Klädsel vid behandling/massage

Iser

Trådstartare
Okej... Här kommer århundradets kanske konstigaste fråga.
Jag ska i morgon bitti få en muskelbehandling av min PT och det slog mig nu, att jag inte riktigt vet hur jag ska klä mig för detta. Nu menar jag ju såklart inte om det finns en särskild dresscode får sånt. Men undrar lite mer hur mycket det förväntas att jag klär av mig:nailbiting:
Jag har bara varit på massage vid ett par tillfällen innan och då har det varit tjejer, som har masserat. Då har man fått klä av sig till trosorna, lägga sig på magen och dra en filt över sig, innan att hon kom in. Kan det tänkas att vara samma förfarande i morgon, då det gäller en mer osteopatiskt liknande behandling? Det känns ju lite väl naket inför en (nästan) främmande man, kan jag tycka, samtidigt som jag förstår att han nog får svårt att behandla mig med kläderna på... Jag har ju tilltro till att han är proffsig, men det skulle nog ändå kännas lite väl privat. Eller vad har ni för erfarenheter? Hur går det till hos en osteopat/naprapat/kiropraktor/...?
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Äh, skäms inte ;) Sagt från en person som regelbundet gått på brasiliansk vaxning och gladeligen särat på skinkorna för en främling :o

Men jag tror inte du behöver oroa dig alls. Ta på dig mjuka och bekväma kläder, detta gäller även underkläder. Blir ju svårt med kroppsbehandling om man har stela shape-trosor eller trång push-up. Säger sig självt :)
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Hos min naprapat (kvinnlig) får man klä av sig i underkläderna, hon vill gärna se muskelstatus och om man är sned och så vidare "från utsidan" så att säga. Jag brukar ha rätt stora trosor på mig, det känns skönast. :)

Sedan får man lägga sig på mage, hon lägger en handduk över baken och benen (vid ryggbehandling), knäpper upp BH´n så hon kommer åt och sedan börjar hon. Innan man rullar över på rygg knäpper hon BH´n igen.

Jag behandlar mest nacke och bröstrygg.
Så går det till hos min. :)
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

När jag går till naprapat/kiropraktor har jag kläderna kvar på underkroppen men inget på överkroppen.
När jag får massage har jag bara trosorna på och min ena massör föredrar om det är stringtrosor så han kan massera mina skinkor som alltid har en himla massa spänningar.
Vilket då också är bekvämare, annars lär han ju liksom vika trosorna så han kommer åt och det blir obekvämt för den som masseras.

De som har hjälpt mig har alltid varit män, utom nu sist blev jag masserad av en kvinna.
Har inte tyckt det känns konstigt eller oprofessionellt?
Ska han kunna behandla min kropp måste han ju komma åt den också?
Har aldrig varit med om att de skulle ge antydningar till något annat än det dem har betalt för att göra.

Men å andra sidan är jag bekväm i min kropp och andras. Man vet ju liksom hur en man och en kvinna ser ut, och vet man inte det är det nog dags att man får reda på det ändå...
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Jag har en manlig naprapat och har haft två manliga kiropraktorer. Personligen skulle jag nog fråga vad som är lämpligt för behandlingen. Jag har alltid klätt av mig till trosor och bh när han har varit i rummet. Behandlas ryggen knäpper han upp bh:n och knäpper igen den när han är färdig. Kroppsdelar som inte behandlas är täckta av en handduk.

Det är ju en utsatt position men de som behandlar är ju vana vid det så jag tycker det går bra. Sedan är jag ju härdad pga min sjukdom med diverse otrevliga undersökningar som utförs när jag är halvnaken :p
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Får jag helkroppsmassage behåller jag trosor och bh på. Då knäpper han upp bh.n själv om det behövs.
Är det bara nacke/rygg behåller jag byxor på.
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Det beror väl på vad som skall behandlas? Jag går på massage på jobbet och då tar man av sig på överkroppen utom BH, den knäpper massören upp i ryggen och knäpper när man är klar. Man ligger på mage men då är det bara ryggmassage.

Hos kiropraktorn tar jag av mig på överkroppen men behåller BH. Har inte behövt strippa till trosor där. Det känns inte jättekul och stå där blekfet och ful men de brukar vara professionella. De får väl skratta/klökas/rysa när jag gått.:D

Han kommer säkert tala om för dig.
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Varit med om precis samma rutin men med manlig naprapat. Jag tänker personligen inte på att det är en man som knäpper upp och knäpper bh:n.
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Jag har gått hos en manlig osteopat. Hade trosor och bh på mig. Jag trodde det skulle kännas obekvämt men det var det inte. Då skulle jag även stå och gå och allt möjligt för honom så han kunde se kroppen ordentligt.
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Varit med om precis samma rutin men med manlig naprapat. Jag tänker personligen inte på att det är en man som knäpper upp och knäpper bh:n.

Och jag brukar tänka på att jäklar vad bra han är att knäppa upp och och knäppa igen :D
Inget fumligt där inte, går på två röda :p
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Tack alla för svaren - nu känner jag mig lite lugnare. Har ganska många spänningar långt nere i ryggen och rumpan, så han kanske skulle föredra strings, men jag tror ändå att jag kör på ett par av boxer varianten, då får han säga om han vill ha det annorlunda tills nästa gång.
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

När jag har varit på massage/hos naprapat har det ibland varit hos en manlig och det har varit precis som när det varit en kvinnlig. Knäppa upp byxorna lite så de kommer åt nedåt, men inte behövt ta av mig helt (har fått hjälp med rygg och nacke), bh kvar på och så har de knäppt upp den och knäppt den åt mig.
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Jag har haft ryggproblem i 18 år. Så jag har hunnit gå till en del olika behandlare.
Oftast har jag haft byxor/nederdel på. Ibland får de då dra ner de lite för att komma åt att massera rumpan om de kör massage(går på kiropraktik och har varit hos naprapat etc med).

En del vill att man bara har trosor/bh. Men de har varit rätt få faktiskt.

De som masserar brukar knäppa upp bh-bandet i ryggen då man ligger på mage.
Ibland ska man ju vända sig. Då kan det vara skönt med BH.
En del frågar så vänligt om det är ok att de knäpper upp.

Jag har bara varit med om att det känts obekvämt med en man. Då har jag mest gått till män. Idag går jag till främst en man. Men har några reservbehandlare om han är bortrest. De är alla män.
De ser bara en kropp, en patient. Så man behöver inte oroa sig alls.

Däremot blev min behandlare orolig då han nyss köpt en filmkamera som han pillrat med innan jag kom in. Den stod så jag såg den bredvid hans dator.
När jag kommer in säger han "jag tänkte filma behandlingen idag.. det är väl ok?".
Jag litar ju så på honom efter att ha gått där 8 år och började bara klä av mig.
Då fick jag skäll för att jag inte ifrågasatte det. Han hade ju bara skojat och trott att jag skulle reagera med protester..:p
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Jag skulle till naprapat för någon månad sedan och som de flesta redan sagt så fick jag klä av mig till trosor och bh. Hon knäppte upp bh:n när jag låg på mage och knäppte igen innan jag skulle vända mig.

Kläder kan man ha precis vad som helst egentligen, jag valde dock medvetet kläder som var lätta att ta av sig. Ville inte stå där och ramla/hoppa runt på ett ben för att jag råkar klanta mig med tajta jeans eller liknande :rofl:
 
Sv: Klädsel vid behandling/massage

Hos min naprapat (kvinnlig) får man klä av sig i underkläderna, hon vill gärna se muskelstatus och om man är sned och så vidare "från utsidan" så att säga. Jag brukar ha rätt stora trosor på mig, det känns skönast. :)

Sedan får man lägga sig på mage, hon lägger en handduk över baken och benen (vid ryggbehandling), knäpper upp BH´n så hon kommer åt och sedan börjar hon. Innan man rullar över på rygg knäpper hon BH´n igen.

Jag behandlar mest nacke och bröstrygg.
Så går det till hos min. :)

Precis likadant har det varit för mig hos kiropraktor, massör osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp