Milosari

Trådstartare
min labbe har kliat sig och fått röda utslag på huden sedan min hundvakt lämnade honom. han hade badat en del i havet och rullat sig i sanden, men det har han gjort förut utan att ta skada. scaliborhalsbandet var tappat, så det kan det inte bero på. i övrigt ska han ha skötts enligt instruktioner, ingen extra mat eller schamponeringar. jag tänkte tvätta honom ikväll med ett schampo som jag vet att han tål, men om det inte skulle gå över, vad är nästa steg? jag har fått hem ett par småsäckar med annat foder, ska jag prova att byta mat? eller åka in direkt till vet och ta prover? prova loppmedel hemma (inga andra djur kliar sig och jag kan inte se några loppor eller "lopplortar" i pälsen)? hur vet man om det är skabb?

Sv: klåda

Jag skulle börja med att bada och så bara låta honom äta det vanliga. Sen vila och ta det lugnt ett tag. Det kanske är omställningarna som gjort det?

För att se om det är skabb så krävs det en skrapning eller blodprov.

han kliar sig fortfarande och börjar bli tunnpälsad där han kliar sig värst. mest kliar det i ljumskarna, på baksidan av låret och en bit ovanför armbågarna (längs med skulderbladen). jaghar läst lite om skabb, men tycker inte att symptomen verkar så typiska. sedan ett par dagar får han ett annat foder, men kliandet har inte avtagit. idéer? han ska givetvis in till vet på måndag ändå, men det känns alltid bättre att ha någon liten pejl innan man åker in.

om vi provbehandlar mot skabb, finns det något preparat som är att föredra?

Droppar mot skabb. Advocate var nog de mot skabb. Annars är det väl Interceptor (eller vad de nu heter) Men du måste nog behandla båda jyckarna? (Eller blandar jag ihop det med tabletter för noskvalster nu? ;) Onödigt att skriva svar när jag ändå inte vet *ha ha*

jag läste att interceptor ska fungera (på fass står det bara kvalster, inte vilken sorts kvalster). det är ju billigt och bra. tiken kliar sig fortfarande inte, men hon har ju kvar sitt scaliborhalsband...

en fråga till; om det nu är skabb (eller loppor eller löss), hur gör jag med tävlingarna då? jag antar att han måste behandlas färdigt innan vi får starta? hur lång tid är behandlingen för skabb, loppor och löss?

Min hund har också det men vi ska prova att shamponera henne med loppshampo och om det inte går över tar vi henne till vet.

Precis så där kliade Gabbi sig när hon hade rävskabb!
Hon fick äta interceptor men nu finns det väl sånt där "spot on" medel mot sånt om det nu skulle vara det?!
Vet inte vad det är för karens på medlen, dock....

jahapp, då har vi varit hos vet. hon trodde också att det var rävskabb, så nu behandlas alla djuren med advocate. tydligen kan det smitta katter också, även om det inte är så vanligt. min snälla vet ringde skk eftersom advocate inte finns med på dopinglistan, men de verkade inte riktigt ha några regler för skabbpreparat? "en vecka, kanske?" var svaret hon fick. det är meningen att vi ska tävla på söndag, och jag har mailat klubben så de får bestämma om de tycker att vi ska starta eller ej.

men hur som helst vill jag inte starta om han kliar sig som han gör nu. hur lång tid brukar det ta innan det avtar?

De kliar sig oftast mer innan det liksom tar kål på odjuren. Det blir fart på dem när man börjar behandingen... Jag skulle inte tävla på söndag. Det hinner inte ens gå 1 vecka. Jag minns inte hur många dagar innan man räknas som "fri". Jag tror att det är efter 2:a behandlingen, för det är väl två omgångar med droppar??

Behandling av Rävskabb (orsakad av Sarcoptes scabiei var, canis): En enkeldos appliceras 2 gånger med 4 veckors mellanrum.

Då kan hunden vara bärare där emellan. Men jag tänker också att det kanske är svårt att tävla om det kliar som attan...

eftersom vi inte kunde konstatera rävskabb så kör vi på loppbehandling, dvs tre omgångar med en månads mellanrum. vet sa att smittorisken var mycket liten efter de första dagarna och att jag kunde tävla om klubben sa ok. stämmer inte det?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 727
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 115
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 509
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka