Klåda på islänning

E

eddu

Har ett importerat sto som tycks ha utvecklat exem. Har provat några olika medel, men inget verkar funka i längden:( Veterinären har inget riktigt bra att komma med mot klådan..tar tacksamt emot alla tips!!!

Sv: Klåda på islänning

Eksemtäcke är A och O, att smörja är sedan sekundärt och då får man dessvärre prova vad som funkar. Det som funkar på en häst funkar inte på nästa. Sök i forumet på just eksem så kan du hitta mååånga tips.

Prova att beställa hem Bensylbensoat (benzyl benzoate) från något engelskt nätapotek. Det fungerar för de allra flesta se t ex den här tråden
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=969043&highlight=bensylbensoat

Du hittar det bla på Chemist Direct, där går också att läsa vad folk som har köpt det tycker om det. http://www.chemistdirect.co.uk/benzyl-benzoate-25-application_1_9372.html

Det här är ett medel som har använts på eksemhästar utomlands i flera årtionden. Varför det inte säljs här i Sverige är för mig en gåta, men fungerar det gör det.

Ja Bensyl-Bensoat funkar! Finns en lotion som heter Killitch som innehåller just detta. Jag har tidigare köpt skitdyrt av min veterinär och började sedan köpa från Chemist Direct. Funkade bra först gången men sen började det krångla. Pengarna drogs från kontot men inga varor :devil: Inte svarar de på mail heller! Nu har jag beställt från en svensk web-butik. Hoppas det funkar bättre!

Och så måste man så klart ha täcke också!

Hm, läste ett inlägg om att Chemist direct kräver recept för att man ska få beställa Killitch. Vad heter den svenska web-butiken?? Mycket intresserad av att testa!

Kl

Exemtäcke, flughuva, flugspray, hästsalva (med tjära i), sen får man pröva sig fram med olika salvor, sprayer, ja helt enkelt pröva sig fram med alla dessa produkter!
Se till att tvätta täcket, smörja in hästen ordentligt, tvätta den med jodopax någon gång är också bra.
Allt för att hålla hästen ren, och fräsh helt enkelt.

Snekkja

KL

En lite korkad fråga kanske… men gör det någon skillnad om man har exemtäcke eller flugtäcke? Om man inte räknar de flugtäcken som har ganska stora maskor för de kommer väl knotten igenom?

Det gör enormt stor skillnad.

Ett insektstäcke är inte alls lika heltäckande som ett eksemtäcke för det första, och dessutom gör hela designen att knotten kan krympa in på en hel massa ställen på ett insektstäcke.

Har man en häst som kliar och skogshage kommer insektstäcket dö klidöden väldigt snabbt också.

Det gör enormt stor skillnad.

Ett insektstäcke är inte alls lika heltäckande som ett eksemtäcke för det första, och dessutom gör hela designen att knotten kan krympa in på en hel massa ställen på ett insektstäcke.

Har man en häst som kliar och skogshage kommer insektstäcket dö klidöden väldigt snabbt också.

Ja så är det såklart, när jag googlat lite så ser jag ju att exemtäckena har som muddar i kanterna så att de sitter åt mer.
Då blir jag nog tvungen att köpa ett sånt till min stackare som inte verkar tåla knotten...
Blir de inte varma förresten? De ser ut att vara i vanligt bomullstyg typ.

Det finns iofs olika märken på eksemtäcken, där Boett är originalet och sen en uppsjö kopior. Materialet i kopiorna är rätt skiftande, sett allt från tunt 'baddräktstyg', till samma mer kraftiga tyg som Boett.

Jag vet inte hur det är med de mörka Boett, jag har bara haft gråa, men visst blir det lite varmt när solen gassar, och absolut varmare än med insektstäcke eller naken. Värst är om de börjar dra igång och springa/härja och det är solgass. Men jag tycker inte det är så varmt ändå, det andas ju. Hästen är iofs ganska tolerant (haft andra hästar som varit väldigt känsliga mot att bli för varma, men den här är inte sån), men han har aldrig verkar störd/irriterad. Och 9 ggr av 10 är han sval under täcket.

Jag tror att i dagsläget så har den otäckade shettisen med sin päls det mycket värre än den eksemtäckade kompisen i sommarpäls (lite vinterpäls kvar över ryggen).

Eksemponnyn (en welsh) klär sig i princip själv, han har insett att livet är enormt mycket behagligare med täcke (även om jag tycker det är synd han är inbyltad) och som jag skrivit i annan tråd, stoppar in huvudet själv, och står still lös tills de är påklätt och klart, utan en tendens att gå ut/iväg förrän han är påklädd. Han har sitt dygnet runt, dvs även inne. Brukar ta av det var X natt (alt dag, jag vänder dygnet för dem när insekterna blir för dryga dagtid).

Jag rek Boett, hållbarheten är så långsiktigt mkt bättre att det uppväger det höga priset. Sen, man kan/får prova sig fram om man vill, Boett har inte alltid bästa passformen till alla, och beroende på hage etc kan det vara så att en billigare kopia överlever lääänge. Jag har skogshage dock.

Förra året (unghäst, 4 år i år) satt Busse bäst, året innan det med. I år sitter Boett bäst. Men, kan vara värt prova lite tills man är nöjd - om man har råd. Vill inte tänka hur många tusen jag lagt på eksemtäcken eg. Men i år när det var dags köpa nytt tvekade jag inte många sekunder utan köpte ett Boett trots priset, med ledning av tidigare (Både den här och en annan) kommer dte löna sig.

Men, symaskinen framme får man räkna med. Det är bara att räkna med att man KOMMER få lappa och laga revor i normalfallet om man har en som hunnit börja klia.

Men ang värmen så med ett grått, och med reservationen för att jag vänder dygnet när det är som värst (pga insekterna men påverkar ju värmebiten med) så blir det inte för varmt.

Däremot när det regnar, så täcket blir bra blött och tungt. Hästen verkar inte bry sig, men det tar evigheter att torka om det är smutsigt med, så jag brukar tvätta det då. Tvätta ja - du kommer behöva 2 eksemtäcken om du vill kunna ha hästen ute dygnet om. Ett att byta med när du tvättar/lagar. Dock kan du ju ha ett billigare att byta med t ex om det i övrigt fungerar.

De hästar jag haft med eksem kliver in i täckena frivilligt, oavsett väder. jag har mest haft Boett som passat bäst, haft bättre kvalité.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 253
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka