Klant häst - jag blir galen!

krambanan

Trådstartare
I onsdags lyckades min häst (som går själv i en stor hage - min andra häst går i en hage precis jämte för hon är en fångis och får inte äta gräs) dra omkull på en stenhäll i hagen när hon fick ett "ryck". Resultat: Skrapsår på kostans framsida samt strax under karpus. Supersvullet ben heal vägen under karpus dagen efter så vet. var ute. Penicillin och metacam (sista får hon idag) i 5 dagar.

Så igår när jag skulle ta in henne för att spruta så stod hon på en liten bergskant (jämte ett staket). För att komme rner från kanten måste hon backa eller vända. Hon valde att vända med bakbenen precis på kanten! Eftersom hon ställde bakbenen precis på kanten så halkade hon och gick ner på knä med frambenen, höll på att dra med sig staketet och gled nerför kanten (ca 1 m hög)! :crazy: Resultat: Sår på baksidan av karpus på andra frambenet! Och ett svullet "knä". :(

Efter första vurpan var hon inte halt men nu är hon rejält halt på andra fram. Alla såren ligger nära/på leder men är ytliga.

Ska givetvis ringa vet. imorgon igen och höra om han kan komma ut en sväng till. Hur orolig bör jag vara för ledpåverkan? Skadade senor? Brutna ben?

Kommer hägna in berget nu iallafall så hon inte kan komma upp där mer. :smirk: Men först blir det boxvila ett tag framåt.

Någon mer som har en klantig häst? :crazy:

/Maria

Sv: Klant häst - jag blir galen!

den jag hade innan kunde gå rakt fram och ramla...gjorde tredje agen jag hade honom..var ute oh gick en sväng med honom..rätt som det är ligger hästen på framknäna...SUCK....det var en ständigt återkommande händelse...gick rakt in i dörrkanter och dyl..han gick och tittade på allt annat :)
dock slog han sig aldrig otroligt nog..lite skrapsår drog han ju ppå sig genom åren men ingen värre...

Jo, mitt sto som just kommit hit från Spanien har inte fattat att hon skall ha respekt för bergknallarna i hagen ännu.. :crazy: Hon har vurpat ett par gånger redan, men lyckligtvis bara ådragit sig skrapsår. Mitt gamla sto har gått i samma hage i fyra år och fyraåringen så gott som hela sitt liv o de har aldrig haft ngra skador (trots att bergen är ganska branta på ett par ställen). Nu skall jag dock hägna ut de värsta partierna, åtminstone till spanjorskan blir lite säkrare på foten.

Min pålla är uppfödd i Skåne. Kanske därför hon tycker bergen är spännande. Hon höll på att göra samma sak i Uppsala i våras. Då orkade hon inte gå runt berget utan hoppade (!!) upp. Men hon kom inte hela vägen upp utan höll på att ramla på sidan (det hade blivit fina skrapsår) men höll som tur var balansen och tog sig uppp på nåt skumt sätt.

Min ponny har gått i våra hagar över 15 år utan att skadat sig en enda gång. Vi har mkt stenrös, skog och berg i våra hagar.

Får väl skaffa en grusad rasthage till den stora så hon överlever sin 7års dag. :idea: :angel: ;)

Ben 1 ser bättre ut idag iallafall och hon är inte superhalt på andra fram när man leder henne. I boxen däremot rör hon sig inte mer än hon måste. När jag gav henne hö stod hon långt ifrån hökrubban men istället för att gå fram sträckte hon sig så mkt hon kunde för att nå höt. :(

/Maria

den jag hade innan kunde gå rakt fram och ramla...gjorde tredje agen jag hade honom..var ute oh gick en sväng med honom..rätt som det är ligger hästen på framknäna...SUCK....det var en ständigt återkommande händelse...gick rakt in i dörrkanter och dyl..han gick och tittade på allt annat :)
dock slog han sig aldrig otroligt nog..lite skrapsår drog han ju ppå sig genom åren men ingen värre...

Hon har ett stort jack uppe i pannan sen hon sprang in i en dörr som föl. :angel:

När jag köpte henne i förra hösten så kom hon med transportör hit. Ett stort jack i pannan som blödde var det första jag såg när hon kom ut transporten. :smirk:

När man går och leder henne så har det hänt att hon ramlat ner i djupa diken för att hon inte ser sig för. :o

Någon som vill köpa? :p

/Maria

Hon har ett stort jack uppe i pannan sen hon sprang in i en dörr som föl. :angel:

När jag köpte henne i förra hösten så kom hon med transportör hit. Ett stort jack i pannan som blödde var det första jag såg när hon kom ut transporten. :smirk:

När man går och leder henne så har det hänt att hon ramlat ner i djupa diken för att hon inte ser sig för. :o Någon som vill köpa? :p

/Maria

Hej,, jag tycker det låter som att din häst har nedsatt syn. Har du kollat synen på den???

Bara en tanke som slog mig.

Ajaj, vilken klantig liten häst du har. Hoppas hon "mognar" ;)

Som du vet hade jag också en sån. Eller, han kanske egentligen hade mer otur, lilla Lotus.

Klappa hästarna från mig!

Ullis

Ja det får vi verkligen hoppas. :devil:

Ja Lotus hade nog mest otur. :( Otur så det räckte för flera hästar till och med.

/Maria

Ja det kan jag lova att jag har! :)
Har en 3,5åring som lyckas med det mesta.... i mitt förra stall lyckades han sparka sönder sitt boxfönster trots att det va GALLER för fönstret!
Och för nån månad sen lyckades han fastna med grimman i handtaget till stalldörren så han drog lös hela dörren o fick en rejäl smäll på knäna!
O för att inte tala om alla grimmor han har dragit sönder, o alla skor som han trampat av sej. Hade hovslagaren ute 5 ggr på 3 veckor!:rofl:

Jag hittade halvblodet i hagen dagen efter studenten. Hon såg döende ut och var rejält halt på alla fyra. Efter ett tag insåg vi vad som hänt:
Hon hade sprungit och busat med de andr aoch lyckats sparka sig själv på insidan av alla fyra benen!
Hon har haft hovböld av att sparka tån i stenar. Trampar av sig skor stup i kvarten och kommer ofta in m,ed skrapsår överallt och sparksår på benen...

Det är det som kallas dyr häst...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka