Klåda i svansen..

Ava22

Trådstartare
.. har mitt halvblod. Alltid likadant varje sommar när det börjar bli varmt! Han kliar svansroten längst upp så huden syns. Igår hade han kliat så mycket att det blev sårigt! Innan har jag smörjt på Helosan Sol, men nu verkar det inte hjälpa..!:(

Vad ska jag smörja på, nån som har ett bra tips? Han kliar inte någon annanstans på kroppen, tycker bara det är skönt att bli kliad, men det tycker väl de flesta hästarna!;)
 
Sv: Klåda i svansen..

Nylanders hästkräm brukar kunna hjälpa..
 
Sv: Klåda i svansen..

Vår shettiskille kliar också av sig svansen vid roten. Iofs har han eksem och brukar också klia av sig manen (inte än så länge i år tack och lov!) vi har provat massor av produkter. I år använder vi tjärsalva på svansroten och tycker att han är hyffsat bra hittills. Visst han kliar sig och får små sår men det är mycket bättre än förra året. Nu vet jag inte om det kan hjälpa mot "vanlig" klining om det är det din häst har men jag tycker att tjära är bra iaf.
 
Sv: Klåda i svansen..

Kom på att equie-lotion som vi provat ska vara klådstillande och det är mjukgörande. Det funkade inte vidare på vår pålle men har hört att andra tyckt det varit bra,
 
Sv: Klåda i svansen..

Min valack är likadan, kliar svansroten högst upp nästan kall, men kliar sig ingen annanstans. Jag smörjer med Cavallec lotion, det hjälper hyfsat. Har dock ingen aning varför han kliar, han kliar även med flugtäcke med svanslapp (dvs även om han har det från början på säsongen). Samma sak vareviga sommar, och bara övre delen av svansroten som sagt :confused:
 
Sv: Klåda i svansen..

Ett riktigt gammalt knep är att tvätta "klistället" på svansen med lite jodopax på en bomullstuss.
 
Sv: Klåda i svansen..

Jag smörjer med Equi-lotion eller Equi-creme. Det tycker jag funkar rätt bra, blir inte riktigt lika klibbigt och smetigt som tjärsalvorna heller. Inte luktar det lika illa heller! ;) Jag tycker det funkar rätt bra i alla fall, det är mjukgörande och klådstillande.. Salvor med tjära finns väl risk att de torkar ut huden och det kan väl inte vara så bra om de har klåda??
 
Sv: Klåda i svansen..

Mitt nyinköpta varmblod har tydligen samma problem!!!
har även han börjat kliat sönder sin svansrot, men jag har inte sett han kliat den en enda gång ÄN.
så så mycket kan han inte stå och gnida...

En fråga till er "vana" eksemhäst ägare, hur ser ni skillnad på soleksem, knott och mygg bett, eller bara klåda?

Och en sak till Nylanders kräm som ni pratar om är det samma som skillingaryd?

Och just det ja "bara en sak till" dessa två ovan nämnda krämer, de är ju så feta jag har skillingaryden och den masserade jag in en morgon i hela svansroten.
när jag sedan kom till jobbet fick jag världens ångest, tänk om den blir som stekfett i starkt solsken????

allstå som fett att det ger brännskador? har ni detta i svansen en riktigt het sommardag?
 
Sv: Klåda i svansen..

Vart hittar man det?

Benlindorna 1999: nylanderns o skillingaryd är inte detsamma, kolla skillnaden på ex Börjes hemsida.
Funderade på det med , med skillingaryd, det blir kanske för bra, att det börjar "koka"..?
 
Sv: Klåda i svansen..

Equi-lotion och Equi-creme finns på Granngården och Hööks t ex. Jag smörjer det i svansen och manen även varma, soliga dagar, har aldrig märkt av att det skulle "steka". Inte Skillingarydssalvan heller.. Varvar med Aloe-salva ibland också.
 
Sv: Klåda i svansen..

Ja skillingaryd salvan kan börja koka, har varit med om att den blev använd mot djuren på juvret och det började kokka så hon hade rejäla brännskador där sedan.

Mvh
Camilla
 
Sv: Klåda i svansen..

Mitt varmblossto skrubbade av sig halva svansen mot saltstenshållaren när hon var brunstig... Jag tvättar hela roten med vatten varje dag och smörjer med helosan, riktigt mycket och geggigt. Tycker att det blivit bättre, det känns iaf uppmjukat. Läste någonstans att man skulle använda någon slags hästschampo (?) som tog bort klådan, kommer ej ihåg namnet. Är det någon som vet hur länge det tar innan det har växt ut igen??? :crazy:
 
Sv: Klåda i svansen..

Min gör likadant. Bara svansroten klias längst upp och ingen annanstans. Likadant varje år när det börjar bli varmt och oavsett om han har flugtäcke med svanslapp eller går utan täcke.

Jag har provat smörja med helosan, 4S salva, något som heter Equidox men det blir bara bättre någon dag. Har tvättat svansen med Hexocil schampoo för att bli av med allt salvkletet.

Finns några produkter som heter PROB som jag fått rekommenderat att prova, men har inte lyckats på tag på det ännu.
 
Sv: Klåda i svansen..

har en del tips som jag brukar ge till andra med "kli-problem"..:D
testa AVS-14, silverlotion/silversalva, aloe vera produkter...
(själv ska jag köpa AVS-14:smirk: )
 
Sv: Klåda i svansen..

Jag har nåt som heter equidoux som jag sprayar på. det är mot svans och man klåda o det funkar bra.
 
Sv: Klåda i svansen..

Min häst har haft klåda på svansroten varje sommar. Har tidigare hjälpt med helosan sol, dock inte iår. Har också använt Nylanders.

Använder nu ett spray mot svansklåda, vet ej vad det heter. Funkar kanon. Det kliar inte på honom längre, tidigare ville han klia sig mot boxväggen så fort han kom in i stallet men inte nu.
 
Sv: Klåda i svansen..

En pålla i stallet gör också så, hon blir lite bättre av att tvättas med antiklischampoo för hund.
 
Sv: Klåda i svansen..

Jag har precis köpt hem samma som du, Equidox. Hur ofta sätter du det i svansen på din häst och hur mycket ska man ta?
 
Sv: Klåda i svansen..

BancoB skrev:
Min häst har haft klåda på svansroten varje sommar. Har tidigare hjälpt med helosan sol, dock inte iår. Har också använt Nylanders.

Använder nu ett spray mot svansklåda, vet ej vad det heter. Funkar kanon. Det kliar inte på honom längre, tidigare ville han klia sig mot boxväggen så fort han kom in i stallet men inte nu.

Kan du vara bussig att ta reda på vad det är du sprayar på om det nu funkar, tack på förhand. :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst verkar tycka det kliar väldigt mycket på mulen, funderar om han kan ha blivit "solbränd" eller liknande eftersom det varit...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Andromedae
·
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 407
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst har fyra vita kotor. De har alltid varit lite känsliga men denna sommaren är det värre än vanligt. Han får något som liknar...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 374
Senast: Maggan 59
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp