Klåda som inte vill ge sig!

Solvira

Trådstartare
Min stackars kallblodstravare håller på och kliar av sig manen och skaver sönder svansroten pga klåda som inte vill ge sig. Hon har mjällat mycket under våren, men det har nu gett sig. Men nu när det regnat ihärdigt kliar det så in i Norden på henne! Det brukar alltid klia mer när det regnar, och jag tycker så synd om henne nu. :(

Jag har ett hästschampoo som ska vara bra mot klåda, tanten som sålde det till mig sa att många med islandshästar som har besvärligt eksem har varit jättenöjda med produkten. Och på min andra häst har det funkat väldigt bra, han kliar inget längre, inte ens när han blir blöt (han brukade klia lika mycket som kallblodet förut).

På den andra hästen använde jag schampoot för några veckor sen, men det har inte varit väder för att duscha kallblodet förrän i onsdags. På min andra häst har jag även använt en olja mot klåda som följde med schampoot, men har bara haft på det en gång på kallblodet än så länge.

Har även använt Cavallec och nyligen köpt en till slva mot klåda som jag inte kommer ihåg vad den heter (den luktar vanilj i alla fall :p ), som jag använt både i manen på kallblodet och på ena frambenet där hon haft som en mjällfläck mitt i strumpan. Det på benet är helt bra nu.

Hur tycker ni jag ska göra, ska jag vänta och ge schampoot och oljan tid på sig att göra samma "underverk" som med mina andra häst, eller har ni nåt annat medel att rekommendera eller ska jag kanske ta kontakt med vet?

:bow: :bow:

Senast ändrad:
Sv: Klåda som inte vill ge sig!

Om det är sommareksem av samma sort som på islandshäst, så är det säkert allergi mot knott och/eller andra insekter som ligger bakom. Då hjälper det att skydda hästen mot insekter med t.ex. insektsmedel och/eller eksemtäcke/flugtäcke, samt att ta in hästen i stallet när det är som mest insekter ute. Sådant tycker jag du kan göra samtidigt som du behandlar med schampo och olja, men annars tycker jag man skall ge varje preparat man provar viss tid att verka.

Sommareksem är det inte, hon har haft problem till och från under vintern. Som sagt har min andra häst också haft samma problem, men det gav vika efter några veckors behandling av Ekholms hästschampoo och olja. (Precis varit ute i stallet och kollat vad det hette. ;) ) Hon har aldrig förr haft problem med insekter heller.

Som jag just skrev var jag just ute i stallet och hällde på ny olja i man och svans, och tog sen en liten klistund med henne. Jag hoppas att det inte bara var jag som inbillade mig, men det verkade inte klia lika hysteriskt nu! Under några veckor, när hon haft som mest besvär, har hon kliat tillbaka som en galning, men idag kom det bara en liten vänlig "jaja, jag kliar väl tillbaka för att jag tror du vill det"... Så jag kör på det här och hoppas att min lilla pålla får mindre problem nu! :banana:

exemtäcke och aloevera gel eller spray...

säger som MB.. aloe vera gel! heligt :D

Jag har hört om en häst med problem som din som efter att ha varit i kontakt med hästar med ringorm vaccinerades i förebyggande syfte.
Efter den sprutan försvann alla tidigare hud problem.
Kanske något att diskutera med vetrinären.

Vaccinerades den mot ringorm då? Det ska jag ta upp med min veterinär, tack så mycket! :bow:

MB>> Vad gör eksemtäcke för gott på ett svettmonster som inte har eksem? :p

wingil>> går det att köpa på Granngården eller? (Har för mig att jag sett det där..?)

Ja, det var en New Forest som hade problem med eksem (klåda)i man och svans och efter att den fått en spruta mot ringorm försvann klådan den haft i flera år.

Liknande trådar

Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Yrja
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Seabaz
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 451
Senast: Simply me
·
Hästvård Min islandsvalack har kliat svansroten sedan några veckor tillbaka, han är svenskfödd och eksemfri. Han kliar inte mankammen och visar...
2
Svar
27
· Visningar
7 965
Senast: Duplo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar