Klagomål om produkt

Indiv

Trådstartare
Hur i hela friden bär man sig åt? Bytte flugmedel till ett billigare märke (det "vanliga" jag ville ha var slut i flera veckor så jag ville testa ett annat) och av 3 pållar som sprayen användes på (på hals/ mankam och skapet) fick en kraftiga reaktioner i form av bränsårsliknande hudfjällningar.
Han är nu rosa och nästan skinnflådd på hela skapet samt har kliat av sig en del av manen där sprayen applicerades.
Han har aldrig varit överkänslig mot annan produkt.

Ringde till tillverkaren som helt tvärt säger att det inte är medlet som orsakar utan jag måste ha fifflat med något annat (vilket jag med all garanti INTE har).
"Medlet säljs sedan 1995, vi har aaaldrig fått klagomål..." Men och nu liksom? dröjde knappt en halvdag så fick stackars pållen dessa sår, har tvättat rent och försöker hålla flugorna borta UTAN flugmedel nu och smörjer med helosan.
Men blir så arg när de bara påstår att det var lögn?!
Min grabb kan inte gå längre knappt så skaver det mellan han skinkor, han måste ha svinont ju...

Kan man gå vidare med detta? Häst nummer två fick liiite liknande sår på skaået men inte den tredje. Alla fick ungefär samma mängd spray på samma ställen på kroppen.

Sv: Klagomål om produkt

Det går att rapportera in, jag måste bara komma på var. Men vet att jag från någon myndighet läst biverkningsrapporter från t ex switch. Dvs inte läkemedelsbiverkning utan av 'annat'. Kan det vara kemikalieinspektionen kanske?

Oj, ja bra fråga. Är förbannad bara, inte långt kvar till hingstpremiering och dessutom ska stackarn åka transport en längre bit, han har ju skav o tydligt ont av skiten.

Vad är detta för medel? Låter ju som farliga saker......vilken är den aktiva substansen?

Att hästar kan få reaktioner är ju inte onormalt, te x undanber jag mig numera RB 86 efter att pållen fått stor pulor på kroppen, De kan helt enkelt få raktioner, precis som vilken levande individ som helst. Hur du ska bete dig vet jag inte, jag brydde mig aldrig att göra något alls utan bytte medel till ett annat som funkar perfekt utan problem.

exakt, det är liksom inte tillverkarens fel att ens häst är överkänslig..... dessutom brukar det stå att man ska prova på ett litet område. kan även vara så att det är kombinationen av preparat hästen inte tål.

min gammla häst var tex väldigt allergisk mot citronella (huden svullnade upp och stod ut flera cm där han fått på sig det :crazy: ), men kan ju inte ringa och klaga till typ alla flugmedelsproducenter för det...

det är hästägarens ansvar att ha koll på om hästen tål det man sprayar på den.

Denna häst har aldrig visat sig övberkänslig mot något ämne, grejen som stör mig mest är dock inställningen av företaget som helt enkelt vägrar ´tro på att medlet i sig har orsakat detta, då deras medel aldrig i livet ska vara så starkt.

Har inga som helst tankar på att använda det igen, ingen tvekan. Men det står varken varningstext på flaskan, sedan sa dem också att medlet innehöll samma verkningssubstanser som alla andra, jämförde den lilla innehållsförteckningen med två andra medel (som ligger betydligt högre i skadebekämpningsklassen), och det är då inte samma substanser, inte samma namn iaf.

Hästen är väl allergisk mot något i sprayen.. :(

men som någon annan sa, det är hästägarens ansvar att prova ett nytt medel på ett litet ställe för att kontrollera att huden inte reagerar.. det gäller alla krämer, tvättsubstanser, doftessenser etc, både för människor och djur.. för du måste ju ha sett texten någon gång på någon flaska/burk i ditt liv.. även fast det inte är rödtextat på varenda flaska/burk så får man tänka lite själv..

jag hoppas att hästen din blir bra snart iallafall..

Biverkningar ska beskrivas för en veterinär som kan rapportera det inträffade till läkemedelsverket. Om du visste vad många biverkningar som aldrig rapporteras. Allt som står i innehållsdeklarationen eller bipacksedeln är ju bara en bråkdel av biverkningarna. Tror jag läste nån rapport om hur många som rapporterade biverkningar av olika medel, och det var en hiskelig stor procent som aldrig rapporterades.

Det går att rapportera in, jag måste bara komma på var. Men vet att jag från någon myndighet läst biverkningsrapporter från t ex switch. Dvs inte läkemedelsbiverkning utan av 'annat'. Kan det vara kemikalieinspektionen kanske?

Det är nog kemikalieinspektionen du tänker på. Tror det är dit man borde rapportera flugsprayen oxå, inte läkemedelsverket som någon skrev.

TS Ring och prata med kemikalieinspektionen och hör vad de säger om flugsprayen. Är det för mkt giftiga ämenen i så kan de förbjuda sprayen. Tror inte de kan hjälpa dig att reklamera tillverkaren dock.

Tyvärr är det inte helt ovanligt med biverkningar, som de andra redan har skrivit. Jag använde switch på en liten, liten bit på min förra häst, just för att se om han var överkänslig, och det lilla resulterade att han blev helt kutryggig i 2-3 dagar innan det började släppa. Hade aldrig sett något liknande :(

Hurvida du ska anmäla och var vet jag tyvärr inte...

För din stackars grabb med skavet rekomenderar jag vaselin mellan skinkorna, det glider mycket lättare då :) En uppfödare som brukar visa sina hingstar brukar ha det mellan skinkorna och kulorna för att hästen inte ska tycka det är obehagligt att springa. Jag hade det på ett av våra ston som fick jättestora juver tidigt och det verkligen störde henne när hon gick också. Bara ett tips :)

som sagt så kan det var en kombination av olika ämnen, tex salva, liniment eller pälsglans+flugsprayen. eller så är det något ämne i just denna spray som hästen reagerat på. du kan väl skriva vilken spray det är?

spola dom skadade partierna med kallt vatten och smörj med ren aloe vera, det lindrar.

Hur i hela friden bär man sig åt? Bytte flugmedel till ett billigare märke (det "vanliga" jag ville ha var slut i flera veckor så jag ville testa ett annat) och av 3 pållar som sprayen användes på (på hals/ mankam och skapet) fick en kraftiga reaktioner i form av bränsårsliknande hudfjällningar.
Han är nu rosa och nästan skinnflådd på hela skapet samt har kliat av sig en del av manen där sprayen applicerades.
Han har aldrig varit överkänslig mot annan produkt.

Ringde till tillverkaren som helt tvärt säger att det inte är medlet som orsakar utan jag måste ha fifflat med något annat (vilket jag med all garanti INTE har).
"Medlet säljs sedan 1995, vi har aaaldrig fått klagomål..." Men och nu liksom? dröjde knappt en halvdag så fick stackars pållen dessa sår, har tvättat rent och försöker hålla flugorna borta UTAN flugmedel nu och smörjer med helosan.
Men blir så arg när de bara påstår att det var lögn?!
Min grabb kan inte gå längre knappt så skaver det mellan han skinkor, han måste ha svinont ju...

Kan man gå vidare med detta? Häst nummer två fick liiite liknande sår på skaået men inte den tredje. Alla fick ungefär samma mängd spray på samma ställen på kroppen.

En fråga,, står det på innehålls deklarationen om detta medel innehåller olja??

En av mina hästar tappade massa päls av RB86 så det köper vi aldrig mer. Däremot Renons och Switch funkar bra. Det är väl tyvärr så att man får prova lite försiktigt vad de verkar tåla.

Jag tycker att du ska låta dokumentera skadorna, antingen genom att en weterinär får kolla på hästen eller kanske det räcker bra med att ta en gäng bilder på förändringarna. Skicka detta till tillwerkaren tillsammans med en redogörelse för wad som inträffat.

Att säga att det är deras fel är wäl att ta i och jag tror inte heller att de är skyldiga att ersätta dig eftersom biwerkningar faktiskt uppträder till och från hos alla lewande warelser. Men de borde wara tillmötesgående och uppskatta att du rapporterar det inträffade eftersom det på sikt leder till att deras kännedom om produkten ökar och att det kanske kan ändra sammansättningen. Det senare är förstås inte aktuellt om bara ett fåtal reagerat.

Läkemedelswerket tar nog inte emot rapporter som inte gäller läkemedelsregistrerade produkter. Kemikalieinspektionen - kanske!? Jag skulle nog testa att ta kontakt med Jordbrukswerket, för de är wäl answariga för godkännandet aw alla produkter som inte är lm och ska anwändas till djur. De borde om inte annat weta wart du kan wända dig.

Men som sagt, biwerkningen i sig är olycklig, men tywärr något man får räkna med kan inträffa. Hästen är öwerkänlslig mot någon aw de ingående ämnena. Är det en oregistrerad och okontrollerad produkt kommer jordbrukswerket att agera.

Skulle du vilja skicka ett pm till mig vilket medel det är? Har en pålle som är överkänslig mot väldigt mycket. Måste köpa nytt flugmedel i dagarna och är ju en onödig risk att testa just det här medlet om jag kan undvika det.

Till alla:
De sa själva i telefonen att ett annat medel de säljer kan orsaka rejäla biverkningar, men inte just detta medlet. Vill inte ha ersättning, ville ju bara uppmärksamma dessa.

Medlet innehåller ingen olja enligt innehållsförteckning (där stod det dock inte mycket info ändå).
Switch reagerar han alödrig på, inte RB86, flyshield, renons mm. Denna heter Mygg *******. Hoppas ni fattade ;)

Har massvis med helosan och vaselin mellan skinkorna, ser bättre ut idag men från svart skap till illrosa på någon timme känns ingen vidare bra.

Ska se om man kan varna fler för ev biverkningar, har INTE använt pälsglans, liniment eller dyl på skapet, utan enbart helosan och aloe gel efter skadorna uppträtt...

mygg och sånt innehåller neem har jag för mig. säkert det hästen inte tålde.

Alla individer, både hästar och människor är ju som tur är olika konstruerade. Jag tror inte att du får något gehör någonstans genom att anmäla produkten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka