Klädsel vid promenad (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 34)

Det var snarare reaktionen på att det var självklart att man byter om till träningskläder för att ta en promenad eftersom man självklart blir svettig som jag reagerade på först. Ursprungsinlägget reagerade jag inte på alls vilket jag också har skrivit.
Jag tror det är som du? sa tidigare. Vi har olika uppfattning om vad en promenad är.
Det du kallar promenad kallar jag nog strosa. En promenad för mig är oftast i syfte att få motion. Då går jag lite mer raskt. Power walk tror jag inte att jag någonsin ägnat mig åt.
 
Jag tror det är som du? sa tidigare. Vi har olika uppfattning om vad en promenad är.
Det du kallar promenad kallar jag nog strosa. En promenad för mig är oftast i syfte att få motion. Då går jag lite mer raskt. Power walk tror jag inte att jag någonsin ägnat mig åt.
Jag går promenad med spionen. Den kan bitvis gå lite raskt och bitvis med ideliga stopp, men han är på långlina och går framför mig och snusar och jag går efter så hinner jag ikapp när han stannar och slipper själv stanna utan när han snusat klar är lagom till jag kommit fram osv. För mig är det något som visserligen gör mig varm, sommartid oftast svettig om det är varmt ute, men annars inget ansträngande direkt. Alltså inget som jag räknar som motion i ordets vanliga bemärkelse så att säga. Det är nog strosa, fast riktigt så långsamt går jag inte, utan jag går ju aktivt. :D För mig är power walk just en snabbare promenad i syfte att få motion, höja pulsen, gå snabbare, inget strosande med hunden utan aktivt snabbt gående med fokus just på det. Spionen uppskattar inte power walks för då kan han inte "läsa nyheterna" :)
 
Jag svettas ganska lätt av rörelse och min pappa och storebror är likadana, så för mig är det ganska tydligt att det rör sig om genetik. Jag tränar ganska mycket och ofta i form av intensiva pass tillsammans med andra människor, och där är jag oftast en av de som svettas allra mest (samtidigt som jag blir knallröd i ansiktet 🍅).

Jag kan absolut bli svettig under armarna av en promenad men har å andra sidan för vana att gå ganska fort, så om jag verkligen tänker på att hålla nere tempot eller går med någon annan som håller lite lugnare tempo så brukar det funka utan att jag blir för varm. Ogillar att bli svettig i "vanliga" kläder, så ska jag bara ut på promenad och sedan hem igen så väljer jag oftast träningskläder eftersom de är både sköna och känns bättre att bli lite svettig i.
 
Jag svettas lite. Min sambo svettas enormt lätt. Hen verkar värmereglera mer än jag, är det 30 grader varmt är jag ynklig och supervarm men osvettig. Hen kanske byter överdel tre gånger på en eftermiddag men njuter av värmen och klagar aldrig över hetta. Hen har två barn där den ena är likadan och svettas lätt, den andra aldrig så det märks.
 
Jag svettas ganska lätt av rörelse och min pappa och storebror är likadana, så för mig är det ganska tydligt att det rör sig om genetik. Jag tränar ganska mycket och ofta i form av intensiva pass tillsammans med andra människor, och där är jag oftast en av de som svettas allra mest (samtidigt som jag blir knallröd i ansiktet 🍅).

Jag kan absolut bli svettig under armarna av en promenad men har å andra sidan för vana att gå ganska fort, så om jag verkligen tänker på att hålla nere tempot eller går med någon annan som håller lite lugnare tempo så brukar det funka utan att jag blir för varm. Ogillar att bli svettig i "vanliga" kläder, så ska jag bara ut på promenad och sedan hem igen så väljer jag oftast träningskläder eftersom de är både sköna och känns bättre att bli lite svettig i.
Mmm jag behöver köra ett halvt intensivpass innan svetten börjar rinna oftast, men då kan det absolut droppa på golvet :laugh:. Inga problem att cykla normalfart 5 km. Svettas ungefär samma lika på en promenad eller om jag sitter i soffan, dvs kan numera få värmevallningar om jag blir frustrerad och svettas av det, vilket är lite irriterande.

Jag svettas mer om jag är vältränad eller om jag dricker mycket. Men inte jätte.
 
Jag promenerar och blir ofta svettig. Går runt milen varje gång, definitivt ingen power walk men heller inget strosa sakta. Går i för mig ett normalt tempo. Jag går mest för välmåendet, inte så mycket för motionens skull. Men jag har för det mesta funktionskläder på mig och byter till och från sådana just för promenaden. Jag måste byta efter, annars fryser jag.

Vad som är promenad, verkar högst individuellt.
 
Som vädret är just nu tycker jag att jag blir genomsvettig av att över huvud taget existera utomhus. Det är den här fuktiga luften i kombination med värme som är riktigt gräslig för mig. Jag misstänker också att förklimakterie och annat hormonellt har ett finger med i spelet för min del.

Jag har inte olika "utekläder" och "innekläder", däremot föredrar jag myskläder hemma och dessa är i regel inte så snygga, så jag föredrar att byta om innan jag ska iväg. Ska jag bara ut med hundarna går jag i samma kläder, och det är i regel också då jag svettas mest.

"Ut med hundarna" innebär för mig en promenad, allt ifrån runt villakvarteret till en långpromenad i skogen. Går vi bara runt kvarteret klarar jag mig kanske utan att byta om, men handlar det om mer än en halvtimme (sommartid) så är jag garanterat svettig när jag kommer hem igen.

Jag svettas dock inte särskilt mycket resten av året, så för mig finns en tydlig koppling till temperatur och luftfuktighet.
 
Jag googlade på svett.
Känner mig rätt färdig med den här diskussionen.
Tja, när jag googlar på "svett" hittar jag på de första sidorna i varje fall inget tydligt samband runt konditions-/träningsnivå och hur mycket man svettas.

Att kunna ange källa till tvärsäkra påståenden på ett forum, är "god netikett" så länge det inte
handlar om smak och tycke.
 
Ska jag ta en "riktig" promenad så blir det träningskläder, jag svettas mycket och går fort. Ska jag bara in till stan så går jag automatiskt långsammare och har då vanliga kläder (oftast - lever mest i träningskläder pga att dom är så sköna 😁 )
 
Uj, skulle aldrig orka hålla på med inom/utomhuskläder varje gång jag gick ut. Jag har hund och går således rätt många promenader dagligen,. Inte helt sällan behöver kläderna bytas efteråt men då gör jag det då, Alla kläder jag har tål tvättmaskin så jag skulle inte ha ett problem med om kläder blev svettiga. Nu är jag väl iof inte den svettiga sorten men smutsiga och blöta blir de rätt ofta.
Till träning dvs löpning, gymmande eller annat mer högintensivt så har jag förstås träningskläder men det är snarare av bekvämlighetsskäl än för att mina vanliga kläder inte kan tvättas. Tights är bekvämare och folk skulle titta så konstigt om jag gymmade med en happy hoodie. :angel: Hemma är det inte många som ser mig om jag är ute.
 
Jag klär på mig om.jag ska gå ut o gå eller göra något hemna utomhus. Går i badbyxor o tshirt inne. Framför allt åker bhn på. Och efter görandet är bhn blöt och färdig för tvätt - ibland blaskar jag bara upp den med lite tvål. Efter utevistelse så åker också byxorna av. Mycket fästingar så här års. Tshirtsen varvar jag två-tre stycken. Dom blir också smått svettiga men jag kan ju inte tvätta hela tiden. Jag blir superdupervarm och svettfuktig, det rinner inte om mig.
 
Jag klär på mig om.jag ska gå ut o gå eller göra något hemna utomhus. Går i badbyxor o tshirt inne. Framför allt åker bhn på. Och efter görandet är bhn blöt och färdig för tvätt - ibland blaskar jag bara upp den med lite tvål. Efter utevistelse så åker också byxorna av. Mycket fästingar så här års. Tshirtsen varvar jag två-tre stycken. Dom blir också smått svettiga men jag kan ju inte tvätta hela tiden. Jag blir superdupervarm och svettfuktig, det rinner inte om mig.
Det är i och för sig en grej - den där jävla BH'n! Jag hatar den, men den åker definitivt på vid minsta aktivitet. Det är nog största skillnaden mellan inne och ute för mig.
 
Jag funderar lite generat över varför det är så att om man nu blev svettig av promenaden att man måste byta kläder istället för att bara torka? Dvs jag taggar på att ett joggingpass med eftersvettning tar en evighet att torka från och är ganska icky, men svettning från en promenad eller en cykeltur, man torkar väl?

Tänker det skulle vara jobbigt att gå till jobbet/bussen en km och sedan byta kläder? Om man går en mil till jobbet eller cyklar en mil i mmil fart så absolut men för 5 km cykling/gå 1 km till bussen och sedan ta en halvsprångmarch genom tunnelbanan?

Jag har btw samma kläder på mig inomhus och ute men skulle kunna byta för att gå till affären om jag har ngt tillräckligt konstigt på mig.
 
@Krålus @Enya

Det var ju inte så länge sedan det uppstod en diskussion i störningstråden efter att det beskrivits att man stört sig på att en annan resenär på tåget (har jag för mig?) var äckligt svettig, med efterföljande oförståelse för att andra reagerade på den störningen uttrycktes.

Det framgår tydligt att ni inte behöver bekymra er så mycket om svett, men det skulle inte skada med lite mer ödmjukhet inför att andra försöker förklara för er om något som troligtvis är rätt jobbigt för dem. (Inte minst för dem som är kvinnor, svett är ju något typiskt okvinnligt kodat, i stil med att vi såklart inte heller fiser, rapar och vaknar alltid med rosenkinder och otrassligt hår)

Det blir lätt lite freakshow över det hela - men OJ, svettas du VERKLIGEN så mycket?! Kan det vara MÖJLIGT?! Går du långsamt, halvlångsamt, halvsnabbt, semisnabbt, medelsnabbt eller snabbt för att svettas så mycket? Det måste vara jobbigt, TUR att jag funkar NORMALT...

Vi fungerar olika, men det blir nog inte lättare för personer som svettas lätt att vistas ute i offentliga miljöer, när det framgår så tydligt att många man möter tänker att det är något fel på en/att man gjort något fel/är ohygienisk osv.
 
Jag undrar nog mest om alla som byter kläder pga en lite svettig promenad också duschar varje gång. Annars känns det ju meningslöst att byta kläder. I min värld alltså.
 
Jag funderar lite generat över varför det är så att om man nu blev svettig av promenaden att man måste byta kläder istället för att bara torka? Dvs jag taggar på att ett joggingpass med eftersvettning tar en evighet att torka från och är ganska icky, men svettning från en promenad eller en cykeltur, man torkar väl?

Tänker det skulle vara jobbigt att gå till jobbet/bussen en km och sedan byta kläder? Om man går en mil till jobbet eller cyklar en mil i mmil fart så absolut men för 5 km cykling/gå 1 km till bussen och sedan ta en halvsprångmarch genom tunnelbanan?

Jag har btw samma kläder på mig inomhus och ute men skulle kunna byta för att gå till affären om jag har ngt tillräckligt konstigt på mig.
Ja, skulle jag behöva gå en kilometer till bussen skulle jag definitivt behöva byta tshirt! Jo, jag torkar absolut till slut, men då luktar jag ju svett och känner mig ofräsch. Och brukar ofta börja frysa om jag har en blöt tshirt på mig. Och går jag en ordentlig promenad är till och med underkläderna blöta ibland, det känns inte alls fräscht. Ska jag jogga så kommer svetten att rinna/droppa, men går jag bara en promenad blir jag mer ordentligt fuktig? 😅 Inte ovanligt att det rinner längs ryggen på en vanlig promenad vissa dagar.

Jag kan inte cykla 5 km till jobbet på en vanlig cykel, jag har en elcykel av den anledningen. Att jag ska kunna cykla till jobbet över huvud taget alltså.

Tillägg är att jag tränar cirka 10-12 timmar på gym i veckan och är alltså inte helt otränad. Jag har inga problem med ork eller kondition. 😊
 
Jag undrar nog mest om alla som byter kläder pga en lite svettig promenad också duschar varje gång. Annars känns det ju meningslöst att byta kläder. I min värld alltså.
Nej, det är för jobbigt, men ibland skulle det definitivt behövas. Men jag får på mig torra kläder och det känns lite fräschare. Duschar på kvällen och tvättar då 2-3 tshirts beroende på dagens aktiviteter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
4 098
Senast: Qelina
·
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Oldie
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 159
Senast: oz_joj
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp