man börja trava, men det gick över sen och jag skulle mer än gärna rida och hoppa och åka iväg å träna, men fogarna säger stopp :(

Jag har ramlat av 2 ggr och gått omkull 1 gång och mitt barn är fullt friskt inne i magen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp