kissing spines???

Det är den engelska benämningen för att hästen är "tät" i ryggen och har överridande tornutskott. :)

En vän till mig hade en häst med kissing spines...och den var de tvungen att avliva...men jag har för mig att hon sedan läste i ngn veterinärbok att det går att fixa så att hästen blir frisk. Snacka om att hon blev sur över det hon läste då veterinären redan avlivat hästen (och sagt att det inte gick att göra ngt) :(
ps. Hon har haft en del otur med sina hästar så jag hoppas jag inte blandat ihop kissing spines-incidenten med ngt annat :smirk:. Ska fråga henne idag när jag träffar henne. ds

Tyvärr går det inte att få alla hästar friska, min systers häst hade kissing spines och fick avlivas trots många försök att få honom ridbar och hel. :)

Min häst har KS och hon fungerar som tidigare, eftersom jag är noggrann med att sköta om hennes rygg ordentligt.
Tex är det inte bra att hon blir kall om ryggen, så jag är noga med att täcka henne när det är kallt ute och när det regnar och är allmänt skitväder. Masserar ryggen med arnika lite lätt varje dag, och ordentligt 2-3ggr/vecka.
Ridning på lång tygel är inte bra, hon rids i lång och låg form. Viktigt att hålla ryggen stark. Jag är noga med att stretcha henne också. Varvar ridning med tömköring så hon stärker ryggen utan "fläsk" på ;)
Nu har iofs varit konvalecent lång tid (pga andra orsaker, ej pga hennes KS), har börjat rida igång henne sen en dryg månad tillbaks. men ryggen har jag lyckats hålla symptomfri sen vi fick diagnosen, och fortsätter jag sköta den rätt så kommer inte KS:en vara något hinder för att rida henne precis som jag gjorde förr. :)

Visst är det många häster som har såpass ont att det humanaste är att avliva, men det är långt ifrån alla! Det finns tom hästar som tävlas i höga klasser som har KS, men ej har problem av den. Så det behöver inte alls vara en dödsdom!

Ryggkotornas tornutskott, spetsarna som pekar uppåt på kotorna, sitter för nära varandra så när hästen rör sig stöter de ihop ("kysser" varandra därav kissing spines) vilket orsakar smärta för hästen. Det går att operera genom att man tar bort varannan av dessa spetsar i det område problemet uppstår, kan bli 1-3 st. Då bli avstånden längre och de går inte längre ihop. Detta är tydligen en operation med ofta mycket gott resultat och relativt kort konvalecens. Redan efter ett par veckor kan hästen börja motioneras igen och uppsutten ridning efter 2-3 månader. Kostnad för operationen vet jag dock inte.

Det vet jag faktiskt inte. Spontant kan jag tänka mig att det är väldigt individuellt beroende på hur ryggkotorna är utformade och hur långa tornutskotten är borde även påverka (ju längre desto mindre rörelse krävs för att de ska stöta ihop).

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
518
Senast: Elo
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18