Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ponnyn jag rider ibland brukar innan han ska kissa, stå och kicka kanske två gånger mot magen, jag vet inte, men jag kom bara och tänka på njurarna då...
Fast njurarna har ju inte med själva kissandet att göra, urinen har ju redan bildats i njurarna innan den kommer till urinblåsan. Det kanske är så att det svider eller gör ont när h*n ska kissa. Jag skulle kolla upp det. Det kan ju vara något med blåsan eller urinröret, kanske.
Njurarna är belägna uppe ungefär under ländryggen på hästen.
Njurarna har bl.a. som uppgift att rena blodet från slaggprodukter, urinämne och överflödig vätska. Detta är en process som sker hela tiden. Om din häst är irriterad när den ska kissa har den troligt problem någon annanstanns. Urinblåsa, urinrör?
Inga kletiga bakkotor. Snoppen brukar vara rätt kletig, fast jag har inte kunnat kolla så mycket eftersom man håller på bli ihjälsparkad om man gör det. Ännu ett tecken på att något är fel?
Hästar kan få urinvägsinfektion precis som människor.
Och då är symptomen de samma, de visar obehag när kisset kommer samt kan stå och "klämma" hur länge/ofta som helst och knappt ngt kommer.
Kanske är det det din häst har? Det botas i allafall mkt lätt.
hmm ja.. ganska stort tecken oxå.. din häst verkar inte förstå att du vill hjälpa honom.. har detta pågått länge? är det längre än en vecka så rekommenderar jag att du tar ut veterinär som får plegga och udersöka samt kanske skriva ut antibiotika/penicellin..
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.