Klädkod: "Black tie"/Långklänning

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kära allvetandes Bukefalos. Om man ska på en middag med denna klädkod, hur ska man då klä sig som tjej?
Kan ingenting om klädkoder och sånt där. Men gissar krasst att det betyder "lång festklänning" för tjejer?
Men hur lång är det då? Måste den vara "golvlång" eller räcker ankellång? Och vad ska man ha på fötterna om man absolut inte kan gå i klackskor?

Att du inte kan något om den angivna klädkoden är inte konstigt, för den måste vara påhittad. Eller kanske direktöversatt från engelska. Den enda traditionellt svenska klädkoden där lång klänning är ett krav är högtidsdräkt, men då är alternativet frack (eller uniform eller folkdräkt) så det är det inte fråga om här. Sen kan man ha lång klänning om man vill i princip alla andra sammanhang med klädkod.

Omöjligt att veta, jag skulle ringa och fråga. Om jag inte orkade det skulle jag tolka att ankellång är ok. Det finns ju vissa balklänningar som är ankellånga. Om skor funkar ballerinaskor till det mesta.

Att du inte kan något om den angivna klädkoden är inte konstigt, för den måste vara påhittad. Eller kanske direktöversatt från engelska. Den enda traditionellt svenska klädkoden där lång klänning är ett krav är högtidsdräkt, men då är alternativet frack (eller uniform eller folkdräkt) så det är det inte fråga om här. Sen kan man ha lång klänning om man vill i princip alla andra sammanhang med klädkod.

Omöjligt att veta, jag skulle ringa och fråga. Om jag inte orkade det skulle jag tolka att ankellång är ok. Det finns ju vissa balklänningar som är ankellånga. Om skor funkar ballerinaskor till det mesta.

Precis min tanke också! Tänkte att "klädkoder" måste ju vara det mest ultimata kunskapsområdet för mina superkonservativa 50-talistföräldrar, särskilt pappa som rört sig i lite "finare" kretsar en del också. Men han såg ut som O_o :confused: när jag sa ovan nämnda.
Nej, för jag är så kort, så alla "golvlånga" klänningar är ju typ lika långa som hela mig...Så jag tänkte, någon som slutar strax nedanför knäet på modellen i 175-180 cm-klassen måste ju bli perfekt ankellång på mig som är 162 cm. :idea:
Men jag får helt enkelt ringa och fråga vad de menar :up:

Jag bor i UK och vi använder Black Tie dresscoden ofta, traditionellt har det varit långklänning för kvinnor men det fungerar utmärkt med cocktailklänning som ju inte behöver vara lång. Alltid smoking för män.

Jag brukar ha långklänning under vinterhalvåret och sen kortare varianter under sommaren :).

Black tie = smoking
White tie = frack
Nu för tiden använder man den dresskoden även i Sverige, du kan bära byxdress, cocktailklänning och enklare aftonklänning.
Men nu skriver vi 2017 och då tycker jag att man kan vara väldigt mycket friare i sin tolkning av dresskoder, så trivs du i Doc Martins istället för klackskor hade jag valt det:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama