Kjolar och prylar, nej tack

Sv: Kjolar och prylar, nej tack

Själv älskar jag bockskägg och tycker att en kille är gudomligt snygg i långt hår, en sucker när det kommer till Legolas och rodnar alltid förtjust när jag ser en kille i kilt.

Jag föredrar dock medeltid.
Långt hår och medeltid kan jag hålla med om..:angel:

Själv hade jag gärna haft en ridkjol nån gång, fast jag inte använder det annars.. men det skulle ju varken bli vardags eller uppvisningskläder, bara nåt att ta på ibland när man fick lust :D

Just nu rider jag i jeans och chaps (annars skaver juh jeansen..)
Men så rider jag inte AR heller riktigt...än,,:P tänker börja när jag har möjlighet:)

Folk får väl klä sig som dom vill. :)

Va bra att du vågar vara dig själv! Följ aldrig strömmen utan våga ifrågasätta!

Jag måste erkänna att jag är en blanding. En mycket konstig blandning.

Ta tex idag.

Jag red i ett par för långa jodphursridbyxor (uppvikta, köpta på Ullared)och mina (älskade) blundstone, en chockrosa t-tröja från 80-talet (har sorterat ut gamla kläder nyss) som hängde långt ner förbi höften och över detta en röd-vit (nåja-före detta vit) rättså kort collegetröja som det står Cinzano på. Överst en vindjacka som en gång i tiden var vit-grön-blå men har antagit en grådaskig färg efter allt för många tvättar. Som pricken över i:et en ventilationshjälm som verkligen inte är vacker men mycket svalare än min vanliga snygga.

Eftersom jag nästan aldrig möter en själ så är det heller ingan annan som har synpunkter.

Dock är jag lite tråkig på det viset att jag måste ha ett mål med min ridning. Därför ser jag fram (?) emot två uppvisningar i sommar. Och för att jag ska kunna rida "ordentligt" eller rättare sagt utan att trilla av damsadeln (åja, nästan i alla fall) så måste vi vara "rätt". Dvs gå avslappnat på tygel i alla gångarterna utan att "skjuta" in eller ut bogen eftersom jag saknar min högra skänkel.

Men eftersom jag inte rider bättre än så och heller inte kan göra piffiga saker som piruetter och annat så har jag sytt en historiskt korrekt dräkt som man faktiskt hade och red i på 1700-talet. (Dock kan jag meddela att kläderna av idag är bekvämare och underlättar avsevärt ridningen.) På det viset har jag också något att visa. Hade jag klätt mig i vanliga ridkläder så vet jag 20 personer som gjort en mycket bättre uppvisning!

Sen har jag också fantasiklänningar med massor av rysch och spets. :eek: Och då ser man verkligen inte mycket av hästen! Och jag har tom peruk! Men denna utstyrsel kommer till använding när vi gör en kadrilj där målet är att alla ska vara med. Alla, oavsett nivå, kan delta. Med andra ord så om man gillar att klä ut sig (jag älskar det!) men inte har kommit så långt så kan man ändå ha kul!

Fundering till:
Jag rider alltid med hjälm på framridingen (och givetvis alltid annars), men på själva uppvisningen rider jag i hatt eller peruk.

Ytterligare en fundering:
Jag har en hemmaridkjol. Den är svart i absolut praktiskaste material för att vara vindtät och varm. Mycket bättre än termobyxor som är så himla bylsiga. Och så täcker kjolen hästens kors; bonus! (Men jag skulle aldrig sy hemma-ridkläder i ylle eftersom jag i alla fall smutsar ner mig så mycket!!!)

Med andra ord så anser jag att man ska göra så som det passar dig själv.

PS. Jag har rättså roligt åt en viss person som dansar line-dance. Ni vet detta ameriakanska påfund när alla står på led och vänder sig i takt och säjer "jeah" lite då och då. Nu ska hon skaffa cow-boy skjorta och grejor. Boots har hon redan... Guuuud... Jag brukar fråga var hon har hästen... Fast inte ens om hon hade haft häst hade jag kunnat gilla stilen. Tänk att vänner kan ha så olika smak!

Det är samma sak med AR och kläderna. Det har egentligen inget med varandra att göra utan vissa bara gillar hela conceptet och andra tar bara själva utförandet till sig.

Fortsätt du med att ha dina kläder men försök att se förbi utklädningen nästa gång du är hos tränare!

Jag är inte heller mycket för att klä ut mig. Och jag gillar inte riktigt modet från svunnen tid.
Däremot tycker jag dagens (tävlings-)dressyrs-mode är fantastiskt snyggt. Själv rider jag i dressyrsadel, med hjälm och vanligt träns eller kandar. Jag tycker även mycket om matchande benlindor och schabrak.

Ingen av de jag känner som rider AR är sån som klär ut sig. Min tränares man vet jag har gjort det någon gång på någon uppvisning. Jag har nog inte stött på så många som brukar göra det heller.

Hur andra människor vill klä sig skiter jag i. Vill man vira in sig i en gardin och ha märkliga bett så är väl det lika bra som ridbyxor och vanlig sadel. Så länge som man rider trevligt kvittar det vad man har för utrustning. Så till vida den är funktionell så klart.
Alla har vi häst av olika skäl. Inget är sämre än det andra så länge som hästen mår bra.

Men det är lite trist att det verkar finnas en uppfattning om att AR mer handlar om gamla(alt utländska) prylar än om bra dressyr.
Och ännu tristare om det vore sant.

Vi människor klär oss individuellt även när vi är avsuttna. Varför ska vi vara nån slags ridbyx- och dunjacks-armé när vi rider då??? :confused:

Just det! Varför inte bara visa lite större tolerans mot varandra oavsett ridutstyrsel? Detta gäller förstås oavsett om man gillar kjolar eller inte. Spelar det verkligen någon roll hur andra på träningarna klär sig om man nu själv är nöjd med tränaren? Och varför smygläsa Guérinière?

Det viktigaste är väl inte huruvida man råkar tycka som majoriteten eller som minoriteten - utan att man har tänkt något själv som man kan stå för inför sig själv, och att man samtidigt är öppen för att andra tänker annorlunda. Klyschigt kanske, men icke desto mindre sant!

Personligen tycker jag vissa typ Amazonaskläder ser urtjusiga ut och skulle gärna ha dem själv om jag tyckte jag var ryttare nog att bära upp dem.. :angel:

Ibland tycker jag att de vackraste bilderna och uppvisningarna är med en ryttare i uniform, rent o avskalat och alla rörelser i kroppen syns. /QUOTE]

Jag deltog en gang i en helgkurs dar jag en av dagarna arbetade min lilla b-ponny Timon vid hand och dar jag var iford en rysk uniform fran andra varldskriget. ( Kompletta kittet forutom skjutvapen :) ).

Men det var mer som en plojgrej och eftersom ett par av de andra deltagarna var jattenyfikna pa hur jag skulle se ut i en san uniform. Sa dom mer eller mindre tjatade till sig att jag skulle ha den pa pa sondagen. ( Bla sade dom att jag inte skulle vaga! ) :).

alltsa en san har: (uniformen langst till hoger, fast utan officerskoppel och skarmmossa)

Pic50-Soviet.gif

fast med en san har mossa!

:

tyorkin.jpg

/KT

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama