Klapp hingst

K

kiviksishastar

Min hingst har ingen av kulorna nere, han är 1,5 år. Har hört att det kan ta upp till tre år innan de trillar ner(om de gör det) Någon som har erfarenhet? Är fertiliteten 100% trots detta? Han är inte hingstig av sig. Vet inte om jag vågar låta honom gå i flocken över vintern.

Sv: Klapp hingst

Om flocken innehåller ston så ska du inte låta honom gå i den. För om det är en "riktig" klapphingst där de inte kommer att komma ner så brukar dessa bli mycket hingstigare än riktiga hingstar. På det viset så blir skaderisken stor både för honom, stona och ev även valackerna i flocken.
Är han inte klapphingst utan bara lite sen vilket inte är något speciellt konstigt i den ålder han är i. Så kan dom trilla ner när som och då kan han också betäcka och göra stona dräktiga. Vissa unga hingstar kan dra upp kulorna så högt upp att en ovan person inte kan känna dem. Speciellt om han tycker det är obehagligt när någon är där och pillar. Så de kan finnas utan att man märker av dem nu i början.

Min förra foderhäst var 1 år, inga kulor nere, gick med ston, woooops nästa år dök det upp 3 små fölisar och ingen förstod hur det kunnat gå till ^_^

Jag skulle inte ha honom i hage med ston. Min shettis fick inte ner båda sina kulor fören han var 5. Han blev alltså inte kastrerad fören då.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka