Sv: Kjarni frá Kálfsstödum
Jag har ingen avkomma efter Kjarni men har däremot ägt ett sto efter samma pappa, Vídar frá Vídvik, som jag importerade 1999. Hon fick riktiga eksem redan 2001, nybetäckt och blott 6 år gammal. En mycket trevlig häst med lätt för gångarterna, naturtöltare med mycket pass och mycket mjuk i alla gångarter. Jag sålde henne och hennes stoföl som tydligen har samma underbara lynne. Stoet rids som familjehäst och de är jättenöjda med henne.
Hon var dock inte så trevlig när hon kom men det berodde på att atlaskotan låg så fel så hästen hade inga normala brunster och fick panik om man försökte longera henne i det ena varvet! Hon tom bröt sig igenom rundpaddocken när jag envisade med att försöka få henne att trava även i det varvet! Det var ingen tvekan om att det gjorde riktigt ont att gå i det ena varvet. Efter erfarenheterna med henne jobbar jag aldrig med en häst utan att equiterapeuten har gått igenom hela hästen. Det kan vålla helt onödiga problem och kan bli en så negativ erfarenhet för hästen att det sedan kan bli en problemhäst.
Nu hade denna häst ett i grunden bra psyke och jag försökte bara longera henne en gång och insåg direkt att något var alldeles galet. Dessutom hade jag tidigare konstaterat att hon betedde sig som en hingst/valack, tampades på det sättet och jag såg henne aldrig brunsta och hon visade inget intresse för hingstar heller, så jag var lite konfunderad över henne. Efter att atlaskotan rättats till blev hästen ett harmoniskt sto med normala brunster, betäckt och en underbar mamma.
Tyvärr fick hon ju dock eksem tidigt, vilket säkert den stress atlaskotans felläge orsakade bidrog till, och jag tog henne ur avel direkt så hon fick bara det föl hon fick som resultat efter den betäckning då hon fick eksem. Ville inte ta risken att hon faktiskt bar på ett sämre anlag för eksem. Annars var det ett högrest och mycket trevligt sto som jag tyckte mycket om. Klok var hon också och hon kom att stå mig mycket nära, enormt tacksam för att jag förstått och sett till att hon fått hjälp med sin nackkota. Jag hade inte sålt henne om det inte varit för eksemen. Men huvudsaken är att hon har det bra. De bor inte långt från mig och där finns gott om knott så det är eksemtäcke och uppstallning och skydd som gäller, men hon håller sig fin så. Dottern är än så länge eksemfri.