Klanthästen har gjort det igen!!

Z

Zettan1

Åhh.. ibland blir man ju bara less!!

För lite mer än ett halvår sedan så gjorde fick mitt 5 månaders stoföl en stickskada rakt in i hasleden vilket resulterade i 14 dagars klinkvistelse, 6 veckors boxvila och åtskilliga återbesök. När hon nu fyllde 1 år så röntgades hon och allt såg jätte fint ut (har haft en otrolig tur).

Men... Idag när jag kommer upp till sommarhagen så ser jag hur hon kommer travandes på nästan 3 ben.. UJ!!! har en sårskada ca 5 cm ovanför knät och är JÄTTE uppsvullen. Efter förra årets duster så blir man ju självklart livrädd och veterinär rings omedelbart. ds. Hon har 39.5 i temp. Några timmar senare så dyker vet upp.. kollar såret och så.. sån tur är så verkar det inte vara någon led denna gång, utan bara en ordentlig sårskada som blivit infekterad i denna hemska värme.
... Slutar med att ännu en gång så står min lilla tjej inne själv i sin box, bandagerad från topp till tå fullpumpad med penicillin och smärtstillande! När ska min lilla otursdam sluta göra illa sig himla mycke!!!!!

Är det bara jag eller man kanske inte ska ha häst överhuvudtaget!!!! ???

Sv: Klanthästen har gjort det igen!!

Oj. Vilken otur.
Är det en liten nyfiken häst du har?
HUr fick hon den nya skadan?
Hoppas ju för din skull och för hennes att det ska vara lugnt med skador framöver.

Jadu.. precis som förra gången är det en gåta vad hon har gjort. antingen har hon sprungit på en pinne eller nått liknande.. precis som förra gången. Eller så kan det ha varit en rejäl spark från en av de andra hästarna vilket är väldigt osanolikt för ingen av dem sparkas. Men den kunde ha varit riktad mot en broms eller nått.

Idag har jag och syrran försökt bandagera om henne... Utan att lyckas alls. Hon bara kastar sig över oss när vi försöker, trots brems. efter 1 timme har vi nu gett upp och hon får i stället vara inne och hoppas på att det inte kommer så mycke insekter i såret. Man blir ju så förbannad. Efter allt arbeta jag fått lägga ner på henne efter förra gången då hon vart trakaserad med sprutor och bandage så kommer jag nu hamna poå ruta 1 igen! *suck*

Hej!

Jag känner så väl igen mej i känslan.. Man vet inte om det är hästen eller en själv som har universums jäkla otur.

Min förra var också en såt otursfågel. Efter några år kände veterinärerna igen oss och höll helt klart med i att hon nog var den mest otursdrabbade hästen dom träffat! (Eller om jag var den mest otursdrabbade matten??)

/ Lavinia

ha ha.. synd att det finns fler olyckskorpar som mig! Vet inte om det är häststen eller matten.. gissar på mig, har haft otur med de flesta hästar. Dock tar denna knasdam priset!

Trist som 17, men viss är ju såna som unghästar och sen klarar sig fint som äldre! Trist att det hann bli infekterat oxå! Kämpa på!!

Din stackare! Välkommen till min värld. För att göra en lång historia kort:

Importerade ett fyraårigt lovande dressyrämne i april förra året. Han var då nyinriden. Efter ca en vecka upptäcktes en hovböld. Denna hovböld visade sig vara enorm och krävde flera klinkbesök samt vila (stor del i box/sjukhage) i en och en halv månad.

Kom efter det smått igång igen när han fick WLD i samma hov. Behövdes karvas upp igen men det blev ok efter några veckor. Åter igångsättning.

Allt frid och fröjd tills han av misstag en dag lämnades själv i hagen (att vara själv är inte denna hästs favoritsak). Han sprang så att han svullnade i bakbenen. Ingen skada dock, men åter igen lite vila för återhämtning. Igångsättning......

Börjar komma igång riktigt bra, när hästen beslutar sig för att rulla fast i boxen och nästan ta dö på sig själv. Han var så illa där an när vi hittade honom att vi + vet inte vågade köra honom till Skara. Kan tillägga att boxen är mer än 16 m2. Kolik, snett kors och trolig korsförlamning som resultat. Vila och efter ett par kiro behandlingar så vart han bra igen. Igångsättning...

Nu kom vi igång med även hoppning och livet lekte. Precis när allt kändes toppen (Mars/april 09) fick han en spark på skenbenet höger bak. Man kunde se skelettet. Vet tillkallades och sydde såret. Efter ca en vecka lossnade hela biten och ett djupt hål blottades. Fortsatt sårbehandling. Efter ca en vecka till så svullnade benet upp och det blev färd till klinik.

På kliniken konstaterades att han hade en infektion i behinnan samt en skålfraktur på skenbenet där det satt ett lock av benhinna över (benhinnebiten förhindrar läkning). 9 dgr på klinik för att häva infektionen. Av vet fick jag veta att prognosen var ytters god men att det kunde ta tre vägar.

1. Biten släpper och plockas ut med stående operation (vanligast)
2. Biten absorberas av kroppen
3. Biten släpper inte och måste opereras bort liggande (ovanligast)

ÅB efter tre veckor för att röntga. Vet var mycket optimistisk eftersom han inte var det minsta halt och såret såg så bra ut. Tji fick vi då biten satt kvar och då hade jag två alternativ. Operera liggande eller ge kroppen en chans att ta hand om det själv.

Då både jag och kirurgen ville undvika liggande operation så valde jag att försöka låta kroppen ta hand om det. Han går nu i en mycket intrikat sommarhage där jag byggt en labyrint (så han slipper stå i en liten grusfyrkant) med kompisar brevid. Ska på ÅB i mitten av augusti. SNÄLLA ni håll tummarna med mig att allt är bra!

Eftersom förra hästen fick en allvarlig skada på ligamentet, också i hagen (fick ta bort henne efter över ett års kämpande och många klinikbesök), kändes allt nattsvart ett tag. Men nu har jag beslutat mig för att se det från den ljusa sidan och tro att han tar alla klumpeduns skador NU så att vi slipper sedan:p.

Senast ändrad:

Oj, oj, oj.. din verkar ju till och med värre klantig än vad min är! Håller tummarna hårt för att hon ska bli bra!!!

Jag är glad att hon än så länge bara är unghäst så några uppehåll i ridningen blir ju inte. Är ju så himla tråkigt att de aldrig kan få vara friska, lilldamen är även väldigt duktig på att dra på sig förkylningar pga nedsatt imunförsvar efter all antibiotika hon fått.

Spruträdd är hon oxå.. och bremsen lyckades vi inte få på idag! Tillslut lyckades jag spruta henne när jag knytit fast henne vid krubban och gett henne mat samtidigt. Frågan är hur jag ska lösat i morgon för då har hon garanterat kommit på va jag ska göra! Denna damen är påtok för smart för sitt eget bästa.

Har i alla fall lyckats bandagera henne nu... svullnaden hade lagt sig lite över natten, men hon är dock ganska rejält halt i traven. Hoppas det släpper snart oxå.

Klant är bara förnamnet på honom... :crazy:

Som tur är är min dum som spån så han tar det här med sprutor, grävande i sår, klinikbesök och annat otrevligt med ro. Skara är fortfarande superkul att besöka, man kan ju få en morot :D.

Jobbigt när nödvändiga behandlingar upplevs som obehagliga för hästen. Speciellt när hon är så ung. Detta kan ju sätta spår för livet. Jag tror dock att det bästa är att fortsätta att förstärka det positiva och ösa i henne godis.

Har du fått lugnande till henne? Kan varmt rekommendera det annars. Ge henne ett par skedar ca en timme innan sprutan. Ställ henne lugnt och mörkt. Gå därefter lugnt in, mat i krubban, spruta och ut ur boxen.

Annars finns ju också alternativet att vet sätter permanentkanyl så du slipper sticka henne gång på gång.

Lycka till
Håller tummarna att det går vägen.

tvärtom mot min som är på tok för smart för sitt eget bästa! Hon kommer alltid på nya sätt att sätta spjärn och lyckas hålla sig undan allt möjligt. I morse så lyckades jag spruta henne medans hon åt sin frukost.. det gick jätte bra. Hoppas det funkar lika i morgon. Nu går det även mycket bättre att bandagera henne då hon inte verkar ha lika ont längre. Så i natt får hon gå ute med kompisarna. Svullnaden har gått ner efter hon fått rört sig några timmar ute i hagen nu på kvällen så det bådar ju gott! Dock fortfarande halt =0(

Ja, men för livet har hon ju redan fått efter de första vändorna till kliniken.

Men en positiv sak har hon fått med sig!!
Fick varken in mamma eller fölis (då hon skadade sig som 5 månaders) in i transporten. Efter några timmars trugande så gav vi upp och fölis fick lugnande och lyftes in i transporten. När jag efter 14 dagar skulle hämta hem henne så var jag måttligt nervös över hur det skulle gå. Tjurig som tusan var hon när jag klev in i hennes box, men följde i alla fall snällt med. RAKT in i transporten!!! :eek:
Och sen dess så knallar hon raka vägen in hur snällt som helst! Helt sjukt!!

Dock är hon svå fångad både i hage och box om det inte är jag som hämtar henne. Gillar inte att främande människor hanterar henne överhuvudtaget, svår tempad, spruträdd, grinig i boxen. Hon är ju väldigt känslig från början så då är det ju inte så lätt att ta till sig allt.

tack för tipsen.. om hon blir värre att spruta så ska jag testa dina tips!!

Jag anmäler mig till klubben, min ponny har vilat hela året på grund av en massa olika saker.

I januari så petar hon in en pinne i munnen så att hon får en stor sårskada precis där bettet ska ligga. Promenadrids i två månader.

När hon ska få börja gå med bett igen, så kommer jag en dag till stallet och vänster bakben är svullet som en ballong. Lymfangit och vila i två månader.

Nu har hon vilat två månader på grund av att hon har haft en massa konstig stelhet, besökte strömsholm en hel massa gånger, de sa att hon var fräsch och
gav oss butta att mata henne med, hon är fortfarande stel och börjar bli halt! åkte in till Ultuna och efter andra besöket där så har de hittat en senskada på höger
fram på böjsenan (förövrigt så är hon inte halt på höger fram utan vänster fram och vänster bak ibland, fast på senaste besöket så var bakbenen mycket fina, och
hon gick igenom böjprov och longeringsprov efter att bedövat vänster knä.) Det som vi vet är att skadan är orsakad av henne själv, då hon inte blivit riden, så är
det ingen förslitningsskada, vet. sa också att det var en akut senskada... vi vet dock inte så mycket om den andra stelheten, men försöker se vart det här med
senskadan kommer att leda, ska på återbesök den 10 Juni för att se hur hon ser ut.

Och inte nog med detta, eftersom att hon vilar så mycket så har hon fått en del kolikanfall :( Går nu med henne två-tre gånger om dagen, för att
förebygga kolikanfall, och just nu har hon satt tre cm lång päls och håller på att bli helt utslagen av värmen, så jag funderar på att klippa stackarn
och slänga på ett flugtäcke, måste kyla henne varje dag med kallt vatten för att hon inte skall dåna.

Vad säger ni om att bilda en egen klubb, några bra namnförslag? :p

Jag är med!!! :D

Veterinären som var ut här om dagen frågade om hennes stam å frågade sen om hon då skulle bli en hoppehäst!! svaret blev: Nä, blir nog snarare en stå i boxen häst!!

Funderade på box-klubben men kom på att det var för snällt. Vad sägs om klantskallarnas klubb...... :idea:

...eller olyckskorparnas klubb!!

Nu har hon fattat att när jag knyter fast henne vid krubban så ska hon få spruta så hon trycker sig allt vad hon kan mot mig!! ... är lite less på denna häst som hela tiden kommer på nya saker för att undvika det mesta!

Ännu en som gärna joinar klubben! Tack och lov inte min häst men senaste 2 åren har sett ut som nedan för sköthästen:

Kotledsinflammation: 4 månader
Hovböld: 2 veckor
Pollenallergi: ca 1 månad/år då det är riktigt jobbigt
Luftvägsbekymmer: 6 månader
Tjock i 3 ben, vet ej orsak: 2 veckor
Seninflammation: Hittills 2 månader...

Totalt: 14 månader av 24 :crazy:

Namnförslag: Porslinklubben; För oss med levande porslinshästar

Jag får nog också gå med i den klubben... Dixy hittar på något nästan varje sommar... I år flyttades han till ett annat stall för sommarbete (då han inte trivdes där vi stått i 9 månader) och eftersom han fick stryck av de andra hästarna så bestämda vi att han skulle gå själv ett tag för att lugna ner sig o komma till ro. Efter 2 dagar hittar vi honom i hagen kraftigt smärtpåverkad och med sår lite överallt :cry: Troligtvis har han kraschat på berget i hagen. Smärtstillande o antibiotika... Eftersom han blev bättre men inte bra på 3 veckor o veterinären tyckte vi skulle avvakta tog jag ut ET som misstänkte spricka i bäckenet eller att han har slagit bort en flisa av höftknölen... Nu har han vilat ytterliggare 10 dagar med "Arnika massage" varje dag så nu ska vi börja sätta igång honom o så ska han få ny laser o akupunktur om ca 1,5 vecka... :angel: Håller tummarna!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Pusseltråden
  • Att curla eller inte curla sina barn

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka