Klåda eller eksem?

D

droppe

Hallå!

Jag har en liten fråga angående klåda/eksem. Jag har ett underbart islandshäststo som jag köpte för två år sen :love: . I somras började hon klia sig i man och svans dock utan att det blev sår eller de typiska "knölarna" som eksemhästarna brukar ha. Hon kliade av en del hår men inte så himskans mycket. Jag köpte eksemtäcke och lät henne ha det i stort sett från juli-sept. Då slutade hon klia sig helt. Kan det vara "vanlig" klåda eller är detta en typisk början på eksem? Hon är ett högt bedömt 2:klass sto och jag har planer på att betäcka henne. Har läst insändare här om avel på eksemhästar och är så orolig nu :confused: Är det någon som varit med om liknande symptom som gett med sig??

Sv: Klåda eller eksem?

Med tanke på det resultat du fick med eksemtäcket skulle jag säga eksem, när exponering upphör och hästen slutar klia sig har man hittat problemet. Just också genom att en del tagel rök talar ju också för att vi pratar om eksem, samt årstiden förståss.

Du får vara uppmärksam nu i vår o se hur hästen reagerar. Trötthet, klitendenser o så vidare.

Det finns möjlighet göra pricktest och utreda hästen för att få säkra besked här i Östergötland. Läste att samma möjligheter finns även i Sthlmstrakten.

Hm antar att det är täcke på som gäller denna säsong oxå då :( tycker det känns så tråkigt att behöva "klä in" henne när det är sommar. Hennes humör var det iaf inget fel på förra sommaren så hon verkar inte vara besvärad av det själv. De eksemhästar jag träffat tidigare har haft det väldigt jobbigt vid ridning när de inte har täcke på men det klarade vi oss ifrån förra året iaf, hoppas det inte blir värre än vad det var då. Usch vad jobbigt med tanke på avelsdiskussionen, jag vill ju verkligen ta ett föl på min underbara häst :(

Det behöver inte vara eksem men det kan ju vara bra att hålla lite extra koll på henne. Förra sommaren var ju lite extrem med det väldigt våta vädret! Här där jag bor så hade vi helt klart mycket fler insekter än vanligt!
Alla hästar kliar sig på sommaren, de får ju också mygg/knottbett mm precis som vi människor och vi kliar ju också oss på sommaren.
Har haft många olika sorters hästar under min ridtid, allt från halvblod, fullblod, islandshäst, welsh mfl och alla har kliat sig på sommaren vissa mer och andra mindre.
Min ena storhäst som jag hade, hon kliade sig rätt så bra i svansen utan för den skulle få eksemknölar eller sår. Nästa sommar kliade hon sig inte alls lika mycket! Det kan bero på så mycket utan att för den delen vara kroniskt eksem!
Men man ska aldrig utesluta eksem utan ha koll på henne. Skulle det vara eksem så kommer hon klia sig även denna, kommande sommar och kanske i en högre grad!
Håller tummarna för att det inte är eksem på din häst!

Ja här hos oss (mellanSverige) var det oxå ett extremt insektsår förra året, hoppas därför ännu att klådan uteblir/inte förvärras i år. Tack för de hållna tummarna :bow: :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
Hästvård Min isis har de senaste dagarna börjat klia sig, även genom att rulla. han gör det inte supermycket, men så att man märker att det är...
Svar
7
· Visningar
2 940
Senast: Rumpnissen
·
M
Hästvård Har en 4-årig arab som jag har haft snart ett år. I somras fick han problem med eksem som enligt mig var typiska sommareksem...
Svar
4
· Visningar
781
Senast: MisterLillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka