Hej, jag vänder mig till er med erfarenhet av häst/ar med KS.
Jag undrar vad just era hästar hade för symtom som fick er att misstänka KS eller bara fick er att åka till klinik och kolla upp det.
Har läst lite i gamla trådar men vill veta mer om symtom.
Häst 1:
Stressad i hantering och vill ej vara ifrån sina kompisar förutom när den går på smärtstillande. Fick i början hoppa upp i farten och galoppera den trött för att sedan med tiden kunna sitta upp normalt och rida normalt.
Svårt att spåra rakt, svårt att fatta galopp (galopperade fram och travade bak) när man väl fick den att galoppera så sköt den rygg i 2-3 varv innan den började galoppera "normalt". Svårt att få fram i galoppen.
Innan pensionering så visade hästen en vandrande hälta som inte visade sig vid böjprov.
Hästens diagnos av veterinär är grav KS med pålagringar runt om tornutskott samt ovanpå, på 7 olika ställen. Avslitna ligament mellan tornutskott i manke, avslita muskelinfästningar runt SI led och pålagring på SI led. Artros på själva rygg kotorna. Väl musklad rygg, tendens till karp vid smärta. Skador pga "yttrevåld" ex gått om kull eller likande
Häst 2:
Ovillig och stökig vid sadlning. Ställde sig ibland vid uppsittning och vid galoppfattning flög hon i luften och körde några varv rodeo innan det lugnade ner sig. Dålig rörelse i rygg i både trav och galopp, men framför allt galopp. Vid longering drar den utåt i båda varv och vill helst gå på rakt spår.
Hästens diagnos enligt veterinär: Närliggande tornutskott utan att visa för mycket skada, dvs ganska lindrig KS. "nabb" på ryggkota som hakar i ryggkotan framför vid böjning i sidled. Medfödd defekt
Häst 3:
Under inridning så fick den tokrycket och skenade. Efter diagnostisering valde ägaren att inte fortsätta inridning och nu får den endast som sällskap. Hästens diagnos av veterinär är lindrig KS, samt påbörjad spatt. Medfödd defekt