Kissing Spines?!

L

Lord Owen

Vad är kissing spines egentligen? (använder buke som upplslagsverk :D ) Hur vetman om ens häst har det etc?

Sv: Kissing Spines?!

Det är när tornutskotten på ryggkotorna ligger emot varann (enkelt förklarat) Det kan drabba vilka kotor som helst utmed hela ryggraden.

Man kan tex misstänka K.S bakåt till i ryggen om ens häst plötsligt börjar bli svårskodd/verkad på bakhovarna. Den gillar inte att man håller upp bakbenen helt enkelt. Men för att vara säker på diagnosen måste en kunnig person kolla din häst.

Apropå Kissing spines, har hört att om hästen har det så kan den inte ridas..... :confused:
någon som vet ???

Håller på och kollar efter på internet om K.S.

/Carolrita

Carolrita skrev:
Apropå Kissing spines, har hört att om hästen har det så kan den inte ridas..... :confused:
någon som vet ???

Håller på och kollar efter på internet om K.S.

/Carolrita

Om en KS-häst kan ridas eller ej är helt individuellt.

Det finns hästar som ser ut som f*n på röntgen men som inte har minsta problem med det arbete de utför och inte visat minsta symptom. Det finns de som ser ganska bra ut på rtg men som har jätteproblem. Dessutom svarar olika individer olika bra på behandling, ryggrehabiliteringsprogram och omläggningar i ridningen etc.

Första steget i att diagnosticera KS är att röntga ryggen. Dock så måste man ofta komplettera med scint för att få en helt säker diagnos. De kan som sagt se ganska otrevliga ut på röntgen men scint visar att det inte är därifrån problemet kommer, vanligare är dock att det på röntgen ser lindrig ut men hästen har stora problem, och när man scintar lyser de som julgranar.

Man kan alltså inte generellt sett titta på en röntgenplåt bara och ställa diagnos (även om det finns sådana fall med), utan man får försöka diagnosticera vidare. Scint om det är görligt, men man kan även bedöva aktuellt område i ryggen (gäller att bara bedöva bort det man vill och inte en massa annat med vilket kan vara knivig så veterinärer med scint inom hyfsat avstånd brukar hellre scinta har jag märkt).

Och soms agt, en del hästar blir aldrig bra, andra bli bra genom behandling och omlägg av träningen och ytterligare andra blir bra enbart genom att ändra träningen.

Alexandra_W skrev:
Om en KS-häst kan ridas eller ej är helt individuellt.

Det finns hästar som ser ut som f*n på röntgen men som inte har minsta problem med det arbete de utför och inte visat minsta symptom. Det finns de som ser ganska bra ut på rtg men som har jätteproblem. Dessutom svarar olika individer olika bra på behandling, ryggrehabiliteringsprogram och omläggningar i ridningen etc.

Första steget i att diagnosticera KS är att röntga ryggen. Dock så måste man ofta komplettera med scint för att få en helt säker diagnos. De kan som sagt se ganska otrevliga ut på röntgen men scint visar att det inte är därifrån problemet kommer, vanligare är dock att det på röntgen ser lindrig ut men hästen har stora problem, och när man scintar lyser de som julgranar.

Man kan alltså inte generellt sett titta på en röntgenplåt bara och ställa diagnos (även om det finns sådana fall med), utan man får försöka diagnosticera vidare. Scint om det är görligt, men man kan även bedöva aktuellt område i ryggen (gäller att bara bedöva bort det man vill och inte en massa annat med vilket kan vara knivig så veterinärer med scint inom hyfsat avstånd brukar hellre scinta har jag märkt).

Och soms agt, en del hästar blir aldrig bra, andra bli bra genom behandling och omlägg av träningen och ytterligare andra blir bra enbart genom att ändra träningen.

Okidokey! :p
Bra förklaringar, tycker jag!

/Carolrita

Kan det även vara skäl att misstänka ks om hästen slltid (en period på ca 4 år) varit svåskodd bak?

Lord Owen skrev:
Kan det även vara skäl att misstänka ks om hästen slltid (en period på ca 4 år) varit svåskodd bak?

Mycket möjligt !!! :cool:
Men det vore bättre om man tar med sig hästen till en hästklinik för röntgen och så då får man ju veta om hästen har det eller ej.

/Carolrita

Jo, vad jag vet så har han varit svårskodd bak i ca 4år. Eller rättare sagt inte skodd ALLS bak på fyra år och nu när jag skodde honom bak så drog han åt sig benet så fort hovis försökte spika sömmarna sas. Står alltså helt lugnt med bakbenen vid verkning etc. Så därför tror hovis att han fått ett sömstick någon gång. Så vi har gett honom lugnande vid skoning bak ett par gånger nu och då funkar det utmärkt.

Ska till klinik i maj så kanske man kunde röntga honom då :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 999
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Honey07
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka