klapperboots?

J

Jezz

Vad är eg. skillanden på vanliga boots och klapperboots?
Har lite problem med tappskor på ena pållen och han lyckas trampa av sej dojjorna ändå (använder vanliga neoprenboots).
Har ingen erfarenhet alls av klapperboots...
Tar tacksamt emot tips på hur jag skall lösa problemet. :bow:

Sv: klapperboots?

klapperboots består av lösa delar som man trär på en rem till en boot. det gör att man kan använda booten till en ponny eller till en häst, man kan alltså anpassa booten till varje enskillt hästben. Dom brukar vara tjocka och rejäla men kan "klappra" lite när man rider!

Kolla in hööks katalog, där har dom klapperboots!

Jag använder den typen av boots,för att min häst ej får skav utav de.
Har provat div. boots på honom,men han får i princip nästan alltid skav redan efter första ridturen/dagen i hagen utav alla andra boots.
Den enda nackdelen med dessa boots är att de kan kännas "pillriga" när man är kall och frysen om händerna..

Skulle aldrig sätta på min häst klapperboots! Först och främst med tanke på hästen, att den skall få slippa ha det där irriterade klapprandet på fossingarna. Sedan tänk på de stackars ryttarna som rider med dig i rudhuset, klapperklapperklapperklapperklapper... Nej usch!

För det första,har aldrig mött på en "grinkärring" som säger nått om mina "flapperboots".. :devil: :smirk:
För det andra,jag har de av en anledning.. :eek: Om du inte trodde det.. ;)
Har problem med en häst,som dels får balltramp till och från,händer iof, inte oftare än 2-3 ggr om året,men de gånger det hänt,har det alltid varit utan boots.Och dessutom så är det inga små balltramp han lyckats ordna på sig själv.Han är ej felskodd,han är bara väldigt "orädd" om sig själv och trampar på och slår i här och där..
Och förresten,glömde ju skriva med alla ggr han trampar skon sned..

Och om han inte kan ha övriga boots,vad ska han då ha på sig?

Och en tredje sak,de ggr jag rider i ridhuset rider jag i princip alltid själv,förutom då med min dotter eller kompis,då ridhuset är privat och används mest på dagen när jag jobbar..

Och glömde,om du har problem med vad nån annans häst har på sig av div. anledningar,och om det inte skadar den hästen,så kanske du skulle ta och göra nått åt saken..

Senast ändrad:

amkm skrev:
Jag använder den typen av boots,för att min häst ej får skav utav de.
Har provat div. boots på honom,men han får i princip nästan alltid skav redan efter första ridturen/dagen i hagen utav alla andra boots.

Hej!

har samma problem med skav, och han måste ha boots nästan jämt av samma anledning, dvs trampar av skor... Har fått rådet att neopren boots funkar mot skav, men din fick alltså skav ändå? Vad är det för fästning på klapper bootsen? Jag vill bara försäkra mig om att det är ngt som går sönder om hästen mot all förmodan skulle fastna i något i hagen.....tack :D

Jag kan försäkra dig att de går sönder om det behövs,min har ju trampat sönder ngr "brickor" och även plastremmen som man sätter ihop de med.Var senast igår och köpte nya extraremmar.. :crazy:

Problemet för mig häst är att han redan haft ngr rejäla balltramp och har två jättefula ärr,som han är extra känslig över.Det jag märkte med de lånade neoprenbootsen i vintras var att de låg visserligen nästintill stilla,men i och med det och det kom in lite grus eller snö eller nått,så låg det mellan bootsen och hoven och orsakade skavet.Likadant med alla "icke rörliga" boots.

Senast ändrad:

amkm skrev:
Jag kan försökra dig att de går sönder om det behövs,min har ju trampat sönder ngr "brickor" och även plastremmen som man sätter ihop de med.Var senast igår och köpte nya extraremmar.. :crazy:

tack snälla. Ska definitivt testa dem då. Han går med boots i princip dygnet runt så vill undvika att skav ens börjar..... tack :D

Glömde,ytterligare en fördel är ju att du kan "ställa in" den exakta storleken efter din häst,det är ju bara till att använda fler eller färre antal "brickor".

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 361
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka