Klåda i svansen..

Sv: Klåda i svansen..

Jag brukar spraya på lite när jag ser att hästen kliat sig, sen tar det ett tag tills det behövs igen.
Brukar spraya det längst upp på svansen så att det lixom rinner utmed svansroten.
 
Sv: Klåda i svansen..

På apoteket finns det en spray som jag tror eg. är till hundar, kommer inte ihåg vad den heter(men de har bara den). Den fungerar på våra hästar när de får klåda.
Kolla där!!
 
Sv: Klåda i svansen..

;) Jag tycker att du ska prova PROB shampo att tvätta svansen med, för det är ett shampo som är bra mot klåda, sen ska du smörja in det med PROB olja.. Du kan kolla in på deras hemsida och kolla mer info + vart du kan köpa det www.ekholmnordic.com
 
Sv: Klåda i svansen..

ch791022 skrev:
Ja skillingaryd salvan kan börja koka, har varit med om att den blev använd mot djuren på juvret och det började kokka så hon hade rejäla brännskador där sedan.

Mvh
Camilla

Jag har använt rejält med skillingarydssalva på mina hästar i stort sett dagligen under ca 20 år, sommartid. Jag smetar på på juver, under magen, fram på bringan och undersidan av huvudet - där de blir värst bitna helt enkelt - ett tjockt lager. Jag har ALDRIG varit med om brännskador efter det. Men jag kanske har haft tur?? Jag har inte hittat något annat som hjälper när de blivit sönderbitna. Sprayar insektsmedel också, Skillingarydssalvan har jag där de är sönderbitna.
 
Sv: Klåda i svansen..

För 3 dagar sedan tvättade jag svansen på min pålle med Hexocil shampoo och sedan tog jag i Equidox precis som du beskrivit. Det har funkat bra i 2 dagar men imorse såg svansen längst upp ut som svinto igen! Trots att jag tog på Equidox i går kväll...

Hur ofta behöver du använda det till din? Har det blivit mer sällan ju längre du använt det? Kanske det inte funkar på min pålle helt enkelt...
 
Sv: Klåda i svansen..

Det kanske inte funkar riktigt om man behandlar med flera grejer som inte är ämnade att komplettera varandra samtidigt?
Sen kanske man inte ska ta på mer o mer? Jag kommer inte ihåg vad det står på förpackningen för den har jag inte kvar. Men kan tänka mig att det verkar ett tag o sedan behövs ny behandling för så funkar det ju här.
Huden kan nog bli irriterad av att man provat flera medel o då kanske man hamnar lite i en ond cirkel. Sen beror det ju lite på varför hästen kliar sig.
Hur tog du på det? Jag sprayar inte i svansen utan jag sprayar längst upp där taglet börjar växa o så får det rinna längs med svansroten under taglet lixom.
Den häst som kliar sig mest här hade inget tagel på svansrotens övre del när han kom hit förra våren. Köpte equidoux o sen har han inte kliat sig på det viset mer. Det blir på sin höjd lite burrigt. Jag vet inte riktigt hur ofta jag sprayar på honom men det är mindre än varje vecka i alla fall.
 
Sv: Klåda i svansen..

Inte jag heller. Och jag har använt tjärsalva till häst,hund och ko läänge... Fast jag kletar inte på i "stora lass" utan väljer att massera in det ordentligt...
 

Liknande trådar

Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst verkar tycka det kliar väldigt mycket på mulen, funderar om han kan ha blivit "solbränd" eller liknande eftersom det varit...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Andromedae
·
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 407
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst har fyra vita kotor. De har alltid varit lite känsliga men denna sommaren är det värre än vanligt. Han får något som liknar...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 374
Senast: Maggan 59
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp