Kjarni frá Kálfsstödum

T

tut

Är det någon som har en avkomma efter Kjarni?
Berätta gärna lite om din häst... lynne, mamma, färg, lätta o svåra gångarter, eksem?

Sv: Kjarni frá Kálfsstödum

raaadeerad

/ Malin

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar Kjarni, hade han inte fått eksem hade jag gärna tagit ett föl efter honom(dock har jag inget sto, än :p)
Har du en?

Jag har iongen egen efter Kjarni men min tränare som jag även har jobbat mycket för osv har en efter honom.
Hon har blivit bedömd i andra klass med åttor för alla gångarter utom passen. Hon är därmed fyrgångare, men hennes mamma har otroligt mycket pass och även hon är bedömd i andra klass.
Den här hästen är otroligt kärvänlig och ställer alltid upp och älskar att jobba. Hon är nu 8 år och fick sitt första egna föl i somras, efter Thrymur.
Mamman är skimmel och ´Kjarni-avkomman föddes svart med vit stjärn men har med åren blivit ljusare och ljusare så hon kommer säkert att blir helt vit som sin mamma i slutändan!

Hennes sto har hon visat något teckan på exem ännu?

Jag har ingen avkomma efter Kjarni men har däremot ägt ett sto efter samma pappa, Vídar frá Vídvik, som jag importerade 1999. Hon fick riktiga eksem redan 2001, nybetäckt och blott 6 år gammal. En mycket trevlig häst med lätt för gångarterna, naturtöltare med mycket pass och mycket mjuk i alla gångarter. Jag sålde henne och hennes stoföl som tydligen har samma underbara lynne. Stoet rids som familjehäst och de är jättenöjda med henne.

Hon var dock inte så trevlig när hon kom men det berodde på att atlaskotan låg så fel så hästen hade inga normala brunster och fick panik om man försökte longera henne i det ena varvet! Hon tom bröt sig igenom rundpaddocken när jag envisade med att försöka få henne att trava även i det varvet! Det var ingen tvekan om att det gjorde riktigt ont att gå i det ena varvet. Efter erfarenheterna med henne jobbar jag aldrig med en häst utan att equiterapeuten har gått igenom hela hästen. Det kan vålla helt onödiga problem och kan bli en så negativ erfarenhet för hästen att det sedan kan bli en problemhäst.

Nu hade denna häst ett i grunden bra psyke och jag försökte bara longera henne en gång och insåg direkt att något var alldeles galet. Dessutom hade jag tidigare konstaterat att hon betedde sig som en hingst/valack, tampades på det sättet och jag såg henne aldrig brunsta och hon visade inget intresse för hingstar heller, så jag var lite konfunderad över henne. Efter att atlaskotan rättats till blev hästen ett harmoniskt sto med normala brunster, betäckt och en underbar mamma.

Tyvärr fick hon ju dock eksem tidigt, vilket säkert den stress atlaskotans felläge orsakade bidrog till, och jag tog henne ur avel direkt så hon fick bara det föl hon fick som resultat efter den betäckning då hon fick eksem. Ville inte ta risken att hon faktiskt bar på ett sämre anlag för eksem. Annars var det ett högrest och mycket trevligt sto som jag tyckte mycket om. Klok var hon också och hon kom att stå mig mycket nära, enormt tacksam för att jag förstått och sett till att hon fått hjälp med sin nackkota. Jag hade inte sålt henne om det inte varit för eksemen. Men huvudsaken är att hon har det bra. De bor inte långt från mig och där finns gott om knott så det är eksemtäcke och uppstallning och skydd som gäller, men hon håller sig fin så. Dottern är än så länge eksemfri.

Har Vidar frá Vidvik eksem eller får många av hans avkommor eksem?

Har ingen Kjarni-avkomma just nu, men jag köpte en Kjarni-avkomma som treåring år 2000, hade honom till förra våren.
Hästen jag hade är en helt underbar och mycket vacker herre. Stor och ståtlig! Superdupertemperament, hur snäll som helst när det var småbarn och så i närheten, men mycket vilja när han hade en van ryttare på ryggen. Anpassade sig efter ryttaren, gick att sätta nybörjare på honom som fick "åka" med.
Han är en riktigt riktigt lovande tävlingshäst, jag tävlade lite smått med honom och det gick bra.
Stora fina gångarter med mycket aktion, men det var lite jobb med att få tölten att lossna.
Han är med andra ord efter Kjarni och undan ett första klass sto.
Inget eksem, visade aldrig några tendenser åt det hållet trots att här i skogarna i värmland är det rejält med knott m.m.
Tog verkligen emot att sälja denna underbara häst, men hade inte alls rätta tiden för att hålla en tävlingshäst i rätt kondition då jag har fått barn. Men vet att han fick ett jättebra hem så det gjorde saken lättare.

Svíþjóð skrev:
Har Vidar frá Vidvik eksem eller får många av hans avkommor eksem?

Han har inte exporterats från Island vad jag vet och inga eksem följdaktligen. Vet inte om han lever fortfarande. Vad gäller avkommor kan jag bara bekräfta min egen och så är det då Kjarni. Det går en massa rykten om både den ena och den andra av de hingstar som finns i Sverige av både den ena och den andra stammen men jag undrar om ens hälften av de ryktena är sanna. Det gick ju runt en eksemlista och jag hittade raskt en handfull på den som jag kände till och som inte hade eksem, så jag är verkligen skeptisk till alla rykten! Men Vidar är ju efter Hrafn 802 som i sin tur är efter en hingst som avlivades pga kvickdrag. Vissa påstår han hade eksem också men andra hävdar bestämt nej. Däremot är det inget tvivel om att en son till efter denna hingst, Fáni frá Ekastorp, alltså en halvbror till Hrafn, hade eksem och han var ändå svenskfödd! Det tycker jag trots allt är anmärkningsvärt och ett par av mina bekanta hade en valack som också var efter samma hingst och svenskfödd och den fick de avliva pga kvickdrag. Dessutom har Fáni lämnat flera eksemavkommor. Jag har ägt tre avkommor och de fick alla eksem vid 1½ till 5 års ålder. Uppskattningsvis ½ av hans avkommor fick eksem. Det måste i mitt tycke betyda att det ligger en ärftlig gen bakom. Så visst kan man bli betänksam...

Har/har haft fyra hästar efter Kjarni i min omedelbara närhet, varav jag själv äger den ena. För få individer för att man skall kunna säga någonting säkert om styrkan i de nedärvda faktorerna, men detta gäller i alla fall för dessa fyra. Observera att de alla har olika mammor.

- Alla är svarta som sin pappa:)
- Alla har ett lugnt och trevligt lynne, lätta att rida in, men en smula "lata"
- Bra/mycket bra trav och galopp, trevlig tölt
- Ingen har fått eksem

Gick en kurs i höstas och en tjej red en unghäst efter honom. Svart och verkade vara väldigt lugn och trevlig att hålla på med. Vad jag har förstått så är många av dom lite "bekväma" av sig

*lånar knapp*

Vi fick en avkomma efter Kjarni sista året som han betäckte, dvs sommaren 2004. Hon är lika svart som sin far, rör sig fint i hagen och är stor för sin ålder! Hon är redan över 130 cm och den storleken har hon fått som sin far då mamman bara är 132 cm som vuxen, såg dock lite kul ut när hon fick böja sig när hon skulle dia som föl... :D Hon har har inte visat några som helst tecken på exem heller och är väldigt nyfiken och social, trots att hon gått i lösdrift hela livet.

en liten bild som togs förra veckan:
katlaliten.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e391/glimm1/CopyofP1010673.jpg[/I
Har en tvååring efter Kjarni som jag köpte i somras.
Lynnet är superbra och han har inte visat några tendenser till att klia sig.
Vet ej om länken fungerar men bilden tog vi i lördags.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
707
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka