Kittlig på benen!

P

Pontiac

Hejsan!
Är det nån mer som har en häst som är kittlig på benen, frambenen speciellt?

När jag skulle klippa min hästs ben för första gången i vintras, flippa han totalt ur! Han började sparka och blev jätte tjurig, han brukar aldrig sparka någon annan men min tränare som var med fick en ordentlig spark på låret.
Vågar jag klippa benen detta året med? Tror ni han har vant sej lite nu, eller kommer det bli samma sak igen!? Det är ju inte så jätte snyggt om man börjar klippa benen åsså går det inte klippa klart sen. :crazy: hehe...

Sv: Kittlig på benen!

du kanske helt enkelt får låta dem vara... försök att vänja honom vi ljudet samt att något rör vi hans ben. Brukar han vara kittlig när du borsta bennen??

Jag tror inte att hästen är kittlig, snarare är den skiträdd. Hästars enda räddning från en fara är att fly, då behöver de sina ben. Alltså lär de vara mycket försiktiga med att låta läskiga saker hända med dem.

Måste du verkligen raka benen?? :confused:

Men om du nu måste det, så vänj hästen lugnt och fint med klippmaskinen. Klipp i luften först, låtsas klippa hela hästen överallt. Börja med korta intervaller och sluta inna hästen blivit rädd. Tillsut kommer du kunna klippa utan att den blir rädd, men du måste först visa att du inte tänker bita av benen på den... :crazy:

Okej, han är inte kittlig när jag borstar honom nej.
Tack för svaren!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 087
Hästvård Hejsan behöver lite input här känner jag. Jag står i den jätte tråkiga sitsen att mitt underbara sto skal tas bort. Nu har man hittat...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10