Kissing spines häst.

lividivi

Trådstartare
Hej!
Köpte en häst för några månader sedan, rätt tidigt efter köpet så uppkom de problem etc att hästen försökte ha av mig på alla möjliga sätt. Till slut åkte vi till klinik, röntgade ryggen där dem hittade en kissing spines mellan T14 T15. Annars var ryggen kanonfin. Vi åkte hem och smälte det och lät hästen vila någon vecka, bokade tid för utredning av kissing spines och den veterinären sa att det inte finns några tecken på att hästen har ont av det i dagsläget. Och att hästen lyssnade på allt jag sa, att han var så fin att det var värt att satsa på honom. Tyckte inte att vi skulle behandla utan träna upp musklerna på ryggen.
Idag rider jag 1-2-3 gånger i veckan. Mycket bommar, studs osv när vi åker till ridhuset. Då och då hoppträning men ej ofta. Annars är det longering, promenader, vila, tömkörning som jag gör resterande dagar. Provat ut sadel osv.
Hur tycker ni, som har erfarenhet av detta, att jag ska rida, hantera, sköta osv hästen? Vill gärna ha tips, råd, allt möjligt.
 
Hej ! min gamling som nu är pensionär (av andra orsaker än KS) har KS mellan 13-14. Jag fick hjälp att arbeta på töm av en dam som hade rehabbat en häst med KS mellan 13-14-15-16 som inte gick att rida in p.g.a detta. Den kunde hon få symptomfri. Hennes råd: Arbeta lång och låg i trav, tempoväxlingar, bommar, galoppfattningar, ryggning stärker ryggen och även magen. Om hästen stått, tömkör allttid först innan du rider. Håll igång hästen inte alltför långa viloperioder. Jag gjorde så här: Tömkörde dag 1, red dag 2, vilade dag 3 osv. Men det var min häst, kanske ett annat schema dig passar bättre.
 
mitt råd är att kolla upp ryggen kontinuerligt, så att ni har koll på hur skelettförändringarna utvecklar sig.

samt att se till att hästen sätter ordentliga muskler och håller dem så att skadan inte blir värre.

min häst hade "ofarliga" tornutskott som låg nära varandra som 6 åring, nu har hon ks över 3 kotor, och spondylos över hela länden. utdömd. hade inte någon kunskap om ks när jag köpte henne och alla protester genom åren har de flesta avskrivit som dumheter.
ångrar så jäkla mycket att jag inte kollade upp ryggen tidigare.
 
mitt råd är att kolla upp ryggen kontinuerligt, så att ni har koll på hur skelettförändringarna utvecklar sig.

samt att se till att hästen sätter ordentliga muskler och håller dem så att skadan inte blir värre.

min häst hade "ofarliga" tornutskott som låg nära varandra som 6 åring, nu har hon ks över 3 kotor, och spondylos över hela länden. utdömd. hade inte någon kunskap om ks när jag köpte henne och alla protester genom åren har de flesta avskrivit som dumheter.
ångrar så jäkla mycket att jag inte kollade upp ryggen tidigare.
Jättebra råd, ville inte klicka "gilla" för jag gillar ju inte att hästen din blev sämre...
Jag har en unghäst som ev har någon skada över ryggen, jag har tänkt precis samma, att man lär hålla koll på hur det utvecklas och ta några plåtar då och då att jämföra med.
 
Jättebra råd, ville inte klicka "gilla" för jag gillar ju inte att hästen din blev sämre...
Jag har en unghäst som ev har någon skada över ryggen, jag har tänkt precis samma, att man lär hålla koll på hur det utvecklas och ta några plåtar då och då att jämföra med.
Absolut så ska kolla upp det ofta, men nu var det 1,5 månad sedan jag kollade upp samt röntgen :-)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 837
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Hästanna
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 737
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp