Aslan

Trådstartare
Jag har märkt att hästen jag rider kliar sig en del i svansen. Inte så att det blir några sår eller liknande, utan svansroten ser mer ut som en ruskigt välanvänd rotborste, och så är den över lag rätt så tunn. Hon kliar sig inte maniskt eller intensivt och när jag tog upp detta med ägaren så tyckte inte hon att det var något större problem då hästen inte lider av det. Och visst, jag kan väl inte heller tycka att hästen lider av det men samtidigt är det inte en allt för fager syn hennes svans...

Den åtgärd som ägaren har gjort är ett träckprov som inte hade visa nått.

Jag funderar på i vilken ände man börjar reda i sånt här? Pröva sig fram med olika eksem medel? Andra alternativ som främjar huden och tagel? Be en veterinär kolla på det? Finns det någon annan kunnig person än en veterinär som kan analysera och se vad det kan vara?

Sv: Klåda

Någon tipsade mig om H**ks hästsalva när något liknande hände med en av mina för nåt år sen. Det funkade bra på min och även på en annan häst i stallet. Enkelt i allafall:)

Jag har märkt att hästen jag rider kliar sig en del i svansen. Inte så att det blir några sår eller liknande, utan svansroten ser mer ut som en ruskigt välanvänd rotborste, och så är den över lag rätt så tunn. Hon kliar sig inte maniskt eller intensivt och när jag tog upp detta med ägaren så tyckte inte hon att det var något större problem då hästen inte lider av det. Och visst, jag kan väl inte heller tycka att hästen lider av det men samtidigt är det inte en allt för fager syn hennes svans...

Den åtgärd som ägaren har gjort är ett träckprov som inte hade visa nått.

Jag funderar på i vilken ände man börjar reda i sånt här? Pröva sig fram med olika eksem medel? Andra alternativ som främjar huden och tagel? Be en veterinär kolla på det? Finns det någon annan kunnig person än en veterinär som kan analysera och se vad det kan vara?

Jag köpte Horsoil?? på apoteket, funkade super på vår ponny som gjorde likadant.

Det kan ju ha olika orsaker som irriterad hud, allergi, exem osv.
Ger det inte med sig så tycker jag att man ber veterinär kolla på det och ev ta hudprov. Det är ingen idé att kasta bort en massa pengar på dussintals olika medel om det inte hjälper, som dessutom i värsta fall kanske bara förvärrar och orsakar större utbrott.

Min får så på sommaren då han blir torr, smörjer in med helosan och det funkar jättebra. Annars har jag även testat en kylspray från apoteket som också funkar bra, dessutom slipper man allt kladd

Senast ändrad:

Så här på sensommar/höst får insekterna lite panik och varma dagar exploderar knott och svidknott i antal. Söderut finns också odjur som älglus som irriterar hästarna nåt vansinnigt. Här i norr har just svidknotten fullständigt invaderat både hus, hem och stallar liksom de hänger i stora moln runt hästarna. När det är insekter som stör finns medel för det. Har klådan satt sig, vilket är normalt efter ett antal bett, får man lägga på nåt som mildrar klådan. En tränare tipsade om "Atamon" (sån man använder i sylt/saft)...har inte provat dock. Räcker med insektsmedel här.

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 205
Hästvård En häst i stallet där jag håller till har någon form av klåda som pågått några veckor, kanske upp till ett par månader, ingen annan häst...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: skuggi
·
Hästvård Häst som kliar sig på kroppen, främst på sidorna och mot rumpan (gnager med tänderna när han kliar sig). Vad kan det bero på? Jag har...
Svar
1
· Visningar
703
Senast: kottee_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix