• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pozerka
  • Startdatum Startdatum
P

Pozerka

Ja, det här har jag klurat på länge, och nu måste jag få svar;)

Jag hade praktik i ett travstall för ca. 2 år sedan, vi lindade dom alltid innan natten, med stallbandage då, och jag blev ombedd att kleta på ENORMA mängder Helosansalva på hästarnas ben innan padden skulle på.
Alltså vi snackar om en riktigt rejäl klick på varje ben, från knä, och ner mot hoven.
På morgonen när man kom och lindade av, satt det mesta av kletet kvar såklart, så då spolades resterna bort bara...

Dum som jag var frågade jag inte, men det är först nu jag börjat undra;)
Dumförklara mig inte, snälla!

Jag smörjer mina hästars karleder med helosan nästan varje dag ,men inte så där, all over :D

Sv: Kladd!

Men om jag säger att det är Helosan, så kan vi väl utgå från det då? Eller hur..?

Har jag skrivit nåt annat?! Likväl som att du säger att det var Helosan så konstaterar jag att det måste bli dyrt!

Låter jättemärkligt. Hade inte hästarna problem med skav om de hade gamascher/knäkappor i träning? Det borde ju vara enormt svårt att hålla benen fria från grus om de är sändigt helosankladdiga.

Ja, det här har jag klurat på länge, och nu måste jag få svar;)

Jag hade praktik i ett travstall för ca. 2 år sedan, vi lindade dom alltid innan natten, med stallbandage då, och jag blev ombedd att kleta på ENORMA mängder Helosansalva på hästarnas ben innan padden skulle på.
Alltså vi snackar om en riktigt rejäl klick på varje ben, från knä, och ner mot hoven.
På morgonen när man kom och lindade av, satt det mesta av kletet kvar såklart, så då spolades resterna bort bara...

Dum som jag var frågade jag inte, men det är först nu jag börjat undra;)
Dumförklara mig inte, snälla!

Jag smörjer mina hästars karleder med helosan nästan varje dag ,men inte så där, all over :D

Är nog ingen här som kan svara på det, du får höra dig för i stallet du var på praktik i!

jag vet att helosansalvan kan ha en "brännande effekt" med mycket sånt påkletat kan det blistra.Därför använder jag aldrig helosan till karleder! kan ju vara nåt sånt?

Kanske kan du skicka en hint om i vilket stall du var i, för någon annan kanske har jobbat /praktiserat/känner till stallet och kan svara på det?:idea:

:confused::confused: vart har du hört det??

-Ärligt talat så minns jag inte vilket av alla de stall jag jobbat i de senaste 23 åren som bannlyste helosanen-men självklart har jag själv testat och varit på arbetsplatset där helosanen i fråga varit en stor förbrukningsvara. Av alla de tusentals ben jag lindat genom åren,har det faktiskt hänt i vissa fall,att det har blivit en "flagnande effekt" på huden under ett bandage med ständigt användande av helosan.-Kanske helosanen nu för tiden innehåller andra ämnen än förr och har gjort den bättre?
-Appropå brännande effekt,så vet ni kanske att ett omslag av jodopax kan även ge en brännande effekt!

-Appropå brännande effekt,så vet ni kanske att ett omslag av jodopax kan även ge en brännande effekt!

Jodpax är väldigt brännande, därför det inte ska användas till att tvätta öppna sår som vissa har fått för sig. Skadar möjligheten till läkning och om det väl läker så dröjjer det längre och håren kommer bli vita pga av skadan.

Om man har haft svår mugg och småsår på benen så svarar ju många hästar bra på helosan och bomul under bandagen. Såren läker ihop bra när det är mjukt hela tiden.. ofta kan de sitta på 2 dagar.

Liknande trådar

Hästvård ...ja snart blir jag tokig på Queens högra framben. :crazy: Resume kommer här: I början av juni är hon svullen/svampig över...
2
Svar
25
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka