Klåda i öronen...

Syrran!

Trådstartare
Min labrador har fruktansvärd klåda i sina öron. Troligen svamp. Har gjort rent öronen med "öronrens" (kommer inte på vad det heter) och även fått Surolan utskrivet av veterinär, som jag nu har behandlat med två ggr/dag i en vecka. Men det ger ju inte med sig! Vad är nästa steg? Jag fattar ju att jag måste ringa vet. igen, (skulle göra det om det inte gett med sig efter en vecka sa vet.)men vad brukar det bli för fortsatt behandling??

Eftersom hunden i fråga har haft såna här problem förrut, innan jag fick honom, har veterinären skrivit ut Surolan utan att ha sett honom. Nån som varit med om liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kostnad vid vet.besök? (Spelar naturligtvis ingen roll vad det kostar, men alltid bra att ha lite koll innan man ev. åker dit!)
 
Sv: Klåda i öronen...

Veterinären får inte skriva ut medicin utan att ha sett hunden så det är lite olämpligt (i detta fall hade hon ju dock sett hunden för länge sedan). Dock finns det dom som gör undantag om de känner djurägaren väl och vet att denne kan bedöma symptomen på ett riktigt sätt och de har sett hunden innan.
Otiter kan vara sega, ibland krävs 2v behandling så håll ut (men ville vet att du skulle ringa så bör du ju göra det). Gör gärna rent med öronrens ngn timme innan du droppar ner Surolanet så det inte bara fastnar i "gegget". Var också noga med att försöka pricka själva örongången då Surolan är ganska trögflytande och gärna klibbar fast på vägen ner. Jag antar att du vet att man ska massera örongångarna ngn minut efter att du droppat så hunden inte skakar ur det direkt, samma med öronrenset..

Ang Pevaryl tycker jag det är bättre att använda ett läkemedel med indikation mot problemet som Surolan har..
 
Sv: Klåda i öronen...

när min hund hade svamp skulle vi behandla tills det försvann sa hon bara fick två flaskor av något medel utskrivet och hon sa att det kunde ta rätt långt tid innan det blev bättre. dock gick det över helt på två veckor kanske. får du ner medlet ordetligt i gången då? kommer ihåg att vi fick massera ganska länge för att det skulle rinna ner i början för att det var så tjockt och svullet. brukar kosta 4-5 hundra för undersökning. så tillkommer kostnader för eventuell behandling och medicin.
 
Sv: Klåda i öronen...

*KL*

Tack för alla svar och synpunkter! Jodå, jag vet att man ska massera efter att Surolanet droppats i, är oxå noga med att droppa det så långt ner i örat/hörselgången som möjligt. Men öronrens innan Surolanet kan ju kanske vara nåt. Får testa det om vet. tycker att jag ska fortsätta en vecka till.

Pevaryl, nja, har inga planer på att använda något som inte vet. rekommenderat. Men skulle han säga att jag borde pröva det så, javisst!

Ska snart ringa och höra vad han säger. Telefontid 7.30-9.00!
 
Sv: Klåda i öronen...

Säker på att det är svamp? Vi fick skabb på våran hund och det såg inte ut som de typiskt brukar beskriva det och därför behandlade man det som en svampinfektion vilket inte hjälpte.

På eget bevåg behandlade jag med ett medel mot rävskabb, ganska starkt, som vi hade fått utskrivet för längre sedan men inte använt upp. Vi behandlade med detta och hunden slutade klia sig.
Kanske inte att rekommendera att behandla på eget bevåg men i vårt fall så slapp hunden klådan tack vare det. Lite osäker på vad det hette men TROR att det kan ha varit Sebacil, inte helt hundra dock.
 
Sv: Klåda i öronen...

*KL*

Nu har jag och Anton (hunden) varit hos veterinären. När han rensat ur lite ur öronen sa han att hade han inte redan fått Surolan (osedd) så hade han skrivit ut det nu. Nu fick han istället nåt som kanske kan heta Otomax?!? Svårt att tyda vets kråkfötter... Medlet var tyvärr slut på Apoteket, kommer på lördag, så jag får väl fortsätta med Surolan tills dess. Bättre än inget antar jag.

Veterinärbesöket kostade 200 kronor!
 
Sv: Klåda i öronen...

Ja, det tyckte jag oxå! Blev glatt överraskad! Inte lätt som fattig student med sjuka djur så här i juletider!;) Då är det bra att man har en billig, BRA, distriktsveterinär i staden!:bow:
 
Sv: Klåda i öronen...

Ja, det finns ett preparat som heter Otomax som innehåller andra aktiva substanser. Jag vet inte riktigt varför vet ror att det ska vara bättre, men jag har inte så mkt erfarenhet av Otomax, tror det är lite "bredare".
Jag behandlade morsans hund med Surolan och det blev jättebra, dock inte förrän efter 10 dagar.
 
Sv: Klåda i öronen...

*lånar*

Tog han en odling på gojset i örat?

Mvh

Tora

Min tanke oxå... Vi höll på och behandlade våran i flera månader, innan jag ledsnade ur och bytte veterinär och den höll med om att en odling var nog det bästa. Och det visade sig vara en del besvärliga saker där nere som vi fick lov att behandla med betydligt starkare medel...
 
Sv: Klåda i öronen...

Nej, TROR inte att han tog nån odling... Kom på när jag kommit hem att jag nog borde frågat det... Men, men, lätt att vara efterklok!

Otomax ska tydligen innehålla (mer?) kortison, vara mer antiinflammatoriskt och vara starkare överlag än Surolan.

Hoppas nu bara att det hjälper, annars blir det nytt vet.besök. Med odling!!!
 
Sv: Klåda i öronen...

När min valp började klia sig i öronen så var det det första "min" veterinär gjorde. Sen när han visste vad det var (jästsvamp) så valde han behandling efter det.

Mvh

Tora
 
Sv: Klåda i öronen...

200! gud va billigt!

Man får vad man betalar för.
En bra veterinär tar alltid en cytologi (topsprov) från örat och tittar på i mikroskop. Där ser vet. om det är svamp och/eller bakterier och vilken typ av bakterier och väljer därefter behandling. Onödigt slabbande med antibiotika och onödigt bredspektra antibiotika leder till resistensutveckling och otrevliga svårbekämpade bakterier.
Veterinären bör därefter ta tillbaka hunden och titta på ett nytt prov innan behandlingen avslutas.
 
Sv: Klåda i öronen...

Nej, TROR inte att han tog nån odling... Kom på när jag kommit hem att jag nog borde frågat det... Men, men, lätt att vara efterklok!

Otomax ska tydligen innehålla (mer?) kortison, vara mer antiinflammatoriskt och vara starkare överlag än Surolan.

Hoppas nu bara att det hjälper, annars blir det nytt vet.besök. Med odling!!!

Man brukar inte göra ngn odling om det inte är långtgående problem (som i fallet ovan som behandlade i flera månader). Däremot kan det vara bra att göra ett utstryk och titta i mikroskop för att se om det är mest bakterier eller svampar. De flesta brukar säga att Fucidin är bäst mot svampar och Surolan bäst mot bakterier men det är nog ingen allenarådande sanning...
Man kan inte säga att ett antibiotika är starkare än ett annat, de bara tar olika bakterier. Vissa antibiotika har ett bredare "spektra" vilket innebär att de är effektiva mot fler bakterier än andra. Det är dock dumt att ta till ett sådant i onödan då det kan bidra till resistensutvecklingen. Resistensproblemet är något att ta på allvar då det till slut inte finns några antibiotika som fungerar annars och vi är tillbaka på 1800-talet..
 
Sv: Klåda i öronen...

Min tik fick en väldig klåda i öronen och jag åkte till södra djursjukhuset. Fick först surolan utskrivet att behanda med i ca 10 dagar, men vid återbesöket visade det sig att det inte hade hjälpt helt, vet. gjorde en utstrykning och kollade i mikroskop skule även göra en odling om det visade sig under mikroskop att det skulle behövas, me det behövdes inte. Fick hur som helst då nåt på F (kommer inte ihåg vad det heter nu...det luktade iaf stakare än Surolanen, mer som aceton typ) utskrivet och behandlade med det plus surolan i tio dagar. Då blev det jättebra och nu ett par månader senare är det fortfarade superfint och rent i öronen! Köpte ett öronrengöringsmedel från vet också som funkar jättebra!

De tre besöken gick på närmare 3000 kr tillsammans. Fick tillbaka 300 kr typ från försäkringen. är också fattig student, men vad gör man inte för de små liven?! :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 798
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 414
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har fått jätteproblem med huden på låren. Det svider och blir värre av textilier. Började med att jag fick ont av uniformsbrallorna...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp