Klarar de inte "friheten" längre? :)

Gogo

Trådstartare
Tycker det är en intressent fundering på fyra hästars olika hantering av plötslig "frihet". De kom ur hagen (troligtvis en älg som rev staketet) alla fyra.

De två små ponnyerna tog saken i egna händer och drog till skogs där det fanns mer mat. De två stora gick istället direkt till huset för att hämta hjälp av oss människor :). mannen blev mycket förvånad när han hörde klampande på trädäcket utanför huset och såg två hästansikten i fönstret på altandörren.

Enligt fotspåren hade de gått direkt från hagen till huset. Det fick mig att fundera ... att de två stora tyckte direkt att de behövde mänsklig hjälp istället för att som de små hantera situationen själva. :)

Har jag "fostrat sönder" mina hästar? Har de tappat hästinstinkterna? :)
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min skulle gå in o ställa sig i sin box om det gick. Skulle stalldörren vara stängd skulle han stå o vänta. Han har ingen äventyrslust alls. Han vill ha sin mat o sin trygghet o för honom är det hans box.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Hästarna ville väl kanske hålla sig till sin flock, dvs sina människor? Fast då borde de väl ha följt med ponnyerna till skogs också kan man tycka..

Skulle hämta en häst i hagen en gång som hade lyckats krypa under staketet. Det gjorde honom inte vidare glad då hans kompisar ju var kvar i hagen, och han sprang mest av och an i skogen utanför och ropade "på hjälp". När jag hämtade honom och öppnade upp staketet in till hagen igen sprang han raka vägen till sina kompisar. Inga äventyrsexpeditioner på jakt på mat där inte ;)
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min pålle råkade klättra över staketet en gång, har stengärde och tråd innanför och det var så mkt snö att hon bara kunde proemenera över. Hon sprang runt och skrek i högan sky och jag sprang för att få fatt i henne men innan jag hunnit fram så hade hon i ren förtvivlan hoppat tillbaka och sen drog hon en lättnadens suck :laugh:
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Snarare : Matinstinkten är viktig vilken tid på året det än må vara , om du frågar en liten ponny :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Haha, Jag ser på alla svar att de inte är så annorlunda mina två stora ändå :).

Jag tror de små (shettisar) är lite smartare/tryggare/"klarar mig själv", för matinstinkt har de stor också (särskilt stoet) men hon vill väl att vi skall komma med maten inte leta efter den själv. Hon är en väldig rutinhäst så när inte väggarna fanns runt henne blev det väl helt fel :)

Roliga är de i alla fall dessa djuren! :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

För att bli lite "allvarlig" så tror jag faktiskt inte att våra domestiserarde hästar klarat sig särskilt länge i frihet. Det var ju åtskilliga generationer sedan de var vildhästar. Se bara på sk sommarkatter.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Jag har en teori, som innehåller både fakta och fördomar.

Jag tror att anledningen till att stora hästar ofta håller sig på gården när de kommer lösa (observera, inte alla hästar) handlar om prägling. De är så vana vid människor och har sedan i princip nyfödd hanterats och omgivits av människor.
Min fördom är att småponnysar får "klara sig själva" som föl under längre tid än storhästföl. Därför blir det inte samma imprinting på dem som små, och därför blir kopplingen mat-skog större än mat-människa.
Jag har också en fördom om att man vill "fördumma" stora hästar mer som föl, just för att de blir stora. En liten häst inger inte samma respekt som en stor, och man håller därför inte lika hårt på reglerna med en liten. Som sagt, fördomar men kanske ligger det något i det.

Fattar någon vad jag svamlar om? :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Kan nog ändå kanske ligga något i det.

Undrar om islandshästar har en fördel och större överlevnadsförmåga i det här sammanhanget? Förutsatt att de vuxit upp i flock förstås, och dessutom under relativt många år jämfört med hästar som rids in tidigare.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Mina islänningar är också väldigt hemkära, blir det ett hål så kan de visst tänka sig en vända på grannens åker, men de skulle vara hemma till nästa mål mat.

Blev alldeles överraskad när grannens stora gick ut och bara drog, de hann mer än en halvmil innan han kom ikapp med bilen och fick fångat in dem. Skulle bli extremt förvånad om mina gjorde nåt liknande, det längsta de gått på egen hand är ca 1 km, till sommarhagen:D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Tja, kanske. Vi får hitta några islandshästar och testa :D
Jag vet att min korsningsponny inte har några som helst problem med att vandra iväg på egen hand, han går dit maten finns.
Den gamla tävlingsponnyn jag har (hon reds in tidigt och har nästan aldrig bott i flock) håller sig runt stallet/hagen. Sedan hon kom ut i flock har hon dock blivit mycket tuffare och skulle förmodligen hänga på om min andra gick sin väg.
Jag tror stenhårt på att det handlar om uppväxt och uppväxtrutiner (mer än ras/storlek).
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Islandshästarna hos en bekant på Island är inga äventyrshästar som lämnar gården och hagen frivilligt :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Vi vet ju att Dematur (islandshäst)klarade sig på fjället ganska länge innan nån same(?) hittade honom så han fick komma hem. Nån hov var sliten av allt grävande. Lite mager men vid liv.

Min egen skulle gå till närmaste hösilagebal OM han gick ut ur hagen vill säga, han brukar stanna kvar fast dom andra gått ut:eek:. När balen är slut går han nog iväg till där maten finns.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Fortsätter spinna på teorin med mina egna fördomar :D

De flesta storhästraser är ju dessutom framavlade genom korsningar och inblandning av andra raser, så en del av instinkterna kan ju ha försvunnit redan där, medvetet eller bara genom att raserna/individerna man avlat på inte haft så starka "drifter".
Småponnisar är ju ganska ofta en "naturprodukt"*, formade av den miljö där rasen växt fram, och då är det ju individer med starkast instinkter som överlevt och fört generna vidare. Sedan i modern tid så är det väl kanske också så att många inte reflekterar över en ponnys drifter vid avel**, eftersom precis som Sthu skrev så känns en lite busig ponny inte lika skrämmande som en busig stor häst (och många tycker väl mer eller mindre att det "hör till" att t.ex. en shettis är lite busig).

*finns ju självklart även ponnyraser som är medvetet framavlade av människor.
**Och självklart finns det även ponnyuppfödare som är väldigt målmedvetna med sin avel.

lite svamligt, men jag hoppas ni missförstår mig rätt nu :D
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Min gamle islänning tycker tvärtom att jag ger honom alldeles för lite mat och rymmer om han kan och går då till närmsta frodiga äng, grannens äppelträd eller något annat kul ställe där maten flödar :crazy:
Han blir skitsur när jag fångar in honom och han har heller inga problem att knata iväg från den fegare kompisen som brukar stå oroligt vid den trasiga tråden och vänta.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Den nordistravare -71 som jag hade under 23 år skulle ha klarat sig bra rätt längre tror jag, åtminstone vår sommar och höst. (Den norrbottniska vintern hade det nog varit värre med.)

Hon kunde tänka sig att äta det mesta, åt både broccoli, grillad korv och snus. Drack (ljummet) the gjorde hon också. Sedan var hon mycket lättfödd, men övertygad om att det var bäst att äta allt som bara gick - ifall maten skulle ta slut.....

En ättling till urhästen....?
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Hehe, en sån har jag med. Skulle kunna överleva på rötter och snö , och förmodligen inte må speciellt dåligt av det. Fjord/islandkorsning.
 
Sv: Klarar de inte "friheten" längre? :)

Vet precis vad mina går om dom kommer ut ur hagen.

Om ponnyn kommer ut och den ända som har gått ut håller hon sig på gården är oftast under päron trädet eller rotar i stallet efter mat. Ser hon mej är det full fart in i hagen igen och hon ser ut som va då jag har varit här hela tiden.
Ja hon har varit en rymmare.

Går alla ut så drar dom till en granngård som ligger på andra sidan skogen från mej, den hästen jag har haft lägst bodde där innan stallet blev klart hemma fast det över 10 år sedan som det var hemma för henne.

Ja jag har haft en del rymlingar en period innan jag kom på hur jag skulle få vildsvinen att sluta göra söder min hage.

Min valack har även kommit lös efter en hoppträning på borta plan där han drar förbi 3 stall för att tycka att det fjärde värkar vara ett bra ställe att stanna på var på han går in i för entrén till ridhuset för att kolla över sargen och titta på plågade lektion :p, ett stall han aldrig varit i.

Kram
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 796
Senast: Luff
·
Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 763
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp