Klarar man sig utan facebook?

Finns ju så många sätt att använda sin FB.
Själv har jag den som en köp och sälj sida ihop med några grupper där det läggs ut träningar, kurser, träffar eller liknande sedan följer jag även en och annan hingst.

Har 0 och inga vänner där, orkar aldrig kolla igenom allt som alla lägger in och det blir en stress för mig.

Det jag har på FB skulle jag inte vilja vara utan.

Klart det går att klara sig utan Facebook. Jag har aldrig haft FB och särbon har inte heller plus att jag känner flera bekanta och fd kollegor som inte har.

Jag använder Facebook mest för jobb vilket har sina för och nackdelar. Arbetar mycket med event, grupper och administrerar jobbets sidor, vilket är det positiva (plus att kunna använda grupper, event och ha ett stort kontaktnät privat). Det som är negativt är att folk kontaktar en på orimliga tider över messenger angående jobb...

Jag hade inte klarat mig utan Facebook idag.

Jag lägger inte ut särskilt mycket och det mesta som vänner skriver är ju ganska ointressant, men för mig fungerar det som en plattform där jag samlar mina intressen och också knyter nya kontakter. Allt från hundgrupper till grupper inom postkoloniala teorier. Det finns mig veterligen ingen annan plattform som liksom FB kan "samordna" allt detta på samma sätt. Likadant med inbjudningar till olika event, anmälan till kurser (många använder ju endast FB numera som företagssida), föreläsningar, etc etc.

Klart det går att vara utan facebook, man klarar sig.
Men mitt liv skulle bli mindre bra. Jag har stor nytta av facebook med träningsgrupper, stallgrupp, grupper för mitt lokala område, klubbens fb-sida, får reda på olika events, clinics, pay and jump, hundpromenader osv. Och så alla köp- och säljgrupper där jag både köper och säljer framförallt häst- och hundsaker. Så jag skulle inte vilja vara utan facebook.

Men jag förstår inte hur man kan spendera flera timmar där, vad gör du då? Jag kollar mina notiser och några av grupperna, tar max 5 minuter men oftast inte ens det. Däremot kollar jag facebook rätt ofta, men som sagt bara nån minut åt gången.

Ja, Facebook kommer försvinna om inte allt för många år, så det hoppas jag verkligen att man klarar sig utan. Anledningen att det kommer försvinna enligt mig är att ungdomarna idag knappt har Facebook, utan dom använder istället andra medier. Jag använder Facebook mycket fortfarande, mest för olika grupper som jag är med i. Men även för att snoka på andra ibland som jag vill ta reda på mer om ;) Messenger används även det flitigt. Men jag är ju också 30 år.. och ingen ungdom.

Jag skulle ha svårt att klara mig utan det pga enkelheten att sprida och få information i t.ex föreningarnas grupper (träningar, tävlingar, möten mm) och planering inför olika aktiviteter för barnen osv.

Jag funderar på detta med facebook som jag haft i många många år nu,är trött på det men beroende av det. Har testat några gånger att avaktivera det och det är rätt skönt. Men sen kommer dom där lediga timmarna man bara sitter i soffan och vips loggar man in och fördriver timmar på ingenting. Messenger fungerar ju utan facebook och det borde egentligen räcka med det. Men klarar man sig utan alla grupper,evenemang och inbjudningar genom fb år 2018?

Det är klart att man "klarar sig" utan facebook.
Jag ser å andra sidan praktiska sidor med fb: jag får del av information som jag skulle ha svårare att få annars.
Jag brukar kolla av min fb på morgonen, ungefär en kvart. Därefter är jag sällan inne.

Jag är knappt där alls och kommer i en inte allt för avlägsen framtid att skippa fejjan helt, jag har några jag måste nå först men sen åker den ut. Jag har aldrig haft mycket vänner där och det decimerades rejält i en större rensning efter att vissa försökte köra med vuxenuppfostran och visade sig vara "på vänsterkanten" så det stod härliga till samt falska, detta avslöjande gjorde att jag decimerat vänkretsen IRL och dom som gnällde värst har mist sin billiga kompisreparatör och får istället köpa sina tjänster dyrt var dom vill så nån nytta har fejjan iallafall gjort för mitt vidkommande.

Finns ju så många sätt att använda sin FB.
Själv har jag den som en köp och sälj sida ihop med några grupper där det läggs ut träningar, kurser, träffar eller liknande sedan följer jag även en och annan hingst.

Har 0 och inga vänner där, orkar aldrig kolla igenom allt som alla lägger in och det blir en stress för mig.

Det jag har på FB skulle jag inte vilja vara utan.
Jag använder knappt facebook. har dock det och kollar av det ibland. tog bort det för ett år sedan men fick aktivera det igen pga av dumhet att registrera en massa tjänster med mitt facebook-konto.
Skulle aldrig gjort det och tagit den långa vägen (mailreg) istället, ångrar det bittert nu och har för många konton på saker jag använder och har inte orken att göra om allt.

Jag klarar mig utmärkt utan facebook. Finns ingen anleding att lägga så mycket tid på något så onödigt. .
Fast det där är itne samma sak.

Jag har facebook. Men jag lägger inte speciellt mycket tid på den.
Ha få vänner och är med i några intressanta grupper. Plus att jag håller koll på evenemang.

Jag behöver fb. Där finns mycket information jag inte skulle få del av annars. Men sitta och bläddra runt i timmer har jag aldrig gjort. Jag kollar av om det finns nåt intressant och sedan lämnar jag.

På telefonen är fb så litet och så begränsat att jag inte orkar.... På datorn kan jag åtminstone välja vad jag vill se, det funkar inte på appen i telefonen.

Om du klarar dig utan eller inte beror väl på vad du har den till, hur du värderar informationen du får där. Om inbjudningar osv som du nämner enbart kommer på fb så missar du ju saker om du inte har fb.

Det jag själv inte skulle vilja vara utan är främst all input i samhällsdebatten som jag får, samt hänga med lite i livet för vänner som bor utomlands. Och vänner här hemma också såklart.

Vad jag däremot GÄRNA skulle vara utan är allt som börjar med "bara 17 procent av er kommer att läsa det här till slut" och slutar med "gilla och dela inte, klistra in i din profil för att du visa att du är min vän", allt som är på temat "dela om du stöttar människor med cancer", allt med "här är 85 nior, dela om du ser sexan", "jag till hör de smarta två procenten som kunde lösa det här" och "x + 6 = stekpanna, stekpanna = växlande molnighet, vädret + 8x2 = 42, vilket nummer i syskonskaran har då Lisa?"

Ja, Facebook kommer försvinna om inte allt för många år, så det hoppas jag verkligen att man klarar sig utan. Anledningen att det kommer försvinna enligt mig är att ungdomarna idag knappt har Facebook, utan dom använder istället andra medier. Jag använder Facebook mycket fortfarande, mest för olika grupper som jag är med i. Men även för att snoka på andra ibland som jag vill ta reda på mer om ;) Messenger används även det flitigt. Men jag är ju också 30 år.. och ingen ungdom.
Jag vet inte om jag håller med. :) Visst ungdommarna använder inte FB som "vi" gör, det har de andra sociala medier för. Men oftast har de FB för att hålla koll på sina träningar och tävlingar o.s.v.
Tror kanske däremot att FB kommer bli just mer än grupp och event app.

Det beror väl på vad man har på sin Facebook? Jag kan lätt surfa där i över en timme, hittar nån spännande artikel att läsa och klickar mig vidare därifrån.

Fast då är det ju inte FB du sitter på i över en timme utan internet. FB blir bara ett sätt för dig att hitta sånt som intresserar dig.

Fast det där är itne samma sak.

Jag har facebook. Men jag lägger inte speciellt mycket tid på den.
Ha få vänner och är med i några intressanta grupper. Plus att jag håller koll på evenemang.

Jag behöver fb. Där finns mycket information jag inte skulle få del av annars. Men sitta och bläddra runt i timmer har jag aldrig gjort. Jag kollar av om det finns nåt intressant och sedan lämnar jag.

På telefonen är fb så litet och så begränsat att jag inte orkar.... På datorn kan jag åtminstone välja vad jag vill se, det funkar inte på appen i telefonen.

Nu frågade trådsksparen om denne skulle klara sig utan Facebook och trådskaparen kunde tillbringa längre tid på denna sida.
Och det är upp till var o en hur mycket tid det tar att vara på facebook/ internet. Jag har inte FB och klarar mig utmärkt! samhällsinfo o annan info jag behöver finns på andra sidor/ papperstidning.

Självklart :D Jag är inte med på något socialt media längre, visst jag har FB och annat men jag loggar aldrig in.
Byter profilbilden typ 1 gång vartannat år.

På kvällen får du fixa att pyssla med något annat, sticka, virka, brodera?

Jag har enbart ett Facebook-konto för att "hålla koll" på mamma. :p Hon är helt FB-frälst och inte ens när vi ringer och pratar kan hon ta upp saker för hon "skrev ju en massa och lade upp bilder på FB" och så får jag gå in och titta där i alla fall.
Men det är verkligen det enda jag gör där numera. Jag avskyr nämligen ungefär allting med den plattformen. Det är fult, trycker upp "relevanta" (eller inte...) saker i ansiktet på mig konstant och är helt omöjligt att sortera som jag vill.

Men jag använder andra plattformar för samma syften, framför allt Discord (som fungerar lite som FB-grupper ungefär) och Twitter (som är motsvarigheten till FBs feed) så jag kan förstå varför folk tycker FB blir viktigt. Jag skulle bli helt knäpp om jag inte längre fick komma åt Discord. Halva mitt sociala liv är ju där.

Jag slösurfar ofta när jag inte orkar engagera mig i någon "riktig" hobby och det är väl inget fel med det? Men om du, @Lalinea , verkligen är trött på att det "blir så" så är det ju upp till dig att hitta en ny hobby som passar att göra i soffan istället. :)

Jag gillar Facebook. Grupper och evenemang är superpraktiskt och jag hittar nästan alltid något intressant. Dessutom - käckt att kunna logga in på diverse sajter och annat med Facebookprofilen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 879
Senast: Hemlig21
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 151
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka