Min häst har KS och hon fungerar som tidigare, eftersom jag är noggrann med att sköta om hennes rygg ordentligt.
Tex är det inte bra att hon blir kall om ryggen, så jag är noga med att täcka henne när det är kallt ute och när det regnar och är allmänt skitväder. Masserar ryggen med arnika lite lätt varje dag, och ordentligt 2-3ggr/vecka.
Ridning på lång tygel är inte bra, hon rids i lång och låg form. Viktigt att hålla ryggen stark. Jag är noga med att stretcha henne också. Varvar ridning med tömköring så hon stärker ryggen utan "fläsk" på
Nu har iofs varit konvalecent lång tid (pga andra orsaker, ej pga hennes KS), har börjat rida igång henne sen en dryg månad tillbaks. men ryggen har jag lyckats hålla symptomfri sen vi fick diagnosen, och fortsätter jag sköta den rätt så kommer inte KS:en vara något hinder för att rida henne precis som jag gjorde förr.
Visst är det många häster som har såpass ont att det humanaste är att avliva, men det är långt ifrån alla! Det finns tom hästar som tävlas i höga klasser som har KS, men ej har problem av den. Så det behöver inte alls vara en dödsdom!