Kläder av bra kvalité

kolblakkur

Trådstartare
Jag behöver en ny jacka till stallet, samt en väst. Jag vill ha bra kvalité och att det är snyggt (dock inte nödvändigtvis trendriktigt). Har tittat lite på MH's sortiment, vissa saker där ser bra ut. De tar 1700:- för en jacka, men vill inte betala det när jag inte vet hur kvalitén är. Vilka märken rekommenderar ni?

Sv: Kläder av bra kvalité

Har ingen aning om märken, jag kör liksom på 'man tager vad man haver' :D
Men med tanke på att du ville ha en jacka och en väst, kunde kanske en jacka med avtagbara ärmar vara ett alternativ? :)
Lycka till i köpandet!

Nej inte jag heller. Är besviken på min Mountain Horse dunjacka som bara släpper fjädrar överallt (köpte den innan kalla fakta visade sitt repotage om dun).

Nej MH är inget vidare, hade inte lagt 1700:- på en sån jacka. Som ngn skrev så är Pikeur, Kingsland, Cavallo och Kyra K bra. Gillar även Euro Star. Just nu så är det mkt rea på Kyra K grejor då de ska utgå så det kan vara värt att kolla. Kan Pma om en sida också som säljer Pikeur (dessutom är det rea på en del jackor och västar där just nu)

Jag har en PK-jacka som jag är jättenöjd med.

Angående MH, det finns ju både billigare och dyrare MH-jackor, man kan nog inte jämföra kvalitén hos en billig jacka med en dyr. Det kan ju omöjligtvis vara samma material i de billiga och dyra från samma företag.

Annars skulle jag gå och ta en titt på de lite bättre skid-jackorna som reas ut nu när vintern går mot sitt slut. Det finns många vattentäta skidjackor som andas riktigt bra.

Du kanske redan köpt jacka - men min rek är att passa på att köpa en MUSTO jacka med avtagbart foder (jag tror t o m att det finns med avtagbara ärmar, och då har du ju västen också!) nu när det är rea.............

Jag är inte särskilt förtjust varken i Kyra eller MH´s jackor. Tycker det saknas mycket, främst kvalité.

Rejäla jackor i olika modeller tycker jag främst yrkesbutikerna har. Min favoritjacka är i goretex med löstagbart foder. 3/4 lång och underbar när det är dåligt väder.

Håller med när det gäller kvaliteten på Kyra kläderna. Har köpt 2 jackor, 1 väst och 1 par ridbyxor. 1 jacka var av acceptabel kvalitet. Andra jackan, en skaljacka hade fullständigt raserat foder efter kort tids användning. Ridbyxorna gick sönder i dekrosömmarna, blev lagade av affären, gick sönder IGEN efter 30 minuters ridning - de gick tillbaks till affären med reklamation. Västens foder gick sönder.... Inget var billigt - bara dåligt :( Aldrig mer Kyra-kläder....

Faktum är att min bästa vinterridjacka har jag köpt på Hööks för några år sedan. Funkade säsong efter säsong. Skön, varm, HEL.

MH har lite halvdan kvalite, vissa saker är bra, andra helt värdelösa. vill du ha kvalitet som håller kan jag rekommendera kingslands jackor! :bow:

Kan bara säga att jag är sjukt nöjd med min Kingsland-jacka. Så snygg och så skön! :love:

Jag gillar också Goretex, sådana jackor kan man dessutom ha utanför stallet. Jag menar utanför stallmiljön, alltså när som helst egentligen (med undantag för bröllop ;)).

Håller med när det gäller kvaliteten på Kyra kläderna. Har köpt 2 jackor, 1 väst och 1 par ridbyxor. 1 jacka var av acceptabel kvalitet. Andra jackan, en skaljacka hade fullständigt raserat foder efter kort tids användning. Ridbyxorna gick sönder i dekrosömmarna, blev lagade av affären, gick sönder IGEN efter 30 minuters ridning - de gick tillbaks till affären med reklamation. Västens foder gick sönder.... Inget var billigt - bara dåligt :( Aldrig mer Kyra-kläder....

Håller inte med. Har två Kyra K jackor, en ofodrad och en tjock, inköpta 1997 eller -98, har slitit på dem sen dess och de är hela och fina.:) Men jag antar att kvaliten försämrats, tyvärr är det ofta så:(

Jag behöver en ny jacka till stallet, samt en väst. Jag vill ha bra kvalité och att det är snyggt (dock inte nödvändigtvis trendriktigt). Har tittat lite på MH's sortiment, vissa saker där ser bra ut. De tar 1700:- för en jacka, men vill inte betala det när jag inte vet hur kvalitén är. Vilka märken rekommenderar ni?

Vill du ha kvalite ska du inte köpa Kingsland. De håller ett år, och kostar 1500-2000.

Köp vandrings/klättringsjackor. De ligger minst två år före i kvalite, material, funktion, hållbarhet. Sök på "get out" på google så kan du hitta iaf en bra affär.

Jag gillar också Goretex, sådana jackor kan man dessutom ha utanför stallet. Jag menar utanför stallmiljön, alltså när som helst egentligen (med undantag för bröllop ;)).

Gore Tex är ett membran, säger inte så pärskans mycket om jackans funktion i övrigt, mer än att det har hög resistens mot yttre väta.

Jag tycker att Gore Texmembranet ofta blir lite för tätt, det är inte så himla ofta du är ute hela dagen i ösregn, skulle så vara fallet är naturligtvis en bra skaljacka i Gore Tex kalas. En personlig favorit är Arc´teryx, med de kostar som en nära döden upplevelse. Men svenska Haglöf och norksa Bergans tycker jag absolut håller hög klass.

I övrigt så håller jag med quigley, övriga friluftsmarknaden är år före vad det gäller funktionsmaterial.

Själv är jag soft-shell-nörd, en bra (läs dyrare) soft-shell står emot väta, typ en 45 minuters regnskur, har bra andasfunktion och en passform som inte jobbar emot kroppen utan med.

Gillar inte kvaliten på varken MH eller Kyra, vet inte hur många Kyra-jackor jag svurit över... Mitt favoritmärke är klart Euro-Star, tycker deras grejor håller riktigt bra + att de inte är så vansinnigt dyra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
509
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 182
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 632
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka