YaHilweh

Trådstartare
Vi har en häst på jobbet som kliar sönder sin svans.
Vi har försökt allt, men inget verkar hjälpa.

Har ni några bra tips och ideer som funkar?

Fick ett tips om Silverlotion av en kompis, så försöker just nu med det.

Sv: Klåda.

tjena Ida.. om det inte skulle funka me det ni håller på med nu så pröva med lite babyolja. travhästar blir ju spolade väldigt mycket och detta gör i sin tur att de lätt kan torka ut huden och därför börja irretera och klia. tror de kostar runt 30 kronor kan ju vara värt att prova. lotta;)

har ni avmaskat? ett bra sätt vi bruklar göra när vår pålle börjar klia sej (lite exem häst) vi dränker svansen ipälsglans och på så vis glider det med och mindre av svansen försvinner.

Håller med om att det ofta kan vara för att hästen är torr, barn olja kan nog vara bra och jag brukar kladda in lite helosan oxå, verkar hjälpa.

Annars kan det vara bra att tvätta med Hexocil schampoo och sedan hålla efter!

Tvätta med äcv-vatten eller jodopaxvatten. Smörj med Equielotion eller equiecreme. Funkar jätte bra! Jag har en eksemhäst som jag smörjer så på sommaren, det hjälper.

Jag skulle aldrig fiffla med olja på torrt skinn/hud. För att det blir beroende av oljan och i regel mycket värre om man skulle glömma bort att olja in en dag.

Helosan är väl gränsfall, det tycker jag har brukat hjälpa för att hålla svansroten mjukare och även OM hästarna har gnuggat svansen så har mindre tagel lossnat.
Svanstinkturer av olika slag är det sämsta jag varit med om. Silverlotion har fungerat på någon enstaka häst som haft svansklåda, fungerar bra om det gäller exem men annars tar det sällan bort grundorsaken.
Kolla varför hästen ahr svansklåda - lös i magen kanske? Är sällan svansen i sig som kliar. Lyckas man inte ta reda på varför så rekommenderar jag Silverlotion (om det fungerar) Helosan eller Nylanders hästkräm.

tjena Ida.. om det inte skulle funka me det ni håller på med nu så pröva med lite babyolja. travhästar blir ju spolade väldigt mycket och detta gör i sin tur att de lätt kan torka ut huden och därför börja irretera och klia. tror de kostar runt 30 kronor kan ju vara värt att prova. lotta;)

Det lät vettigt, ska tipsa om det. Macken ser inte alls fin ut i svansen längre :( Sliverlotionet fungerade inte på honom, dock ska det ha en läkande effekt och funkade jätte bra på ett skav från bröstan :angel: // Ida

skriv om det hjälper.. skulle vara kul att höra hur de går.=).

Hej!

Jag har läst någonstans att svansklåda beror på en obalans i kroppen. Titta i "Hästhälsa med helhetssyn" jag tror det var där jag såg det. Jag tror dock att det var att kroppen har för mycket slaggprodukter så att de måste komma ut någonstans och då tränger ut vid svansroten. Du kan ju alltid testa att ge bikarbonat 1 msk i fem dagar. Bikarbonatet är bra om kroppen är för sur dvs. ph-balansen är störd. Detta har jag gett min svanskliar-häst, och har nu inte uppmärksammat svanskliandet på länge, så hoppas det kan hjälpa din!

Lycka till Mvh Liebling

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag har läst någonstans att svansklåda beror på en obalans i kroppen. Titta i "Hästhälsa med helhetssyn" jag tror det var där jag såg det. Jag tror dock att det var att kroppen har för mycket slaggprodukter så att de måste komma ut någonstans och då tränger ut vid svansroten. Du kan ju alltid testa att ge bikarbonat 1 msk i fem dagar. Bikarbonatet är bra om kroppen är för sur dvs. ph-balansen är störd. Detta har jag gett min svanskliar-häst, och har nu inte uppmärksammat svanskliandet på länge, så hoppas det kan hjälpa din!

Lycka till Mvh Liebling

Ville bara tillägga att obalans i kroppen kan bero på många olika saker, inte nödvändigtvis slaggprodukter. Såå enkelt ska vi inte göra det för oss! ;)

absolut, jag mår toppen. Saknar dock ridningen något enormt :(
Ha rinte ridit ordentligt sedan jag Sålde Jimo. Själv då?

Hej!

Lycka till Mvh Liebling

Är det någon karens på bikarbonat?
hmm, vem har skrivt/gett ut den boken? (för det är väl en bok?)

Prova att avmaska. Annars pröva att gno in hund schampoo mot löss och loppor i svansen därefter kleta in ett lager med salvan avs-14. Funkade på min förra eksem ponny.
Lycka till!:)

Dom avmaskades nyligen, och medel mot loppor och löss är redan testat och det funkade inte :(

Vad ärd et för sorts salva?

Dom avmaskades nyligen, och medel mot loppor och löss är redan testat och det funkade inte :(

Om det är exem så funkar Nylanders Hästkräm utmärkt. Någon har redan nämnt det tidigare i tråden. Att tvätta med ett bakteriedödande schampo är inte fel heller, finns på apoteket. Nylanders finns i hästaffärer mm googla på det så hittar du närmaste ÅF.

För övrigt kan du söka bland gamla trådar här då det finns en uppsjö av exem och kliande hästar trådar!:idea:

Det är en klådstillande salva mot sol/insektsangrepp=eksem finns hos b.rjes i tingsryd. Den är jättebra:love:

För några år sedan såg jag en tråd där gavs rådet att tvätta med mjällschmapoo. Jag provade det på en häst som kliade svans.... och det försvann faktiskt. Tvättade 2-3 gånger i vecken i 3 veckor.
Köp ett på apoteket. Jag har för mig jag köpte Fungoral.
gulan

min pålla brukar skrubba ganska duktigt på sin svans under sommaren. jag använder helosan på henne, det funkar bra. men pälsglans tar jag aldrig i svansroten på henne, hon kliar bara mer då.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat