Ajda

Trådstartare
Min shettis har fått klåda.
Hon har kliat av massor av päls under halsen. Idag hade hon kliat upp ett sår i ansiktet som var stort som en 5:a och ett mindre sår i ljumsken.

Jag har kikat i pälsen efter löss, men kan inte se några. Lite mjäll/stöv har hon. Det kanske förvirrar? Jag har iaf inte stet något mjäll som rört på sig :D

Pälsätare var en annan fundering. Men dom kliar väl inte? Och vi har ett föl också som man tycker borde bli angripet då iom enorm päls (islandshäst) och blir icke borstad.

Ytterligare fundering var om hon mår dåligt pga milt väder och tjock päls. Hon har stått på lösdrift senaste åren, men iår är hon uppstallad. Kanske hon har satt päls för en vinter med maximal utevistelse.

Man och svans är inte angripet.

Ingen annan häst i stallet har klåda.
Vi har inte varit i kontakt med andra hästar förutom att vi åker till ridhuset ibland. Dock träffar vi inga andra hästar då och går inte in i något stall.

Sv: Klåda

Kan vara pälsätare dom kliar. Schwich hjälper....Vår isis får det i bland när det är för varmt för hans päls.

Jag har hört att dom inte kliar. Min unghäst har det (står på lösdrift, har ej haft kontakt med shettisen) och har inte kliat.

Får dom det för det blir för varmt i pälsen? Pälsätare lever väl i träden och hoppar på lämplig häst med bra päls. Ryktar man mycket brukar dom väl inte "fastna" på den hästen.

min ena häst hade klåda och fick kala fläckar.
det var pälsätare :crazy:
fick spot on lösning på recept av veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: Yrja
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: skuggi
·
Hästvård Häst som kliar sig på kroppen, främst på sidorna och mot rumpan (gnager med tänderna när han kliar sig). Vad kan det bero på? Jag har...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: kottee_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka