Klädsel vid promenad (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 34)

@Krålus @Enya

Det var ju inte så länge sedan det uppstod en diskussion i störningstråden efter att det beskrivits att man stört sig på att en annan resenär på tåget (har jag för mig?) var äckligt svettig, med efterföljande oförståelse för att andra reagerade på den störningen uttrycktes.

Det framgår tydligt att ni inte behöver bekymra er så mycket om svett, men det skulle inte skada med lite mer ödmjukhet inför att andra försöker förklara för er om något som troligtvis är rätt jobbigt för dem. (Inte minst för dem som är kvinnor, svett är ju något typiskt okvinnligt kodat, i stil med att vi såklart inte heller fiser, rapar och vaknar alltid med rosenkinder och otrassligt hår)

Det blir lätt lite freakshow över det hela - men OJ, svettas du VERKLIGEN så mycket?! Kan det vara MÖJLIGT?! Går du långsamt, halvlångsamt, halvsnabbt, semisnabbt, medelsnabbt eller snabbt för att svettas så mycket? Det måste vara jobbigt, TUR att jag funkar NORMALT...

Vi fungerar olika, men det blir nog inte lättare för personer som svettas lätt att vistas ute i offentliga miljöer, när det framgår så tydligt att många man möter tänker att det är något fel på en/att man gjort något fel/är ohygienisk osv.
För min del handlade det inte om bli svettig det var att byta om för att visa sig bland folk. Själv har jag inga kläder jag inte kan visa mig bland folk. Jag går upp på morgonen tar på mig kläder och har dem hela dagen förutom arbetstid eller om jag skall göra nånting som man skitar ner sig i. Men mina privata arbetskläder kan jag gå ut och visa mig i. Senast häromdagen när jag hade arbetskläder på biltema.
 
Jag går 4-5 promenader om dagen och går ut flera gånger utöver promenaderna, hade aldrig orkat byta kläder varje gång jag skulle ut. :laugh: Blir sällan svettig, men bär väldigt luftiga kläder som inte sitter åt på överkroppen, så mina kläder blir sällan påverkade av att man blivit lite svettig heller.
 
Promenad i lugn takt- vardagskläderna
Powerwalk i skogen träningskläder
Hemma i soffan klänning för luftning.
Så jag får klä om varje gång jag ska utanför dörren.

Idag gick jag till jobbet iförd cykelbyxor och en skir viscoseklänning. Gick iof 5 km på 60 minuter men badade i svett när jag kom fram.
 
Ja, skulle jag behöva gå en kilometer till bussen skulle jag definitivt behöva byta tshirt! Jo, jag torkar absolut till slut, men då luktar jag ju svett och känner mig ofräsch. Och brukar ofta börja frysa om jag har en blöt tshirt på mig. Och går jag en ordentlig promenad är till och med underkläderna blöta ibland, det känns inte alls fräscht. Ska jag jogga så kommer svetten att rinna/droppa, men går jag bara en promenad blir jag mer ordentligt fuktig? 😅 Inte ovanligt att det rinner längs ryggen på en vanlig promenad vissa dagar.

Jag kan inte cykla 5 km till jobbet på en vanlig cykel, jag har en elcykel av den anledningen. Att jag ska kunna cykla till jobbet över huvud taget alltså.

Tillägg är att jag tränar cirka 10-12 timmar på gym i veckan och är alltså inte helt otränad. Jag har inga problem med ork eller kondition. 😊
Men det är onekligen ett intressant hinder till rörelse i vardagen i samhället i så fall.

Dvs det är egentligen inte ok att gå 1 km till bussen utan att byta tröja efteråt. Det är egentligen inte ok att göra som jag gör och cykla 5 km till jobbet utan att duscha efteråt varje dag. (har sett folk skriva att de inte kan cykla till jobbet eftersom det är svettigt) Så då är det kanske inte så konstigt att vi rör oss allt mindre, bil med parkering väldigt nära huset är liksom enda alternativet. (inte du alltså, du tränar ju massor, men folk i genomsnitt).

Vet att många känner svettlukt på andra hela tiden, men jag kan inte säga att jag tycker att jag gör det. Eller att jag tycker att jag själv luktar svett efter en promenad eller cykeltur tex, ens om jag skulle blivit lite varm. Dock om jag blir stressad i ett möte på jobbet eller någonting har hänt och jag svettas av stress, då tycker jag det luktar massor och skulle vara tvungen att tvätta av mig och sätta på deo (har ingen reservtröja i lådan).
 
@Krålus @Enya

Det var ju inte så länge sedan det uppstod en diskussion i störningstråden efter att det beskrivits att man stört sig på att en annan resenär på tåget (har jag för mig?) var äckligt svettig, med efterföljande oförståelse för att andra reagerade på den störningen uttrycktes.

Det framgår tydligt att ni inte behöver bekymra er så mycket om svett, men det skulle inte skada med lite mer ödmjukhet inför att andra försöker förklara för er om något som troligtvis är rätt jobbigt för dem. (Inte minst för dem som är kvinnor, svett är ju något typiskt okvinnligt kodat, i stil med att vi såklart inte heller fiser, rapar och vaknar alltid med rosenkinder och otrassligt hår)

Det blir lätt lite freakshow över det hela - men OJ, svettas du VERKLIGEN så mycket?! Kan det vara MÖJLIGT?! Går du långsamt, halvlångsamt, halvsnabbt, semisnabbt, medelsnabbt eller snabbt för att svettas så mycket? Det måste vara jobbigt, TUR att jag funkar NORMALT...

Vi fungerar olika, men det blir nog inte lättare för personer som svettas lätt att vistas ute i offentliga miljöer, när det framgår så tydligt att många man möter tänker att det är något fel på en/att man gjort något fel/är ohygienisk osv.
Jag reagerar verkligen inte på om någon svettig sätter sig bredvid mig på tåget. Möjligen skulle jag reflektera igenkännande över att hen kanske hade stressat mycket om hen också flämtade. Själv har jag kastat mig flämtandes med andan i halsen på många tåg, säkert också svettig av att ha sprungit till tåget.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men det är onekligen ett intressant hinder till rörelse i vardagen i samhället i så fall.

Dvs det är egentligen inte ok att gå 1 km till bussen utan att byta tröja efteråt. Det är egentligen inte ok att göra som jag gör och cykla 5 km till jobbet utan att duscha efteråt varje dag. (har sett folk skriva att de inte kan cykla till jobbet eftersom det är svettigt) Så då är det kanske inte så konstigt att vi rör oss allt mindre, bil med parkering väldigt nära huset är liksom enda alternativet. (inte du alltså, du tränar ju massor, men folk i genomsnitt).

Vet att många känner svettlukt på andra hela tiden, men jag kan inte säga att jag tycker att jag gör det. Eller att jag tycker att jag själv luktar svett efter en promenad eller cykeltur tex, ens om jag skulle blivit lite varm. Dock om jag blir stressad i ett möte på jobbet eller någonting har hänt och jag svettas av stress, då tycker jag det luktar massor och skulle vara tvungen att tvätta av mig och sätta på deo (har ingen reservtröja i lådan).
När jag bodde i Halmstad cyklade jag ibland till jobbet ca 7 km. Sista biten till sjukhuset där jag jobbade är uppför på riktigt.
Jag blev genomsvettig och duschade när jag kom fram. Att vara på jobbet en hel dag i genomsvettiga kläder hade inte känts okej.
 
Men det är onekligen ett intressant hinder till rörelse i vardagen i samhället i så fall.

Dvs det är egentligen inte ok att gå 1 km till bussen utan att byta tröja efteråt. Det är egentligen inte ok att göra som jag gör och cykla 5 km till jobbet utan att duscha efteråt varje dag. (har sett folk skriva att de inte kan cykla till jobbet eftersom det är svettigt) Så då är det kanske inte så konstigt att vi rör oss allt mindre, bil med parkering väldigt nära huset är liksom enda alternativet. (inte du alltså, du tränar ju massor, men folk i genomsnitt).

Vet att många känner svettlukt på andra hela tiden, men jag kan inte säga att jag tycker att jag gör det. Eller att jag tycker att jag själv luktar svett efter en promenad eller cykeltur tex, ens om jag skulle blivit lite varm. Dock om jag blir stressad i ett möte på jobbet eller någonting har hänt och jag svettas av stress, då tycker jag det luktar det massor och skulle vara tvungen att tvätta av mig och sätta på deo (har ingen reservtröja i lådan).
Självklart är det okej, jag tycker dock det blir så opraktiskt! Och jag känner mig inte fräsch, jag tror dock inte omgivningen märker så mycket. Jag har som sagt löst det med elcykel, då blir jag bara varm/lätt svettig och det fungerar med mina metoder. Utan motor med dom backar som finns skulle jag behöva en dusch 😅

Folk luktar olika mycket svett, jag tycker att jag börjar lukta väldigt fort, men har en träningskompis som också svettas mycket, han luktar aldrig något.

Vet jag att jag kommer behöva gå mycket tar jag med en extra tshirt. Jag har med mig en deo överallt och det händer att jag fyller på 2-3 gånger på en dag. Blir jag rejält svettig kan jag tvätta mig under armarna en extra gång under dagen. Men det hade absolut varit mer praktisk att svettas mindre, då skulle jag lättare få in mer vardagsmotion.
 
När jag bodde i Halmstad cyklade jag ibland till jobbet ca 7 km. Sista biten till sjukhuset där jag jobbade är uppför på riktigt.
Jag blev genomsvettig och duschade när jag kom fram. Att vara på jobbet en hel dag i genomsvettiga kläder hade inte känts okej.
Varför inte det? de skulle rimligen ha torkat? Tänk om du hade testat och frågat en nära kollega om du luktade och inte hade luktat heller. Isf skulle det ju bara varit känslan? (och om man väl torkat och inte luktar så har man väl glömt bort att man var svettig tidigare?) Ok vet att jag verkligen sticker ut halsen här och snart blir halshuggen, men det känns som något som kommit senaste 20 åren eller ngt och som rimligen måste vara ett miljöproblem om cykel och 1 km gång till bussen inte är ok längre. Eller tänk ännu värre, ett tåg/buss utan luftkonditionering en varm dag 35 grader på tåget, då svettas jag verkligen (även om jag inte svettas så mycket av cykling), det vet man ju inte innan och har ingen handduk med sig. Så bil med luftkonditionering är enda socialt acceptabla alternativet?
 
Varför inte det? de skulle rimligen ha torkat? Tänk om du hade testat och frågat en nära kollega om du luktade och inte hade luktat heller. Isf skulle det ju bara varit känslan? (och om man väl torkat och inte luktar så har man väl glömt bort att man var svettig tidigare?) Ok vet att jag verkligen sticker ut halsen här och snart blir halshuggen, men det känns som något som kommit senaste 20 åren eller ngt.
Om jag har svettats ordentligt tar det lång tid för kläderna att torka. Framförallt underkläder. Sitter jag på en kontorsstol blir det liksom inget luftflöde i skrevet. Kanske beror på att jag är kvinna med form på låren som gör att det blir tätt.
Sen har jag en ganska stark kroppslukt. Om jag själv tycker att jag luktar är det väl ointressant vad andra tycker?
 
Blir jag svettig och inte byter tröja börjar jag gärna frysa sen
Och alltså kläderna torkar rätt långsamt på kroppen framförallt trosor något jag byter ett par gånger om dagen ibland för de är genomblöta av svett
Jag ser dock ingen anledning att duscha även om jag byter kläder mer än en gång om dagen är jag riktigt svettig kan jag torka av mig med en handduk men ofta kommer jag att bli svettig minst en gång till per dag så duschen får vänta till kvällen
 
Självklart är det okej, jag tycker dock det blir så opraktiskt! Och jag känner mig inte fräsch, jag tror dock inte omgivningen märker så mycket. Jag har som sagt löst det med elcykel, då blir jag bara varm/lätt svettig och det fungerar med mina metoder. Utan motor med dom backar som finns skulle jag behöva en dusch 😅

Folk luktar olika mycket svett, jag tycker att jag börjar lukta väldigt fort, men har en träningskompis som också svettas mycket, han luktar aldrig något.

Vet jag att jag kommer behöva gå mycket tar jag med en extra tshirt. Jag har med mig en deo överallt och det händer att jag fyller på 2-3 gånger på en dag. Blir jag rejält svettig kan jag tvätta mig under armarna en extra gång under dagen. Men det hade absolut varit mer praktisk att svettas mindre, då skulle jag lättare få in mer vardagsmotion.
Ok jag känner mig nog aldrig fräsch :) tänker mig att man har härligt flygigt hår och solglasögon, perfekt solbränna och en sommarklänning och högklackade sandaler och precis kom till en fest isf (men jag kör inte den stilen). Håller mig till normal :D (dvs det är inte ett uttryck jag brukar använda)

(kan också vaska under armarna och använda Deo på jobbet, om jag tex just blivit stressad.)

Men då stämde min reflektion över att en stor del av många svenskars (är det män också eller bara kvinnor?) vardagsmotion som folk hade velat göra och tyckt varit rolig att göra och som hade varit bra för miljön och koldioxidutsläppen att göra går fetbort för att man inte känner sig fräsch då. En slags aktiv social dämpning av all rörelse iförd normala kläder, inte för att någon känner lukt, eller klagar över lukt hos någon annan. Utan för att det anses vara ofräscht, inte luktande eller störande ofräscht eller att någon annan än en själv hade vetat om det om man inte sa det, bara ofräscht, intressant. Jag hade börjat misstänka något sådant, men fick det bekräftat nu.
 
Ok jag känner mig nog aldrig fräsch :) tänker mig att man har härligt flygigt hår och solglasögon, perfekt solbränna och en sommarklänning och högklackade sandaler och precis kom till en fest isf (men jag kör inte den stilen). Håller mig till normal :D (dvs det är inte ett uttryck jag brukar använda)

(kan också vaska under armarna och använda Deo på jobbet, om jag tex just blivit stressad.)

Men då stämde min reflektion över att en stor del av många svenskars (är det män också eller bara kvinnor?) vardagsmotion som folk hade velat göra och tyckt varit rolig att göra och som hade varit bra för miljön och koldioxidutsläppen att göra går fetbort för att man inte känner sig fräsch då. En slags aktiv social dämpning av all rörelse iförd normala kläder, inte för att någon känner lukt, eller klagar över lukt hos någon annan. Utan för att det anses vara ofräscht, inte luktande eller störande ofräscht eller att någon annan än en själv hade vetat om det om man inte sa det, bara ofräscht, intressant. Jag hade börjat misstänka något sådant, men fick det bekräftat nu.
Du överdriver ganska kraftigt tycker jag. Alltså har jag svettats så min tröja är blöt på ryggen känner jag mig inte fräsch. Om jag slutar svettas och byter till en ren tshirt känner jag mig fräsch igen. Det handlar om att inte bli helt blöt, sitta i fuktiga underkläder, frysa för att kläderna är blöta, att jag sitter och luktar svett osv. Helt annat än att ha en perfekt bränna och fin sommarklänning alltså.
Jag upplever inte att "färsk svett" luktar illa alls.
Nejdå, men den är inte färsk speciellt länge 😂 jag kan få en doft efter 2 h på gymmet. Byter jag inte kläder på ett par timmar till så är doften inte direkt angenäm.
 
Du överdriver ganska kraftigt tycker jag. Alltså har jag svettats så min tröja är blöt på ryggen känner jag mig inte fräsch. Om jag slutar svettas och byter till en ren tshirt känner jag mig fräsch igen. Det handlar om att inte bli helt blöt, sitta i fuktiga underkläder, frysa för att kläderna är blöta, att jag sitter och luktar svett osv. Helt annat än att ha en perfekt bränna och fin sommarklänning alltså.

Nejdå, men den är inte färsk speciellt länge 😂 jag kan få en doft efter 2 h på gymmet. Byter jag inte kläder på ett par timmar till så är doften inte direkt angenäm.
Ja exakt, fräsch är inte ett uttryck jag använder ofta :)

Om min tröja är blöt på ryggen så torkar den :) och jag är torr.

Ja jag tänker att om kläder är blöta av svett i timmar och inte torkar börjar de lukta. Trodde nog det skulle ta längre tid än två timmar. Men jag tränar bara 1 timma :) eller yttepytte mer, så har inte upplevt det. Däremot om kläderna inte får torka rejält emellan så kan man inte jogga två gånger i samma.
 
Ja exakt, fräsch är inte ett uttryck jag använder ofta :)

Om min tröja är blöt på ryggen så torkar den :) och jag är torr.

Ja jag tänker att om kläder är blöta av svett i timmar och inte torkar börjar de lukta. Trodde nog det skulle ta längre tid än två timmar. Men jag tränar bara 1 timma :) eller yttepytte mer, så har inte upplevt det. Däremot om kläderna inte får torka rejält emellan så kan man inte jogga två gånger i samma.
Vi är helt enkelt olika.
 
Har inget med fräschet att göra för mig. Bhn blir klibbig och torkar icke under tuttarna. Icke heller trosor i skrevet. På den tiden jag jobbade fysiskt så fick det väl vara så. Var ju liksom oftast skitig ändå. Hemmajobben/promenader som gör mig svettig är ju oftast mycket kortare stunder jämfört med 8-9 h arbetsdag. Finns ingen anledning att gå omkring blöt/fuktig. Tvättar inte dessa kläder (byxor, tshirt, bh) efter varje användning, hänger upp dom så dom torkar och använder dom igen nästa gång. Har flera plagg "på gång" så även om jag gör flera pass per dag är jag torr när jag startar.
 
Mitt i klimakteriet här!!! Har aldrig varit med om mer svettig sommar 😅
Byter kläder flera ggr natt som dag

Innan var det aldrig ett problem. Nu känner jag med alla som svettas. Kämpa på 💕💕💕

Jag hoppade över det där. När jag fick problem med vallningar (och diverse annat) gick jag till doktorn och fick hormonhjälp. Aldrig att jag tänker lida om jag kan slippa :cool:
 
För min del handlade det inte om bli svettig det var att byta om för att visa sig bland folk. Själv har jag inga kläder jag inte kan visa mig bland folk. Jag går upp på morgonen tar på mig kläder och har dem hela dagen förutom arbetstid eller om jag skall göra nånting som man skitar ner sig i. Men mina privata arbetskläder kan jag gå ut och visa mig i. Senast häromdagen när jag hade arbetskläder på biltema.

Jag reagerar verkligen inte på om någon svettig sätter sig bredvid mig på tåget. Möjligen skulle jag reflektera igenkännande över att hen kanske hade stressat mycket om hen också flämtade. Själv har jag kastat mig flämtandes med andan i halsen på många tåg, säkert också svettig av att ha sprungit till tåget.

Det var mest en påminnelse om att hur man skriver om svettiga människor kommer att spela roll för hur personer som svettas lätt känner om sig själva, och hur de tror att andra tänker om dem.

@Badger, jag tror att du har helt rätt i att synen på svett, hur accepterat det är att svett märks, påverkar hur villiga människor är att ta sig till arbete, affären, osv med cykel eller fötterna. Så förutom att minska skammen för dem det gäller, så skulle det kunna bidra till en bättre folkhälsa om normen för att märka att andra svettas blev lite mer tillåtande. På min arbetsplats och bland mina granar, vänner osv är det rätt vanligt att cykla som alternativ till att åka buss/tunnelbana/bil, men det är i princip obligatoriskt att duscha också så det krävs ett extra ombyte och tid för dusch. När jag var ung var det vanligt att cykla till skolan, jobb etc utan att duscha, kan inte ens minnas att det någonsin reflekterades då över hur snabbt någon hade cyklat. Nu känns det som att det förväntas att duscha när man kommer fram, och där har säkert en ökad syn på transportcykling som motion också bidragit, och efter träning så följer dusch. Ungefär som att flera i tråden skiljer strikt på när fötterna sätts framför varandra i transportsyfte och i träningssyfte, och det blir en förvirring om var "promenaden" ska placeras. Som att det är syftet och tempo som avgör om dusch och klädbyte behövs, snarare än grad av blöthet i kläderna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 098
Senast: Qelina
·
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Oldie
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 159
Senast: oz_joj
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp