Klädsel vid bröllopskörning?

lillsyrran

Trådstartare
Om ca två veckor ska jag köra bröllop och jag behöver lite tips och råd angående klädsel.

Bifogar en bild på ekipaget. Tips mottages tacksamt! Vi är en kusk och en medhjälpare som kör. Tanken är att färgmatcha lindorna antingen med trillan (vinröd) eller med dynorna som är champagne/cremefärgade.

Bild på ekipaget:

http://www.pixbox.se/pic_show_id32331501.html

Senast ändrad:
Sv: Klädsel vid bröllopskörning?

Ska du vara traditionell så går ju lindor bort öht, det är ju väldigt nymodigt att linda benen på hästen.

Vill du vara modern så är ju egentligen neoprenskydden bättre då dom som regel erbjuder både bättre skydd mot slag samtidigt som dom erbjuder bättre stöd jmf med lindor, att dom sen är enklare att sätta och ta av är också välkommet.

Annars är ju ekipaget av "bondmodell" så finkläder från förra sekelskiftet, sent 1800-tal, är väl vad som skulle matcha vagnen bäst.

Det ska tilläggas att 1800-talet var en väldigt "färgglad" tid, det var modernt med röda skinnhandskar, inte bruna mao :D, tom golv målades i starka färger som tex rött, Diskret vitmålade lister slog tex inte igenom förrän på 1930-talet...

Så om du vill ha just lindor så harmonierar röda lindor kanske bättre med tidsandan hos vagnen än diskreta champagnefärgade dito.

Stilmässigt så var det sena 1800-talet känt för "nystilarna" med nyrokoko, nybarock m.fl. så där behöver du inte vara rädd för att ta ut svängarna vad gäller färg och form. Starka mättade färger och murrigt är ledorden :)

Det handlar ju trots allt om en tidsepok när det var superhot med röda sammetstapeter ;)

Jag tycker att det är fruktansvärt synd att de nyskapade "traditionerna" hos körfolk ska vara så förbaskat sparsmakade, ska man klä ut sig så kan man väl hellre göra det ordenligt på en gång så kanske det blir lite roligt.

Det fanns ju tex inte en 4-spannskusk på 1800-talet som hade ställt upp på en högtidskörning utan livré och massor av guld på kläder och hatt, kanske tom med stora plymer av strutsfjäder på huvudlagen, huvudlag med stora guldbeslag :D

Tom med under den allra värsta victorianska eran i England så fick kavallaristerna ändå pynta hästarnas huvudlag med fjädrar...

När man kör bröllop så ska man inte se "utklädd" ut tycker jag. Tycker att du ska utgå från trillan och sen vara finklädd på ett traditionellt sätt med gammaldags blus/skjorta eller varför inte sådana där gammeldans dräkter. Lite romantiskt klädd om ni förstår vad jag menar.
Benlindor och öronhuva på häst tycker jag inte hör hemma på bröllop. Måste du ha benskydd så tycker jag du ska använda något diskret. Svarta ben = svarta skydd.
Däremot så tycker jag flätad man ser både prydligt och högtidligt ut så länge man inte har en massa färg på snoddar osv. Men detta är ju vad jag tycker :)

Kom på att det kunde kanske vara snyggt med lite blomster dekorationer om du vill ha mer färg. Tex smörblommor, hundkex eller lupiner är väl romantiskt?

Senast ändrad:

Jag skulle göra det så neutralt som möjligt, det är brudparet som ska synas, inte häst o vagn. Tycker jag iaf. :p

Och inte svarta tömmar (men det hade du väl inte på bilden) för det signalerar visst begravning.

*svarar alla*

Tack för era svar! Jag vill helst ha henne lindad, av flera skäl. Har svarta lindor så det skulle ju kunna funka. Det är så diskret det kan bli. Huva ska inte användas på bröllopet. Att jag kör med röda lindor och röd luva till vardags är för att vägen jag kör på har många branta backar och skarpa kurvor, och jag vill ha nåt som syns. Dessutom är det 70-väg.

Ardennerfläta är planerad, likaså blommor. Just nu lutar det åt traditionellt finklädd men jag håller med om att det är mkt finare med något som matchar historiskt, tyvärr är vi lite sent ute för att börja leta sånt.
Funkar medeltida kläder (linne, 1200-tal) så finns det att tillgå. Vad tror ni om det? Det är ju iaf i närheten av folkdräkter eller "gammeldansdräkter".

Annars kan det alltså funka med tex svarta byxor/kjol och en ljus blus?

Senast ändrad:

Nej, absolut inte medeltidsdräkt! Vagnen är inte det minsta medeltida och och ni vill ju till varje pris undvika "nu kommer maskeradnissarna och hämtar upp paret"-känsla om bröllopet är klassiskt.

Jag tycker att ni ska fråga brudparet vad de har för klädkod och inspireras utifrån det om ni inte har några tidstypiska kläder som så att säga matchar vagnen. Så länge som ni är uppklädda så kommer det att se jättetrevligt ut! Och absolut svarta lindor på hästen.

Jag kan möjligen fråga brudens mamma... såvitt jag har förstått det vet inte bruden/brudparet om några detaljer ang körningen, det är tydligen en dröm som ska uppfyllas. (Och så frågar de MIG?! :eek: :o ;) ).

Är svarta byxor/ljus skjorta/kavaj eller liknande lagom? Bör man ha nåt på huvudet och isf vad? Tacksam för mer tips och råd!

På kallblod är det traditionellt med färgade tygband och halm inflätat i manen...

Man får skilja på vad som är historiskt riktigt och vad som är codex på dressyrbanan - det är egentligen två helt skilda ting.

En linneskjorta/busarong såg ganska lika ut från medeltid fram till på mitten av 1800-talet, så det skulle kunna funka bra enligt mig :)

Annars funkar det ju med "modern" klädsel som tex kubb + kavaj som är klassiskt skuren.

Mörka byxor är ju helt riktigt för all manlig klädedräkt från ca senare hälften av 1800-talet och framåt.

Tack för svar! Jösses, får ta en funderare i helgen och se vad det blir av det. Troligen klassiskt svart kavaj eller liknande.

Jag tycker inte du ska försöka se ut som 1800-tal, såvida inte hela bröllopet har det temat... Neutralt finklädd röstar jag på. Byxor eller lång kjol, vit blus, ev kavaj. Om du har någon fin hatt så vore väl det bra, liksom handskar. Diskreta lindor på hästen, flätad man.

Det blev svarta byxor, svart kavaj och vit polo. Håret uppsatt i knut. Bilder kommer senare om jag kommer ihåg, har inga egna utan väntar på bilder från brudparet. Körningen gick strålande, f.ö! Hästen skötte sig (som väntat) exemplariskt och trots mkt trafik och både bilar och motorcyklar som tutade så travade hon glatt på utan att bry sig! :love:

Tack!
Jag är nöjd med vår bröllopsklädsel, tycker det är roligt med kläder så att det syns att det är två tjejer. Många är lite "gubbigt" klädda tycker jag. Det kan vara nog så stiligt, men passar inte oss :)

Lotta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka