Kissfläckar!!

A

Araton

Kissfläckar, hur får man bort dom på enklaste sätt? Min polle är alltid full med kissfläckar på morgonen... :crazy: Kan tillägga att han står på halm och är nästan vit...

Sv: Kissfläckar!!

Mer strö alt större box så hon inte behöver ligga i kisset ;)

Brukar funka rätt bra att ha dem på rätt skött bädd, och ännu bättre att byta till spån.

/Alexandra - med två skimlar i stallet och aldrig kissfläckar. Hemligheten? Stora boxar med spånbädd =)

Min nordis har en box på 3,70 * 4 m och han står på bädd. Jag strör alltid mycket just för att han inte ska behöva ligga i sitt eget kiss, men det nötet gräver ju i bädden! Jag tycker själv inte att vi sköter hästarnas bädd dåligt.

Enya skrev:
Min nordis har en box på 3,70 * 4 m och han står på bädd. Jag strör alltid mycket just för att han inte ska behöva ligga i sitt eget kiss, men det nötet gräver ju i bädden! Jag tycker själv inte att vi sköter hästarnas bädd dåligt.

Har du halm eller spånbädd? Mitt nsvsto var hopplös på halmbädd, det gick inte. Hon åt av halmen, och de godaste stråna ligger alltid i botten, så bädden blev uppgrävd och omkringrörd och var vidirg på mornarna. Med spånbädd fanns det ingen anledning att gräva i bädden. Kanske funkar med din med?

Sen finns de ju de hästar som helt enkelt inte funkar på bädd just för att de gräver..

Något som fungerar bra till att ta bort fläckar på en skimmel är att blöta fläcken och sedan gno in citronsyra som får sitta tills det torkat och sedan bordtas bort. Potatismjöl fungerar nästan lika bra.

Annars är det bästa att byta till spån eller torv och ha så mycket strö i boxen att hästen inte kan lägga sig i pisset.

Jag har torvbädd och då får inte min några pissfläckar. Men om han ändå någon dag lyckas lägga sig i nått blött så använder jag torrschampoo och det funkar asbra!

Jag strör alltid mycket just för att han inte ska behöva ligga i sitt eget kiss, men det nötet gräver ju i bädden! Jag tycker själv inte att vi sköter hästarnas bädd dåligt

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: hahaha nötet *viker mig av skratt*

Senast ändrad:

Om du har en vit polle så kan du ju prova det jag ofta användt :P fast hästen måste vara helt torr på området där fläcken är :P Ta kol, träkol och grugga in på fläcken. Borsta sedan bort och fläcken är borta! Funka för mig på minn lille viting ;P

Han står på halm. Jag har funderat lite på att byta till spån, men det är dyrt i mina trakter och så fungerar halm super till ponnyerna. Dock är den lille en riktig knas för han kissar och sedan sover han på exakt samma ställe. Han har fler kissfläckar än nordisen, men han gräver i alla fall inte.
Finns det inget knep man kan ta till för att nordisen inte ska gräva?

Enya skrev:
Finns det inget knep man kan ta till för att nordisen inte ska gräva?

Mindre tid inne och mer grovfoder. Oftast, om de har fri tillgång på grovfoder under tiden de står inne så gräver de inte i halmbädden efter kärnor/goda strån. Och ju kortare tid de står inne dessto mindre rastlösa blir de (och dessto lättare blir det att ge dem fri tillgång, dvs ge en giva när de kommer in som de har kvar av på morgonen).

Hm, det lät nog kul! Men just nu är han ett nöt. I morse tog han sig ur boxen genom att knuffa och sparka i sönder den. Dennna gången höll gångjärnen, men han drog ut hyfsat långa spik från väggen! Det passase inte honom att han bara fick hö till frukost och fick stå inne två timmar längre än normalt ( han kom ut kl 9 idag, mot 6-7 i vanliga fall. ) och under de timmarna tidigt i morse då jag och min man fixade iväg barnen till dagis så levde han rövare i boxen. Ponnyerna betedde också sig underligt i morse, undrar om det har varit någon i stallet efter mig?

blöt kissfläcken, ta på potatismjöl, låt torka och borsta bort!

En normal dag är de ute mellan 05:30 och 20:00 ungefär. Jag har inga fasta tider de släpps ut utan det beror på hur jag går i skolan. Ska jag åka halv 7 så kommer de ut redan vid halv 6, men ska jag åka halv 8 så kommer de ut strax efter 6 på morgonen. Han har fri tillgång på hö och äter mycket sällan upp allt han får. Jag tycker inte att hans utetider är illa. De är också ute i alla väder.

Jag hade en tjej i förra stallet som hade en vit häst, hon använde ryktstenen på sina fläckar.

har alltid skött skimlar så man lär sig efter ett tag...
hon står på torvbädd nu och det funkar helt klart bäst! hon har inte haft en enda fläck sen vi bytte från spån!!
men annars så funkar potatismjöl och vatten jättebra om man har lite tid att låta det torka och en välslipat ryktsten och ordentlig rykt rår på det mesta.

Pollen står just nu på halm... Har rejält med strö så jag tycker att han borde slippa kissfläckar... Hade trov innan å då var kissfläckarna ännu värre.... spån kasnke är bättre??

Araton skrev:
Kissfläckar, hur får man bort dom på enklaste sätt? Min polle är alltid full med kissfläckar på morgonen... :crazy: Kan tillägga att han står på halm och är nästan vit...

Oh... De e jobbigt :D
Hehe
Man kan använda ngn speciell sprit som finns att köpa på apoteket. De funkar utmärkt.
Iallfall på min polle :D
Ja kommer inte ihåg vad den heter

Har testat lite på shettisen och kommit fram till att man kan blöta ipp fläcken med vatten och när det har torkat ryktar man hästen som vanligt.

Nordisen har lugnat sig i boxen och bädden får vara kvar nu orörd. Puh, vad bra! Fast för mig blir det inte billigare med bädd eftersom jag strör så mycket!

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 286
Senast: Marvin
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 130
Senast: Reshästen
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 972
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka