Kissproblem

muppia

Trådstartare
Vår ena katt kissar i köket, senast kissade hon i en stekpanna :crazy: (Numera åker allt ner i diskvatten direkt så hon inte kan kissa där.)
Hon kissar ofta under matbordet också.
Spädde ut lite ättika och fortsatte tills jag hällde ut massa outspädd ättika och ändå kissar hon där.
Ättika hjälper alltså inte.
Kastrering ska göras, pengar fattas nu, förhoppningsvis räcker sambons lön i januari (får ingen lön nu i dec). Finns det inte fler billigare alternativ?? Feliway kostar för mycket för vår plånbok. Hon kissar oavsett om hon löper eller inte. Så länge har hon inte kissat i soffan, hon får inte längre vara i gästrummet pga hon kissade i sängen där, kissar också där hunden har sin plats. :mad:
Kissar på alla mattor gör hon så nu har vi inte kunnat ha matta någonstans. Det är jättetråkigt speciellt i hallen där golvet är så äckligt fult :( Har slutat kissa där sen mattorna åkte bort.

Går det inte att bestraffa den (ursäkta uttrycket) jäkla katten för hon kissar utanför kattlådan.

Och ja, kattlådan är regelbundet tömd.
Jag är rädd att hon ska lära vår nya kattunge att det är ok att kissa där hon kissar :( Det får ju inte hända. Ta henne på bar gärning går inte för hon gör det när hon vet att ingen ser.

Hjälp hitåt!

Sv: Kissproblem

Du ska verkligen inte bestraffa henne, hon visar bara att hon är könsmogen. Hon behöver kastreras så fort som möjligt om du inte ska avla på henne. Har du inte pengar till det nu så försök låna av någon, hon är lika förvirrad som du och mår inte heller bra av det här.

Ingen av oss har pengar förrän i januari, då tänkte vi kastrera både henne och den nya ungen.
Jag får nog in extra pengar i dec men hyran osv ska betalas och sambon får inte nånting. Varit mellan 2 jobb och började nu i dec.
Har tyvärr inte någon att låna pengar från så vi har inget annat val än att vänta.

Jag vill inte bestraffa henne för hon är könsmogen men kissandet måste ju upphöra på något sätt. Och jag söker efter en billig lösning för hon kan verkligen inte kissa på köksbänken (framförallt!) det ska vara fräscht där och speciellt i saker man lagar mat eller äter ur :( Droppen vore om hon kissade i soffan eller i hundens fåtölj. Ingen av dem har tvättbar/avtagbar klädsel...

Den enda lösningen jag kan komma på är p-piller tillsvidare. Men glöm inte att hon kissar inte för att jäklas, hon är könsmogen.

Kan vara en urinvägsinfektion också. Min katt börja kissa överallt, tog henne till vet och då var det infektion fick medecin. Efter det har hon alltid gått på låda.

Kan vara en urinvägsinfektion också. Min katt börja kissa överallt, tog henne till vet och då var det infektion fick medecin. Efter det har hon alltid gått på låda.
Håller med om att det kan vara något fysiskt, det låter konstigt att hon går upp på spisen och kissar.
Mammas katt gjorde det men hon var 16 år och hade njurfel.
Försök att få ihop pengar till vet.

Tror inte hon har problem med UVI för hon kissar bara i köket. Från början alltid på golvet under matbordet. Sen börjar hon helt sonika börja vara på köksbänken och jag har fått tillrättavisa henne genom att spruta vatten på henne för hon får INTE vara där. Och en dag såg jag att hon kissat i en panna :( Sen fortsatte hon kissa på golvet trots jag hällt ut koncentrerad ättika.
Så hon kissar inte var som helst. *suck*

Det där med pengar har jag ju redan sagt. Omöjligt nu. Först i januari när sambons lön kommer kan vi lösa det. Hade jag haft jobb hade katten kastrerats redan i september.

Ärligt talat. Det är lätt att hamna i kläm, speciellt mellan jobb när man är ung. Därför anser jag, att om man ska införskaffa nya familjemedlemar såsom katt och hund så måste man se till att ha någon att luta tillbaka sig mot om det krisar. När en familjemedlem behöver veterinär, då tar man den till veterinären.

Risken anser jag om katten inte kommer till veterinär så fort som möjligt, är att den fortsätter sitt beteende även efter kastrationen. Slutet av januari, det är långt dit.

Jag har kastats mellan jobb sedan studenten i somras och har ändå klarat av att hålla häst. Men jag hade aldrig behållt hästen om jag inte hade haft stöd av sambo, föräldrar eller vänner. Behöver ett djur vård, ska den få vård. Tänk om det inte är så enkelt som kastration, tänk om katten (som även tidigare inlägg tar upp) har en infektion? Mår du då bra i februari när du vet att katten har haft ont, tills du fick råd att ta den till veterinären?

Förlåt mig för hårda ord, men man måste inse sina tillgångars begränsningar innan man köper på sig ansvar, såsom katt, hund eller häst. En bil kan du låta stå med trasig topplockspackning tills nästa lön, ett djur eller en människa kräver ett större ansvar.

Det där behövde jag inte höra. Jag har häst och min mamma backar upp om jag behöver.
Jag sliter som ett djur för att hitta ett jobb, lätt när ingen vill ha en.
Sambons familj hade kunnat ställa upp OM det inte vore så att det var kris men här ska vi inte prata om dem och deras problem.
Med andra ord vi HADE backup men det kan ju krisa för andra. Det kan ingen hjälpa. Tyvärr.

Vi står här nu och kan bara utgå vad vi har nu. Är katten dödsjuk så hade vi tagit den till kliniken direkt, ingenting att diskutera om. Pengar kan vi ordna på något sätt men kastration känns inte som ett akutfall utan vi kan ta det när vi får pengar, vad jag efterfrågade med den här tråden var att hitta LÖSNINGAR så det inte blir så här! Alltså råd om hur vi kan göra så hon slutar kissa så förbannat mycket och SPECIELLT på köksbänken!
Inte för att lyssna på vad folk tycker om vad vi gör och hur vi har det med pengar. När vi både skaffade katt och hund hade jag ett jobb, FAKTISKT.
Men vi är väl dåliga djurägare för jag blivit av med jobbet pga säsongslut och han fick börja på sitt nya jobb en månad senare än bestämt. Och att våra backup också fått ekonomiska problem. Trots vi ger dem bra och dyr djurfoder, de spyr av billig skitmat. Och ger dem kärlek, tak över huvudet och tid.

INGENTING vi kan rå över. Tyvärr. Annars hade katten redan blivit kastrerad nu inom ett par veckor med decemberlönen.

Nåja, jag ignorerar såna svar om vår ekonomi och sånt. Det finns saker man inte kan hjälpa i vissa fall....... Tänker inte dra hela historien om våra ekonomi. Både vi två gör vår bästa för att kunna klara oss.
Vi har bara problem med kisseriet just nu, inte ekonomiska problem eller att katten är akut sjuk. Hade katten pissat överallt i vår 3a och inte just där hunden varit eller enbart i köket så hade jag misstänkt att det var något fel. Vilket det är inte det nu då hon började i samband med första löpning i september.

Ring upp en veterinär och säg som det är. Vår katt är könsmogen och ska kastreras i januari, men hon kissar fel inne och vi vill gärna prova med p-piller fram tills kastreringen. Då kan veterinären ringa in ett recept åt dig på ett pkt p-piller, det är inte så dyrt alls, kanske nån hundring?

Det är ju ingenting man ska hålla på med en längre tid pga tumörrisker, men en månad kan man gott och väl prova med p-piller. Veterinären kan rådge dig hur mycket man ska ge osv. Det brukar vara ett piller om dagen om man ska avbryta ett löp, annars ett piller i veckan, men fråga du veterinären.

Förstår att det är skitjobbigt, men håll ut.
Går det att stänga ute katten från köket?

Lycka till nu och som sagt, bestraffa inte katten. Hos katter är det till 95% oftast stress som utlöser urinvägsinfektioner, så även om ni mår skit utav detta problemet så försök att inte stressa upp henne.

Jag kan väl stå ut med att hon kissar på golvet så länge hon inte kissar på köksbänken, det ska vara fräscht där anser jag!
Och att hon inte kissar i möblerna, i synnerhet inte i fåtöljen eller soffan.

Äntligen någon som kan ge oss en vettig lösning som inte är så dyr dessutom.
Nån hundring, det var en summa vi kan snabbt fixa. Men 100 kr för hur många piller, hur länge räcker de?
Jag ber sambon ringa vet så får jag se till att få ut det imorgon eller på torsdag när jag ska in till stan. Visst hämtar man ut det på apoteket? Sambon får ringa för vi har inte telefonabonnemang hemma (jag är döv så måste ringa med texttelefon som har hemteleabonnemang) så ni inte undrar om jag inte kan ringa själv ;)
P piller vill vi inte hålla på med och vi har pratat om att kastrera redan från början när vi fick hem henne. Det lär vara svårt att få sålt kattungar. Så det blir bara tills vi får ihop pengar till kastrering.

Vi kan sätta dörr för till köket men jag ser hellre hon kissar på golvet där än i vardagsrummet eller hallen. Eller i möblerna :eek: Då får jag spel. Det vill ingen av oss i huset att jag får. Bara hon håller sig borta från köksbänken är jag nöjd.

TACK :bow:

Det brukar vara många piller i en ask, kanske 100? tillräckligt många för att en ask skulle räcka tills hon ska kastreras iaf :) Ja be sambon ringa upp en veterinär och förklara ert problem. Jag TROR att det kostar runt hundralappen, kanske lite mer men inte mycket har jag för mig.

Vet du om hon brukar jama eller yla om nätterna? Eftersom du är döv märker du förstås inte det men din sambo borde onekligen ha märkt om hon är mitt uppe i ett höglöpande, för då låter de oftast en himla massa om nätterna, hua.

Jag förstår din tanke, bättre att hon kissar i köket än möblerna, men iaf sen när hon är nykastrerad kan det vara klokt att stänga ute henne därifrån en tid för att bryta mönstret. Att du försöker fostra henne i att inte vara på diskbänken tycker jag är klokt, dessutom kan de ju råka hoppa upp på spisen om de är vana att hoppa upp, å en vacker dag är dem varm och då får kissen ont... tro mig, det gjorde vår ena katt en gång. Våra får aldrig vara däruppe!

Kan det kanske vara en idé att köpa en liten kattlåda till och ställa i köket en tid?

Det är hemskt jobbigt med en katt som kissar fel, jag har varit med om det och jag är inte avundsjuk på dig. Men jag hoppas det löser sig lika bra för er katt som det gjort med min!

Jag kollade i Fass och 20 pack Promon vet (p-piller) kostar 77.50 kr sedan brukar ju veterinären ta betalt för att ringa in receptet, vår tar 80 kr men det kanske skiljer sig lite åt.

Endel veterinärer lämnar ju faktura, kanske går att kolla upp det? För isåfall ska den ju inte betalas förren efter en månad och då är det ju slutet på januari när ni har fått pengar.

Testa att ta ättikssprit i små skålar på diskbänken, den lukten tycker de inte om så det kan hjälpa. Ta även ättikssprit på andra ställen hon har kissat, jag tycker att ättiksspriten är effektivare än ättika.

Hoppas verkligen att det ordnar sig, det är verkligen inte roligt när det blir såhär.

veronican - Hon jamar för fullt, sambon kan knappt sova pga henne. Ibland blir han så pass less att han går ut o badar katten så hon är tyst en stund för hon tvättar sig då. Jag har ju turen att inte höra henne men det är inte så roligt att veta att även andra blir lidande pga hennes löpning.
Inga av våra katter får vara på möbler utom soffan och köksstolar just för JAG vill det ska hållas hygienskt rent på ytor där man ska sitta och äta. Sen köksbänken/diskbänken är big no, då blir jag arg. Men det verkar som katten ändå hoppar upp på bänkarna, hur ska jag göra när hon bara gör det när ingen ser. Samma sak med matbordet, hon får hoppa upp där men BARA för att komma till fönsterbänken men hon går omkring där.
Hennes päls avslöjar henne :cool:

TinyWiny - Ättiklukten hjälper inte på vår tös, hon är väl lite annorlunda :p Jag hällde ut ättika och lät den torka, man känner lukten så fort man går in i köket och ändå kissar hon där :crazy:

Har ren ättika, alltså koncentrerad så det luktar massa. Den andra katten springer iväg så fort han känner lukten och tvättar sig. Men Tösen tycks inte bry sig :crazy:

Till er båda veronican och TinyWiny
Fick sms av sambon som tydligen var inne i samma tankar som jag utan att vi diskuterat idag. Han sa att han bokat tid för kastrering på måndag så nu ska man bara stå ut i en vecka till. :banana:

Bara en liten fråga. Hur många katter har du och hur många kattlådor har du. Jag har fått rådet för många år sedan att man skall ha minst samma antal lådor som man har katter. Helst en mer. Jag har fyra katter och fem lådor. De enda gånger jag har urin utanför lådorna är när min stora hane glömt att dra till sig sin stora bakdel in i lådan. Prova och se om det hjälper.

veronican - Hon jamar för fullt, sambon kan knappt sova pga henne. Ibland blir han så pass less att han går ut o badar katten så hon är tyst en stund för hon tvättar sig då. Jag har ju turen att inte höra henne men det är inte så roligt att veta att även andra blir lidande pga hennes löpning.
Inga av våra katter får vara på möbler utom soffan och köksstolar just för JAG vill det ska hållas hygienskt rent på ytor där man ska sitta och äta. Sen köksbänken/diskbänken är big no, då blir jag arg. Men det verkar som katten ändå hoppar upp på bänkarna, hur ska jag göra när hon bara gör det när ingen ser. Samma sak med matbordet, hon får hoppa upp där men BARA för att komma till fönsterbänken men hon går omkring där.
Hennes päls avslöjar henne :cool:

TinyWiny - Ättiklukten hjälper inte på vår tös, hon är väl lite annorlunda :p Jag hällde ut ättika och lät den torka, man känner lukten så fort man går in i köket och ändå kissar hon där :crazy:

Har ren ättika, alltså koncentrerad så det luktar massa. Den andra katten springer iväg så fort han känner lukten och tvättar sig. Men Tösen tycks inte bry sig :crazy:

Till er båda veronican och TinyWiny
Fick sms av sambon som tydligen var inne i samma tankar som jag utan att vi diskuterat idag. Han sa att han bokat tid för kastrering på måndag så nu ska man bara stå ut i en vecka till. :banana:

Då är det säkerligen ett rejält löp hon är uppe i!!
Då borde kastreringen göra susen.
För säkerhets skull, sätt på dörren och håll stängt till köket i en månad efter kastrationen, jobbigt jag vet, men värt besväret i det långa loppet.
Detta för att hon ska bryta mönstret och komma till ro med nya, lägre hormonnivåer som kastrerad katt, detta sker inte över en natt utan kan "sjunka undan sakta" har jag förstått det som.
Håller ni henne ifrån köket ett par veckor -en månad borde det förbättra oddsen för att hon inte kissar fel. Dessutom, ha minst en kattlåda per katt om ni inte redan har det, som någon mer här föreslog.

OBS!
Katten kan inte kastreras mitt under ett löp, pga blödningsrisken.
Skulle hon fortfarande löpa nästa måndag så kan hon inte kastreras. Sa veterinären något om detta till din sambo? Mina töser löpte som galningar veckorna innan de skulle kastreras så jag fick p-piller utskrivna så att löpet skulle avbrytas. Men det tar ju ett par dagar, ibland mer för att få stopp på löpet...

Men så skönt att ni har möjlighet att kastrera henne så snart trots allt, det är det bästa! Hoppas ni får en lugn jul nu då ;)

Vi har en låda och det har inte varit problem, gör rent så ofta jag kommer ihåg. Men får se om beteendet fortsätter, kanske kan fixa en låda till... Vi har två katter, en hane på 3 månader och en hona på 7 månader.

Har en tom låda som det bara är o lägga sand i så kan göra det. Ska till granngården idag o köpa mer sand. Kan passa på o kolla om de har låda med lock på till ett ok pris.

veronican - Ska prata med sambon om det, hoppas hon slutar löpa. Jag personligen har svårt att se när hon löper och inte löper. Brukar "ställa" sig men inte alltid. Kisseriet kommer och går lite på måfå känns det som. Och höra henne jama kan jag ju förstås inte riktigt göra. Men å andra sidan kan ju min arbetslöshet ha skadat mig, tappat tidsbegreppet lite :p
Vet inte vad veterinären sa till sambon heller, får hoppas de sa något om det. Hon har löpt i någon vecka nu. Borde inte det gå över snart då? Är ju lite mindre än en vecka till innan kastreringen.

Nej jag förstår att det inte är så lätt för dig att avgöra om, hur och hur länge hon löper när du inte hör henne (å DET är en lättnad, tro mig!). Tyvärr kan honor som är unga och nyligen könsmogna löpa i flera veckor... det gjorde mina.

Fråga din sambo om han tycker att nattjamandet har blivit bättre, om hon är tystare nu, om det verkar "gå över". Annars kan jag kolla om jag har några p-piller kvar, är inte säker, så att ni får stopp på löpet i tid för kastrationen.

Prova med den lilla lådan du redan har, om de verkar "vilja" ha varsin kattlåda, ibland kan det behovet komma när de blir äldre, å sen kan du ju köpa en med tak längre fram, så spar du ju lite slantar med.

Liknande trådar

Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Jag skriver egentligen å min sambos vägnar. Vi har en katt (som är helt hans och därmed hans ansvar) och hon bajsar inne. Hon är...
Svar
17
· Visningar
1 419
Senast: DarkInNight
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 991
Senast: bengeten
·
N
Övr. Katt Hej! Jag vet att detta är ett vanligt problem som har tagits upp förut här, men jag börjar misströsta. Min ena katt, en mysig och...
Svar
12
· Visningar
17 176
Senast: always_TsT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30