Klåda på föl

mullah

Trådstartare
Min hingstunge har klåda och kliar sig på baken när han står inne på nätterna så det blir skavsår. Han är 1,5 månad gammal.
Stoet maskades INTE när fölet föddes. Vi har växelbete så det ska inte finnas masksmitta men kan fölisen ha fått mask ändå eller är det något annat??

Sv: Klåda på föl

Det låter som om du behöver av maska fölungen.

Det låter som om du behöver av maska fölungen.

Varför tror du det? Den mask som ger klåda är springmasken. Ovanlig i Sverige och tar dessutom 4-5 månader på sig från smitta tills det kommer symptom (kliande). Alltså helt uteslutet på ett 1½ månaders föl.

Min hingstunge har klåda och kliar sig på baken när han står inne på nätterna så det blir skavsår. Han är 1,5 månad gammal.
Stoet maskades INTE när fölet föddes. Vi har växelbete så det ska inte finnas masksmitta men kan fölisen ha fått mask ändå eller är det något annat??

Något annat. Ingen mask fölet kan ha yttrar sig som klåda, och absolut inte vid 6v ålder. Om 2v är det dax med Axilur mot spolmask (som inte heller ger klåda).

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 547
Senast: malumbub
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka