Sv: Klåda.

min förra klia oxå sönder sig man o svans,testa allt men inget fungera, men så testa jag att ta bort betfor (kommer inte ihåg vart ja fått deifrån) o då klia han sig. Äter den betfor? pröva att inte ge de ett tag isåfall om de är de som gör de på din häst med...

min förra klia oxå sönder sig man o svans,testa allt men inget fungera, men så testa jag att ta bort betfor (kommer inte ihåg vart ja fått deifrån) o då klia han sig. Äter den betfor? pröva att inte ge de ett tag isåfall om de är de som gör de på din häst med...

Vet en häst som fick värre klåda av ensilage och en som fick nästan exem av att byta foder till en müsliblandning.
Så kopplat till fodret låter väldigt sannolikt, frågan är väl mest vilken del av fodret som inte stämmer för just den hästen. :idea:

För några år sedan såg jag en tråd där gavs rådet att tvätta med mjällschmapoo. Jag provade det på en häst som kliade svans.... och det försvann faktiskt. Tvättade 2-3 gånger i vecken i 3 veckor.
Köp ett på apoteket. Jag har för mig jag köpte Fungoral.
gulan

Probe-schampo brukar fungera bra annars vid lindrig klåda. Fungerade iaf bra på häst med lindrig svansklåda och lindrig värmeexem. Men då gäller det ju att det är hudrelaterat :p
Provade Probe-schampot på mig själv också eftersom jag lätt får klåda (exem? psoriasis?) i hårbotten. Det kändes MYCKET bättre och höll sig klådefritt i nästan en vecka (vågade knappt tvätta igen för att inte tvätta bort effekten! :o ) men det är inte så hållbart i längden, för mig alltså, eftersom det stinker tjära.. :angel:

Mitt ena sto hade en fruktansvärd klåda vår och höst tidigare. Jag provade det mesta som finns i marknaden (PROB-olja var bäst) men hon blev inte riktigt bra. Då började jag ge henne linfröolja i fodret (3/4 dl per dag) och då försvann klådan efter någon månad.

Immer

måste öppna denna tråd igen och fråga dig Immer hur du kom på tanken att ge linfröolja?

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat