Klarar fölet regn

Rotterö

Trådstartare
Hur mycke regn kan fölet snart 1 vecka klara.
Min hingst unge går nu ute dygnet runt på bete.
Hur klarar dom av detta med fuktigt gräs mm.
Har inget vindskydd.
Han har bara varit inne1 natt.
Hur gör ni andra med era föl

Sv: Klarar fölet regn

Jag skulle inte låta dom gå ute...absolut inte utan nått torrt att ligga på och utan vindskydd....det är ju direkt inte varmt ute heller....föl får väldigt lätt lunginflammation och det skall man passa sig för.....

Vårat väder nu är inte att föredra för små fölisar...

Inget vindskydd? Okej, inte uppbyggt, men finns det träd, buskar eller liknande? Om inte, ta in vid dåligt väder, fölet måste få en chans att lägga sig och det lägger sig ogärna om det är blött ute. Du kan lägga ut halm i hagen som skyddmot kall mark, men förr eller senare blir även halmen blöt. Det är klart bra (och bekvämt) att ha dem ute så mycket som möjligt, men se upp med förkylningar som lätt utvecklar sig till lunginflammation.

Inga träd inget vind skydd
Bara en stor betes hage.
Men de klarar väl lite regn.?
Han ligger och springer som en tok.
Det är ju inte kallt+12 grader nu.
Hur gör vilda djur ??

Vilda djur söker sig till tätta buskar och träd... Eftersom jag antar att du har staket så de inte kommer åt några träd så är det bäst att du låter fölungen komma in och sova...
Lunginflamation är som sagt väldigt vanligt på små fölungar...

Oj shit, jag skulle aldrig låta dom gå ute, mine hästar har fortfarande fodrade täcken när dom är ute och skulle frusa halvt ihjäl sig annars, det är jättekallt ute ju!!!! :crazy:

Föl är ju känsliga, stor risk för lunginflammation!

Hej!

Jag vet inte vilka hästar du har (olika raser är olika härdiga). Men, var försiktig. Små föl får lätt lunginflammation etc. av att ligga på blöta kalla backen.
Vi låter aldrig så unga föl gå ute om natten vid sådant väder. Är vädret riktigt ruggigt får de gå in och vila någon timme på dagen också.
Lycka till!

Mvh / Fia

Då min var 1 vecka så var dom i princip ute hela dagarna, förrutom vid regn, då tag jag in dom. Någon liten skur så fick dom vara ute, men vid ihållande regn så fick dom gå in.

Har dom inget vindskydd, träd/buskar el dyl, vilket ej mina hade så finns det ju ingenstans att ligga torrt för fölet. och dom vilar ju mkt när dom är så små.

Nattetid var dom alltid inne, tills dom äkte på bete då han var 1 månad gammal.

Skillnad är det nog då.
Mitt sto har haft ett tunt regn täcke bara några gånger i vinter. Hon bygger päls. 2 åringen bara någon gång har han testat täcke.
Här är dock +12 grader. Regnar fint regn, i nland uppehåll.
jag vet att de vilar mycke.

Har i dag stora problem att ta inn dom
Måste över en stor väg. Får gå ca 100 m på den.
Har ingen som kan hjälpa mig i dag.
Svårt att fixa dom själv + stanna bilar. Om inte fölis går efter blir det problem

men led fölet i grimma då?
jag skulle inte våga ha dom ute dygnet runt.. och, du vet väl att det är brott mot djurskyddslagen att inte vindskydd till utegångsdjur?

hade du haft en ligghall med torr halm i hade det vart en sak, men en hage utan skydd.. nej

Nej, så här års är det INTE brott mot djurskyddslagen att inte ha vindskydd. Det är bara under den period som "betestillväxt inte sker" som man måste ha vindskydd om hästarna är ute mer än 12 timmar i sträck.

hepp.. Ok, fel av mig men jag skulle ändå inte rekomendera att ha föl ute dygnet runt utan sydd

Har själv bara haft ett föl, men försökte ¨å fråga och ta reda på så mkt som möjligt om hur jag skulle göra allt så bra som möjligt, och den eniga expertisen menade att mkt unga föl (säg upp till en månad) bör tas in vid dålig väderlek för att kunna ligga torrt och vila, samt inte riksera lunginflammation. När fölis var en månad fick han åka på bete med sin mamma o ett till sto med föl, och då gick de ute även vod sämre väder. DOCK tog vi in dem vid heldagsregn resp stehhett så att de fick vila i lugn och ro och det var mkt uppskattat- de små brukade somna direkt när de kom in.

M a o: Jag hade sett till att ta in dem. Sätt på bäbis grimma så vet du vart han är. Min fick gå i grimma från dag 2.

Lycka till!

Reykur skrev:
hepp.. Ok, fel av mig men jag skulle ändå inte rekomendera att ha föl ute dygnet runt utan sydd

När de blir lite äldre är ju bete det bästa, och på bete behövs ingetn byggt vindskydd. Se dock mitt förra inlägg ang ta in och vila etc.

Rotterö skrev:
Skillnad är det nog då.
Mitt sto har haft ett tunt regn täcke bara några gånger i vinter. Hon bygger päls. 2 åringen bara någon gång har han testat täcke.
Här är dock +12 grader. Regnar fint regn, i nland uppehåll.
jag vet att de vilar mycke.

Har i dag stora problem att ta inn dom
Måste över en stor väg. Får gå ca 100 m på den.
Har ingen som kan hjälpa mig i dag.
Svårt att fixa dom själv + stanna bilar. Om inte fölis går efter blir det problem

Fast Du kan inte jämföra med vad vuxna hästar fixar utan problem. Min tvååring har gått på bete dygnet runt i nästan två veckor o mår finfint, men det är inte alls samma sak

Han har haft gimma på. Gått ut till hagen i grmma.
Svårt att få på grimma i hagen innan de är vana. Jag skall se om jag kan få in dom till kvällen.

Angående 2 åringen så hade han aldrig täcke som liten heller.

Hur bär ni er åt då ni skall få tag på dom i hagen. Sätta på grimman. Det är inte det lättaste

Är ni ensamma när ni leder in dom. Eller 2st
Efter som jag har en stor väg att traffikera varje gång

Min häst kom fram själv hela tiden som föl, det var bara en kort period hon fick för sig att inte gå att fånga. Annars var det bara att ta henne. Man får ju pyssla med dem positivt så de vill komma.

vilda djur tar sydd av träd och buskar... skulle inte ha min fölunge (eller vuxen häst) ute dygnet runt om det varken fanns vindskydd eller träd...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 144
Senast: QueenLilith
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar