Kittligt sto - moderskänslor...

diamonia

Trådstartare
Mitt sto är kittlig och håröm, och tycker rätt illa om all form av beröring. Nu är hon dräktig och tidigare har jag kunnat röra juvret men nu går det i princip inte längre. Kommer nog få bremsa henne för att göra rent.

Men till min fråga, hon är förstföderska och egensinnig och jag oroar mig för att hon inte skall släppa fölet nära sig och juvret... Hur är det, brukar moderskänslorna ta över? Jag har bara haft erfarna ston tidigare :crazy:.
 
Sv: Kittligt sto - moderskänslor...

Vi hade ett sto som var väldigt speciell vid fölning. Ganska känslig och lättskrämd bland folk.
Hon hade jätte svårt i början att få fölet att dia, hon gillade det inte alls och sparkade och slog. Så första tiden får man binda fast och låta fölet dia sedan gick det bättre. Så gjorde hon på båda av fölen hon fick hemma hos oss och eftersom det blev så jobbigt avstådde vi att betäcka henne igen och numer såld.
Jag hoppas ditt sto inte är detsamma för då får man räkna med joooobbiga tider när fölet ska dia. Se till att ha grimma på.
 
Sv: Kittligt sto - moderskänslor...

Det kan gå utmärkt ändå.
Många gånger har jag trott att "den här kommer jag få ett elände med".
Men sen när de fölat både låter de mig mjölka ur och fölet dia som ingenting.

Märkligt vad hormoner kan göra. :)
 
Sv: Kittligt sto - moderskänslor...

Har varit med om detsamma som du, CK, jättekittliga ston som är exemplariska mammor, och tvärtom också ... Ett sto som lät mig göra precis vad som helst med henne men som var knepig som sjutton med första fölet.
Så det behöver inte alls betyda att hon är besvärlig med fölet, men det kan ju vara klokt att vara beredd.
 
Sv: Kittligt sto - moderskänslor...

Jag var jätteorolig över att mitt kittliga sto inte skulle låta sitt första föl dia. När fölet kom gick han fram mot juvret och nuddade det, hon pep och hoppade till, han gick till juvret en gång till och fick dia. Efter det har hon fått flera föl och det har aldrig varit några bekymmer för dem att få dia.
 
Sv: Kittligt sto - moderskänslor...

Mitt hysteriskt kittliga sto stod oftast på 3 ben med bakbenet rakt ut som en kissande hund och höll andan när det första fölet diade.
Grimma på bäbis var inte ens att tänka på.
Fölis fick dia i normal tid och jag behövde inte ingripa men hade bäbis varit lite medtagen så hade det nog behövts, sen hjälpte det säkert med att det var (är)ett matvrak.

Men detta gick över efter ett par veckor och med de 3 andra bäbisarna visad hon aldrig detta beteendet.
 
Sv: Kittligt sto - moderskänslor...

Mitt sto är kittligt och ryckte i början till när fölet buffade på spenarna, men hon stålsatte sig och stod superkoncentrerad under tiden som det diades.
Hon såg ut ungefär som man gör när någon kittlar en under fötterna och man uppbådar all kraft för att inte visa att det kittlas :)
 

Liknande trådar

Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 925
Senast: Bri
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Myelin
·
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 125
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Har ett halvblodssto som faller ur mer & mer. Just nu ser man tydligt ryggraden, korset & musklernas infästning i bakdelen. Hon ser...
Svar
5
· Visningar
1 396
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp