Kissing Spine

M

MalinArnells

Sålde min D-ponny för ca 1-1,5 år sedan, en fredriksborgarkorsning på 10 år. Jättefin tjej som ÄLSKADE att hoppa.. Jag tävlade henne upp till L:A och hon ställde upp i alla lägen, men hon var väldigt pigg.
Till saken.. Efter lite problem med hoppningen så har de nya ägarna röntgat hästen och vetrinären på kliniken hittade ett fel i ryggen: Kissing spine. Vad jag förstår ( har INGA erfarenheter av det) så är det två kotor som är ihopväxta. Han säger också att hon troligtvis har haft detta sedan hon var litet föl, vilket inte känns så kul eftersom hon hos mig faktiskt gått ganska hårt utan att visa några tecken på ryggont, jag hade henne i 4 år. Stackars pållan...:confused:
Visst, hon har allltid varit lite småhet i hoppningen, men inget som stört mig. Och jag har aldrig haft några problem med att hon stannat, som de nya ägarna haft.

Nu får hon iaf bara gå lugna pass i LÅG form.. ingen mer hoppning.

Min fråga är: någon som vet något om kissing spine? kan man göra något för att minska värken? Och varför visade sig problemen först nu? Den här hästen är min ögonsten och jag har bra kontakt med de nya ägarna...

Sv: Kissing Spine

jag har inte jätte mkt erfarenhet av kissing spine, men det är oftast inte så att kotorna har växt ihop, utan snarare att de ligger och skaver mot varann, och det kan vara betydligt fler än 2 kotor!

jag vet hästar som har blivit hjälpta av att gå i låg form med bomlös sadel, så de kanske skulle prova det? Om hennes tillstånd är riktigt illa (vilket jag inte kan avgöra av din text) så skulle jag ta bort henne, då är man säker på att hon inte lider iaf! Men eftersom hon har klarat att hoppa och ridas så hårt innan så borde det ju inte vara så illa.

Jag skulle även vilja rekomendera tömkörning, så får hästen arbeta med utan en stor klump på ryggen!

Ah, ok.. ja jag har aldrig varit i kontakt med "kissing spine" tidigare, vad jag har vetat iaf. Men jag tycker att det verkar så himmla konstigt bara, för hon har ju varit min bästa tävlingsponny. Å så kommer det här liksom....:mad:
Måste det uppkomma när de är föl och växter, eller kan det komma efterhand om hästen gör illa sig eller något?

Jag tror att de ville ta bort henne, med tanke på att hon inte skulle fungera som tävlingsponny. Men då skulle de iaf inte få ut några pengar på försäkringen eftersom vet. hade sagt att skadan kunde ha uppkommit tidigt. Så vad det verkar nu så blir hon kvar som skogsmulle....:smirk:

väldigt individuellt.

vissa kan inte ridas, vissa går svår hoppning/dressyr.

att VILA en KS-häst är det värsta man kan göra, den behöver sina ryggmuskler!
din ponny har förmodligen inte lidit med dig, du höll den kanske såpass vältränad att den inte hade problem med det, men sen vid ryttarbyte så kanske felet kom upp pga annan typ av träning.

min kompis fick ta över en KS-häst, hon longerade lång och låg och red kanske bara 2-3 dagar på den i början, han går nu 130-140...

Jag hoppas verkligen inte att hon led...
det finns kanske chans att hon kan gå lägre klasser om hon får rätt träning då iaf? Ska prata med nuvarande ägaren och tipsa henne lite!
tömkörning och longering måste ju vara kanon då..

alltså, ropa inte fan innan du vet hur det är!!!! *peppar*

den kan mycket väl tävla på hög nivå om det vill sig väl! saken är ju ATT den måste hålla igång och HA ryggmuskler så att den bär upp sig (som alla andra, men extra viktigt med KS)

det är väl rätt vanligt att hästar kan bli halta osv 6 månader efter ryttarbyte...

Jadu, jag har som sagt ingen aning. Hon har varit fräsch å så i övrigt säger nya ägaren.. det är just hoppningen som blev problem efter ett tag..Då åkte det till vet. direkt för att kolla upp. Antar att hon rider/tränar annorlunda mot för vad jag gjorde också. Sen hade jag enormt kuperade/backiga/steniga hagar hos mig så det gjorde kanske sitt till för ryggmusklerna att gå i det hela dagarna. Vad vet jag...
Hoppas att min pärla mår bra iaf:)
måste vara bra att klättra också då?
sen kanske jag ska säga till henne att kolla upp sadeln igen. Jag tror att hon har samma sadel som jag hade på henne, vilket passade bra då. Men känns ju extra viktigt nu.

Pröva med en kiropraktor, det kan vara så enkelt. Oftast får hästarna lugnande preparat när de röntgas och det kan göra att ryggen sjunker ihop och det ser ut som kotorna ligger nära varandra. MKT vanligt att hästar blir helt symtomfria efter kiropraktisk behandling, som dock kan behövas flera gånger. Jag rekommenderar att pröva iallafall.

Hon behöver inte ha känt av det när du hade henne. Hade hon ont då så skulle du nog märkt det. Det finns många hästar med varierande grad av röntgenförändringar i ryggen som fungerar fullt ut och där man inte ens vet om att pålagringarna finns. Sen händer det något, hästen ställs av p g a annan skada, byter ryttare el dyl och problemen börjar. Så länge hästen är väl musklad och hålls igång har den inte ont men det kan räcka med annorlunda träning/annan ryttare för att trigga igång en reaktion. Skulle man röntga ryggen på alla ridhästar i sverige så skulle man hitta MÅNGA med röntgenförändringar men inga symptom...

Klasskamraten har en KS ponny (kategori D), hon hoppar över 1m med hästen utan problem. Hon tar just nu lätt B, lätt A-klasser.
Så det är individuellt hur mycket ett djur kan gå md KS och vissa klarar sig jättebra med rätt ridning och skötsel.

Man vet ju idag att många "friska" hästar har röntgenförändringar i ryggen, se http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=14
Så antingen har din förra ponny verkligen problem av just KS, men det finns väl också fallen där en ny ryttare inte funkar med hästen, åker in på klinik och hittar röntgenfynd i ryggen, som egentligen inte skulle behöva påverka hästen. Jag vill bara försöka säga att det är ju inte säkert att din häst verkligen har haft problem under tiden du hade den.
Det finns kliniker som är duktiga på ryggproblem, men också många som inte är det, då ryggproblem är ett komplext ämne. Så beroden på vilken klinik det var, så kan man om man vill fundera på sannolikeheten för att hästen är färdigutredd.

KL
Om en KS häst har haft samma ryttare länge och fungerat bra så kan det räcka med att det kommer en ny person i sadeln för att den ska börja känna av sina problem. Ofta har man ju en "inkörningsperiod" på en ny häst (även om man är en duktig ryttare) och om hästen då tappar lite muskling och förutsättningar ändras så kan det trigga igång. Ett sätt att ta reda på om röntgenförändringarna är aktiva är att scinta. Det görs på Ultuna och täcks av försäkringen om hästen är A1 försäkrad och visar symptom

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 025
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 902
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 099
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka