Gnapp

Trådstartare
En kanske fånig fråga, men - vad är ok att ha på sig på en distansritt den här tiden på året, när man kan vänta sig några grader plus och lagom mycket regn? TR säger

För övrigt är lätt klädsel, dvs skjorta eller tröja med krage och byxor av typ ridbyxor tillfylles. Klädseln skall vara prydlig och inte nedsättande för distansrittens rykte.

men ridbyxor och bara tröja känns som lite för kallt. Min vanliga regntäta ridjacka är inte stans vackraste, men går väl för all del att tvätta upp. Men vad gäller egentligen och vad brukar folk ha på sig?

Sv: Kläder?

Googla lite på bilder och namnen på diverse ritter så tror jag du får ett bra grepp. Rönningeritten var kall i år, Fjällnora förra året...

Du kan ha en vanlig jacka, eller fleecetröja eller vad som.
Inte luv-tröja. Och så hel och ren, (i den mån nu man kan vara ren när man tävlar distans.)
Det ska vara nån form av krage på nån av kläderna.
Regnar det får man givetvis dra på sig ett par regnbrallor utan att bli diskvalificerad. ;)

En kanske fånig fråga, men - vad är ok att ha på sig på en distansritt den här tiden på året, när man kan vänta sig några grader plus och lagom mycket regn? TR säger

För övrigt är lätt klädsel, dvs skjorta eller tröja med krage och byxor av typ ridbyxor tillfylles. Klädseln skall vara prydlig och inte nedsättande för distansrittens rykte.

men ridbyxor och bara tröja känns som lite för kallt. Min vanliga regntäta ridjacka är inte stans vackraste, men går väl för all del att tvätta upp. Men vad gäller egentligen och vad brukar folk ha på sig?

Anledningen till definitionen av lätt klädsel är att innan def kom så red många i linnen/tshirts utan ärmar och krage, och ibland var det inte speciellt snyggt.
Tänk på när de flesta ritterna ligger (sommarmånaderna - då det brukar vara varmt o skönt!)
I TR moment 617 står det att "Klädseln skall vara prydlig och inte nedsättande för distansrittens rykte", det innebär att du skall se snygg o prydlig ut, och åtminstone i start - ren! Samt i samband med ev prisutdelning bör man se ren o prydlig ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka