Kisseri och njurar

pepp

Trådstartare
Hör det samman på något sätt?

Ponnyn jag rider ibland brukar innan han ska kissa, stå och kicka kanske två gånger mot magen, jag vet inte, men jag kom bara och tänka på njurarna då...

Sv: Kisseri och njurar

Ja, njurarna hör i allra högsta grad ihop med urinen!
Verkar han irriterad när han urinerar? Kan vara värt att undersöka.

Fast njurarna har ju inte med själva kissandet att göra, urinen har ju redan bildats i njurarna innan den kommer till urinblåsan. Det kanske är så att det svider eller gör ont när h*n ska kissa. Jag skulle kolla upp det. Det kan ju vara något med blåsan eller urinröret, kanske.

M.

Njurarna är belägna uppe ungefär under ländryggen på hästen.
Njurarna har bl.a. som uppgift att rena blodet från slaggprodukter, urinämne och överflödig vätska. Detta är en process som sker hela tiden. Om din häst är irriterad när den ska kissa har den troligt problem någon annanstanns. Urinblåsa, urinrör?

hur ser snoppen ut på han då? ser den irriterad eller ovanligt skitig ut? brukar bakotorna vara kletiga ibland?

Inga kletiga bakkotor. Snoppen brukar vara rätt kletig, fast jag har inte kunnat kolla så mycket eftersom man håller på bli ihjälsparkad om man gör det. Ännu ett tecken på att något är fel?

Jag har en shettis med njuproblem och det märks sannerligen på urinet. Han kissar och dricker onormalt mycket. Så visst hänger det ihop.

Hästar kan få urinvägsinfektion precis som människor.
Och då är symptomen de samma, de visar obehag när kisset kommer samt kan stå och "klämma" hur länge/ofta som helst och knappt ngt kommer.

Kanske är det det din häst har? Det botas i allafall mkt lätt.

hmm ja.. ganska stort tecken oxå.. din häst verkar inte förstå att du vill hjälpa honom.. har detta pågått länge? är det längre än en vecka så rekommenderar jag att du tar ut veterinär som får plegga och udersöka samt kanske skriva ut antibiotika/penicellin..

Det är inte min häst så jag vet inte hur länge det pågått.
Ska nämna detta för ägarna, och hoppas på att dom gör ngt åt det.

tack för era svar.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
356
Senast: Malva1978
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 129
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 146
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka