Kissing spines?

sona

Trådstartare
Någon som har en häst med detta?

"Kissing spines" kallas på svenska överridande tornutskott. Man har länge känt till att hästar kan få ryggvärk av detta. Idag vet man också att inte alla hästar, där man finner röntgenförändringar, får några besvär!
Vanligaste placeringen är vid ryttarens sits, där mellanrummet mellan kotorna är minst.

Hästens träningsinriktning kan ha betydelse för om "kissing spines" ställer till besvär eller ej. Hästar i vila eller lätt arbete kan fungera utan problem, medan andra, t ex hopphästar kan vara mer utsatta.

Sv: Kissing spines?

ok. Red du honom? isf hur funkade han då? Tog du bort honom pga kissing spines?

Alltså... Det började med att vi åkte in med honom till Strömsholm och han blev behandlad med kortison. Under ett halvår tränade vi honom i galopp för hand på olika sätt för att bygga upp bukmuskler och ryggmuskler. Efter det fick jag variera arbetet för hand med galoppintervallträning varannan dag. Efter två månader kunde jag börja lägga in vanlig ridning så smått. Jag kan inte säga att han var 100% bra i ryggen, och det var en otroligt jobbig period, att inte veta om han var frisk eller inte.

Efter ett tag kom vi fram till att han även var halt, mycket diffust men klart halt. Åkte till vet. som konstaterade kotledsinflammationer på alla fyra benen. Kortison igen och vila, sedan skritt och trav. Grejen var ju att då tappade han även det mesta av ryggmusklerna och fick mer ont i ryggen igen. Dessutom kom kotledsinflammationen tillbaka och det fanns helt enkelt inget mer att göra. Tog ungefär 2 år...

ah ok :( Är jobbigt med hästar som inte mår bra och man inte riktigt vet vad som kommer hända...

jag har med en häst med KS. Han rids normalt, men varvas mycket med tömkörning. En häst med ks måste ha mycket muskoer i särskilt ryggen, för att inte ha ont. Massage och genomgång av equiterapeut blir det en del..

Jag har. En lokal KS där ryttare sitter. Upptäckte det efter att hon först börjat få "panik" vid hoppning, stegrade oavbrutet eller kastade sig i full fart, därefter kom liknande problem när vi skulle galoppera och då åkte vi till klinik för att kolla. I ridningen var det inga superproblem, sista ridturen vi tog tillsammans galopperade vi på kanalbanken på långa tyglar.

Av flera orsaker veterinären hittade på röntgen rekomenderades vi ur djurskyddsperspektiv att avliva henne.

Väntar på försäkringsbolagets besked nu.

Tänkte lyssna en sak med dig som verkar ha koll... Hur pass skadligt är det att trava en ks-häst? Funderar på att i princip sluta trava, iaf när jag sitter på då jag har lite svårt att jobba honom riktigt bra i traven och galopp ska ju dessutom vara skonsammare...? Dock kommer ju dressyrtanterna på ridis att skjuta mig om jag inte travar :eek:

En KS häst ska ju gå så lite i trav som möjligt såvida den inte har riktigt med bra muskler. Är den helt frisk så är det inga problem, men om det är svårt att jobba den korrekt i trav skulle jag inte göra det uppsuttet. Hellre ut och galoppträna och bygga muskler då, och sen trava när den blir starkare :)

Alltså... Det började med att vi åkte in med honom till Strömsholm och han blev behandlad med kortison. Under ett halvår tränade vi honom i galopp för hand på olika sätt för att bygga upp bukmuskler och ryggmuskler. Efter det fick jag variera arbetet för hand med galoppintervallträning varannan dag. Efter två månader kunde jag börja lägga in vanlig ridning så smått. Jag kan inte säga att han var 100% bra i ryggen, och det var en otroligt jobbig period, att inte veta om han var frisk eller inte.

Efter ett tag kom vi fram till att han även var halt, mycket diffust men klart halt. Åkte till vet. som konstaterade kotledsinflammationer på alla fyra benen. Kortison igen och vila, sedan skritt och trav. Grejen var ju att då tappade han även det mesta av ryggmusklerna och fick mer ont i ryggen igen. Dessutom kom kotledsinflammationen tillbaka och det fanns helt enkelt inget mer att göra. Tog ungefär 2 år...

Mitt sto har åxå kissing spines,(allt påminner jätte mkt om din häst) hon blev t-märkt i sommras efter ett och ett halvt år med behandlingar.. hon fick åxå kotledsinflamationer, fast bara fram. var på strömsholm ex antal gg. nu ska hon iallafall bli mamma och ha det jätte bra:D

hästen jag red har KS, hon tävlas 120-130 hoppning och enstjärnig fälttävlan utan problem. känner också en som tävlade tvåstjärnig utan problem. OCH fall där man fått lov att avliva.. Man ska självklart vara försiktig, men har de inte ont - så sitter det bara i huvudetpå ryttaren.. vi tömkör henne mycket, jobbar i låg form ofta. hon mår kanon :D

Japp jag har ett nioårigt fullblod med lindrig KS på två ställen. Ett under ryttaren och sen ungefär i början av länden.

Han har varit väldigt tydligt när han har haft ont och inte velat gå framåt. Problemet med honom är att han har ett lite knepigt temperament och han kan gå i luften trots att han inte har ont. Men då är han pigg och jättefin att rida mellan luftturerna... Suck.

Han har aldrig haft kotledsinflammationer eller annan hälta pga sin KS. Han hade en ryggmuskelinflamation när jag fick honom. Men med mycket tömkörning och knappt någon ridning alls i ca 6 månader så har den gett sig.

Senast ändrad:

Mitt sto har åxå kissing spines,(allt påminner jätte mkt om din häst) hon blev t-märkt i sommras efter ett och ett halvt år med behandlingar.. hon fick åxå kotledsinflamationer, fast bara fram. var på strömsholm ex antal gg. nu ska hon iallafall bli mamma och ha det jätte bra:D

Du vet väl att KS kan vara ärftligt?

Mitt fullblod som hade det betar nu på de evigt gröna ängarna.
Funkade inte i ridningen då hon kunde få så ont att hon inte visste vad hon gjorde. Kunde komma när som helst, skritt på långa tyglar och helt plötsligt så exploderade hon.

Det finns inga belägg för att det är ärftligt!

MEN det finns inga studier som säger att det inte är det heller.

Mitt sto har också KS men störs inte av det, däremot är jag pernoga med att hon inte ställs av utan hålls igång hela tiden.

Att tänka på är att jobba dom i en låg form så de får sträcka ut ryggen, jobba dom mest i skritt och galopp-trava väldigt lite, jag travade min så gott som ingenting när jag byggde upp hennes ryggmuskler. Har dom KS har dom ofta lättare att få muskelinflammationer så håll hästen lite varm om ryggen. Min går aldrig utan täcke om inte solen skiner.

Sägs att man på hästar med lättare ks kan träna bort det genom att muskla dom. (eller ja bort går det väl aldrig, men bättre på det) Det bör ju då komma tillbaka om hästen tappar sina ryggmuskler...?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 894
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka