Kissing spines , symtom

Wellcraft

Trådstartare
Hej, jag vänder mig till er med erfarenhet av häst/ar med KS.
Jag undrar vad just era hästar hade för symtom som fick er att misstänka KS eller bara fick er att åka till klinik och kolla upp det.

Har läst lite i gamla trådar men vill veta mer om symtom.

Anti sadling, ville inte arbeta i form trots inga problem innan, försökte springa ifrån arbete, kändes låst i ryggen och ömmade vid palp av tornutskotten. Kort och trist i rörelserna.

Fick ibland plötsliga "tokryck" utan anledning och rusade då iväg okontrollerat som om en geting stungit honom.

Mitt förra halvblod hade kissing spines. I början (precis köpt honom då) märktes inget förutom att han vid arbete inte rörde ryggen, alls. Han jobbade på framtill och baktill men ryggen var helt stilla. Det kändes konstigt så jag åkte in och röntgade honom.
Den här hästen var extremt smärttålig och arbetsvillig vilket gjorde att han bet ihop och kämpade på, alltid med öronen framåt.
Blev han däremot blöt o kall, hade illa anpassad utrustning, en slarvig ryttare eller fick vila mer än två-tre dagar i sträck fick han så ont att han stönade och drog sig undan bara man tog på ryggen. Alla dessa symptom kom när vi fått igång rörelse även genom ryggen. Efter det kom även hältorna på ben efter ben.

Världens snällaste häst som vid ridning då och då fick spel och slängde av, även professionella ryttare.
Totalt omöjligt att sitta kvar, skulle bara helt enkelt ha av ryttaren.

Min visade symtom av sadeltvång när hon vilat flera dagar i sträck och om man inte linade henne innan uppsättning skickade hon av en. Dock vilade hon aldrig så det märktes ju inte.

Vintertid och/eller vid blåst samt regn (ute i skogen) kunde hon få tokryck och sticka iväg helt plötsligt som @Alexandra_W beskriver. Det hände bara ett par ggr under våra fem år visserligen, men garanterat pga KS.

Annars hade hon nog svårare för sig i dressyren än vad hon borde. Svårt för samling etc. Det kan likaväl bero på mig som ryttare men när tränare satt upp som kunde påverka henne mer blev hon asförbannad, det gjorde ju ont.

Så egentligen rätt milda symtom som kunde viftas bort med en överlag lite nervig häst med mkt temprament. Ryggen och kroppen generellt var otroligt välmusklad, fick alltid beröm av veterinärer, et etc. Gick alltid igenom böjprov, ömmade inte öht över ryggen etc.

Åkte in till klinik en vinterdag när hästen skenat okontrollerat i skogen vid upprepade tillfällen under samma ritt.

Anti sadling, ville inte arbeta i form trots inga problem innan, försökte springa ifrån arbete, kändes låst i ryggen och ömmade vid palp av tornutskotten. Kort och trist i rörelserna.

Fick ibland plötsliga "tokryck" utan anledning och rusade då iväg okontrollerat som om en geting stungit honom.

Glömde. Väldigt känslig för regn, fick enormt ont i ryggen. Även sommarregn.

Har inte haft en egen KS häst men det har funnits 3 st i stallet genom åren, senaste fick diagnos för bara någon dag sen.

Gemensamt med 2 st var att de var som andra har skrivit, snälla vanliga hästar som fick tokryck, exploderade plötsligt när man begärde form eller viss rörelse som var besvärlig för hästen.

En var den sortens häst som liksom stängde av när den var rädd/hade ont, o den blev bara mer o mer ovillig att arbeta o liksom deppig av sig.

Hej, jag vänder mig till er med erfarenhet av häst/ar med KS.
Jag undrar vad just era hästar hade för symtom som fick er att misstänka KS eller bara fick er att åka till klinik och kolla upp det.

Har läst lite i gamla trådar men vill veta mer om symtom.

Häst 1:
Stressad i hantering och vill ej vara ifrån sina kompisar förutom när den går på smärtstillande. Fick i början hoppa upp i farten och galoppera den trött för att sedan med tiden kunna sitta upp normalt och rida normalt.
Svårt att spåra rakt, svårt att fatta galopp (galopperade fram och travade bak) när man väl fick den att galoppera så sköt den rygg i 2-3 varv innan den började galoppera "normalt". Svårt att få fram i galoppen.
Innan pensionering så visade hästen en vandrande hälta som inte visade sig vid böjprov.
Hästens diagnos av veterinär är grav KS med pålagringar runt om tornutskott samt ovanpå, på 7 olika ställen. Avslitna ligament mellan tornutskott i manke, avslita muskelinfästningar runt SI led och pålagring på SI led. Artros på själva rygg kotorna. Väl musklad rygg, tendens till karp vid smärta. Skador pga "yttrevåld" ex gått om kull eller likande

Häst 2:
Ovillig och stökig vid sadlning. Ställde sig ibland vid uppsittning och vid galoppfattning flög hon i luften och körde några varv rodeo innan det lugnade ner sig. Dålig rörelse i rygg i både trav och galopp, men framför allt galopp. Vid longering drar den utåt i båda varv och vill helst gå på rakt spår.
Hästens diagnos enligt veterinär: Närliggande tornutskott utan att visa för mycket skada, dvs ganska lindrig KS. "nabb" på ryggkota som hakar i ryggkotan framför vid böjning i sidled. Medfödd defekt

Häst 3:
Under inridning så fick den tokrycket och skenade. Efter diagnostisering valde ägaren att inte fortsätta inridning och nu får den endast som sällskap. Hästens diagnos av veterinär är lindrig KS, samt påbörjad spatt. Medfödd defekt

Vi märkte egentligen inget som ledde oss att tro att vår häst hade ont i ryggen. Otroligt arbetsvillig, kickade en del i framförallt vänster galopp i perioder men det var en dam med bestämda åsikter och eftersom hon stunden senare kunde gå hur fint som helst så tänkte vi aldrig på eventuella ryggsmärtor. Hon kunde ha svårt att stå stilla vid sadling men aldrig arg, samma med uppsittning.
Vad som fick oss att uppsöka hjälp var diffus hälta fram. Vid klinikbesöket kom det fram att hon hade grav KS, var blockhalt båda fram pga artros och inflammation i kotorna, så hon fick tyvärr somna in.
Kan tilläggas att hon dansat igenom gårdsbesiktning, var fint musklad och fick alltid beröm av ET osv, så det var en smärre chock att få diagnosen

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 311
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar