E

Ecalyptuz_

Snälla hjälp! Min pålle är alltid skitsur när jag ska rykta honom. Borde inte hästar tycka det är skönt att bli ryktade? tydligen inte. Varje gång ja ryktar han så nafsar han efter mig och går fram och tillbaka. han står helt enkelt inte å slappnar av! Är det som han är kittlig? Jag vill ju såklart inte att han ska bli sur av de, för då blir jag också irriterad och de går ut över han så de blir ännu värre. jag är alltid irriterad och arg när jag ska göra iordning han innan vi ska rida!:mad::cry: vill inte det! när när ja sadlar han blir det dubbelt så svårt. då nafsar han efter mig, läger öronen bakåt, slår med hoven och går bakåt. sadeltvång, kittlig?! snälla hjälp
HJÄLP!!!

Sv: Kittlig?!

har han lång päls eller börjat sätta vinterpäls?
Kan vara så enkelt att han är håröm. Du luggar honom när du ryktar.
Leta upp en supermjuk borste eller undvik att borsta där han tycker att det känns obehagligt.

ja han har börjat sätta vinterpäls.
lite svårt för jag måste ju borsta honom där sadeln ska ligga och han är alltid jätte skitig överallt så måste ju borsta!

har du märkt någon skillnad mellan olika borstar?
mitt sto HATAR att bli borstad, förutom med piggborsten - den ÄLSKAR hon, dessto hårdare dessto bättre.. :D så det blir alltid först lång borstning med piggborsten å så fort som attan med vanlig borste för att få bort dammet.. hoppas ni hittar nånting som funkar så ni slipper bråka... sadling har jag tyvärr inga tips på, vi har oxå problem med det.. ska dock pröva att köpa en ny sadelgjord, en sån med platta under för att fördela trycket..

Prova att ge lite B-viatamin som hjälp vid pälssättningen!

Reagerar hästen på alla borstar? Hade ett sto som aldrig var speciellt förtjust i att bli ryktad (ryktborste+skrapa) men alla andra borstar gick bra!

yes, han reagerar på alla borstar, året om. även när jag bara rör där blir han sur :(

En häst jag känner gjorde exakt som din, ägaren kunde inte så mycket men så fort man kände igenom ryggen på honom så visade det sig att han hade väldigt ont. Kanske är det?

Min häst hatar oxå att bli ryktad, fast jag har berättat för honom att det faktiskt står i alla hästböcker att hästar ääälskar att bli ryktade..:D

Jag har en supermjuk naturhårsborste som är den enda som han inte tycker är jobbig att bli borstad med.

Det är nog inte så mycket att göra mer än att försöka borsta så lite och snabbt som möjligt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 848
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama