A

Annelieb

Fick en häst för 2,5 veckor sedan som visade sig ha FRUKTANSVÄRD klåda i man och svans.
Klådan har troligen funnits där sedan April, man finns det ingen kvar t.ex.
Hon var ganska mager när hon kom + en spricka på ett hovben.
Klådan har jag behandlat med AVS 14 som finns på Granngården, inne på tredje veckan nu. Visst, hon har blivit bättre framförallt i manen men i svansen kliar det på bra.
Sen hon kom hit har hon haft fri tillgång på hö och fått ca trekvarts kilo krafft grund och betfor, hon har gått upp en hel del i vikt.
Min fråga är om nån har nåt tips på champo eller liknande som är klådstillande eller tar bort klådan helt :confused:
Har tänkt prata med vet nästa vecka men är väldigt tcksam för tips.

Hexosil är djuprengörande och borde ta bort bakterier om det är det som orsakar klådan. Du kan ju börja med det. Annars är det givetvis veterinären som bäst kan råda dig.
Piggy

det finns många trådar om eksem, soleksem mm, gå in och läs dem.
där finns det många tips hur man skall sköta en häst som kliar sig.
avs och att tvätta hästen är en bra början men kommer nog inte att göra hästen besvärsfri.

Liknande trådar

Hästvård Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen. Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Corax
·
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har ett bekymmer! Har ett sto som har bott hos mig sen i somras ,på sensommaren fick hon klåda kring svansroten,främst på...
Svar
10
· Visningar
2 113
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv